Devět křížů: hudební i dramatická trefa do černého

5. říjen 2022, 10:00
Devět křížů: hudební i dramatická trefa do černého

Starou moravskou legendu o ukrutném mordu, který se podle kronik odehrál kolem roku 1540 ve vísce nedaleko Velké Bíteše, přivedlo na své velké jeviště Městské divadlo Brno. Nový hudební titul Devět křížů autorů Robina Schenka, Petra Štěpána a Miroslava Ondry je v mnoha ohledech příslovečnou trefou do černého. A frenetické reakce publika to jen dosvědčují. Ale postupně…

Lokální publikum miluje nápadité jevištní recyklování látek z blízkého okolí. Progresivní divadlo je vlastně i povinné podobné místní náměty otevírat, zpracovávat a předkládat. Tyto matérie a tato milieu, ať už současná, nedávno minulá nebo zaprášená odkazem věků dávají divákům pocit, že se účastní něčeho, co je součástí jejich kolektivní paměti či prostoru, něčeho, co se odehrálo poblíž nich a čeho vlastně na různý způsob byli či jsou svědky, diváky či pomyslnými účastníky. Mluvím o automaticky podvědomém pocitu divácké spřízněnosti s takovou dramaturgickou volbou. Ostatně samo Městské divadlo Brno je si této lákavé linky vědomé; stačí zavzpomínat na hudební tituly napájející se z historického místopisu a legend: Baron Trenck, Cyril a Metoděj, Mendel aneb Vzpoura hrášků a klidně na tomto místě navrch přidám také autorskou fantazii Bítls.

Je tedy logické a taky dramaticky nosné, když nyní tvůrci pro hudební divadlo objevili legendu o umrlčí svatbě a Devíti křížích. Jen pramálo lidí z Brna a okolí nezná oblíbenou zastávku s benzinovou pumpou a motorestem na dálnici z Brna do Prahy. Řada devíti dřevěných křížů stojí těsně před dálničním nájezdem ve směru na Prahu poblíž obce Lesní Hluboké a je oblíbenou turistickou atrakcí. A co více by si divadelníci mohli jako předlohu přát než příběh silné osudové lásky, která o svatebním veselím vrcholí děsivým masakrem.

Jmenované tvůrčí trio Schenk, Štěpán a Ondra ve svojí umělecké licenci i koncepci Devíti křížů vychází z faktu, že dnes už nikdo nerozplete zda ona pověst, která se v okolí traduje několik staletí v nejrůznějších obměnách, vychází z historické skutečnosti či nikoliv. Není to ani nijak důležité, lidi dodnes fascinuje ono hrozivé memento zřejmě smyšleného příběhu, z něhož se autoři snažili vytáhnout cosi univerzálního: story o fatální lásce, jinakosti, nenávisti a nejrůznějších zatemněních mysli.

K nejstaršímu zpracování legendy, která se prý udála roku 1540, patří jarmareční píseň, jejíž pozdější opis se i s pověstí zachoval v Moravském zemském archivu v Brně. Pod názvem „Umrtčí svadba aneb Devět křížů v lese Bytešském“ toto dílko sepsal a vydal flašinetář František Hais. A vlastně by tedy bylo možné, legitimní, divadelně nosné a divácky dostatečně poutavé vypravit divadelní verzi tohoto hororu jako pouhou hrůzostrašnou moralitu či jako středověkou ilustraci drsného života našich předků. Výsledkem však není jen zručný muzikál šplhající po lákavě zakrvavené předloze, vracející ji do oběhu jako toliko efektní spotřební a povrchní dobou žádaný obrobek muzikálového žánru. Devět křížů v Brně strhne zručně vystavěnou i fabulovanou story, opravdu funkčním cizelováním a rozvržením charakterů (jak často v tomto žánru bývají postavy nahozené na první dobrou), přitažlivým básnickým libretem s hutným jazykem a navrch nosnou, zajímavou hudbou. Tvůrci v konjunkci všeho výše jmenovaného vlastně došli k přitažlivé podobě moderního hudebního divadla, které už není jenom zručně prokličkovaným muzikálem. V díle vrcholí dramatická hudební báseň či přesněji romantická balada. Lví podíl na tom má Schenkova nápaditá muzika, v níž lze zaslechnout opravdu všechno možné, aniž by měl ale člověk pocit zvukového galimatyáše: místy jsou tady odkazy k folklóru, jinde až ke středověkému muzicírování, které jinde střídají velké, až symfonické plochy. V těchto případech opakovaně kvituju, že MDB jde pracnější cestou se živým orchestrem, nešetří pomocí nahrávek a half-playbacku. Je to na šťavnatém výsledku (já slyšel reprízu báječně dirigovanou Emou Mikeškovou) slyšet, podobná muzika si živé provedení bez debat zaslouží.

Zajímavé je i vlastní jevištní zpracování v režii Petra Gazdíka. Pro fortelně napsané role našel ideální interprety, svoji přehlednou a funkční inscenaci režisér žene do působivého dramatického finále, v němž už se tato legenda jakoby utrhne z okovů času a hrne do publika univerzální poselství o lásce, nenávisti či vydědění na různý způsob. To vše podtrhuje jednoduchá scénografie Emila Konečného – vesničané z Hlubokého se tady nacházejí ve svém mikrosvětě, jde o uzavřený prostor sevřený hradbami z palisád, hrací území tady vymezuje ponejvíce šest vysokých pojízdných stěn z vysokých kůlů. Ostatně dřevo je tady ústředním scénografickým prvkem, k tomu nutno přičíst kašírované balvany tvořící potok na forbíně. Zcela prosté a funkční jsou kostýmy Elišky Ondráčkové Lupačové, která u mužů místy akcentuje až uhersko-turecké střihy kalhot a plášťů.

Konstatovaná pozitiva libreta a hudební výbavy musí k publiku posunout herci. A tady hlediště taky čeká mnoho příjemných překvapení nejen v případě protagonistů. Příkladem je Dívka Eleny Juráčkové. Nejde jen o nevšední půvab této holčiny, ale zejména o její čistý, odzbrojující projev na jevišti. Juráčková křišťálovým hlasem místy posunuje či zlověstně komentuje děj, jindy figuruje jako osudová persona, která dá zemřít i odstrčenému milenci Lukovi. V této úloze se opravdu skví Ondřej Studénka, který svým jistým výkonem pěvecky, herecky i tanečně vznáší otázku, proč se mu tak velké role nedostalo v souboru už dříve. Jeho číslo Uherští koně patří (vedle několika dalších duetů) k vrcholům večera a upomíná někdejší folklorní školení a minulost mladého herce. Podobně jako je tomu u proradného Kudly (scénáristé tohoto padoucha zajímavě problematizují bez černobílého vidění) v bravurním, mocném výkonu Jiřího Macha, který také nezapře a využívá zkušenost lidového zpěváka. Zkušená muzikálová herečka Kristýna Daňhelová jako prokletá nevěsta Eliška sází ponejvíce na lyrický projev, nese a rýsuje zejména téma osudové lásky k cizinci. Hudební i písňový motiv, v němž „dva kameny o sebe křísly“ vychází ústřednímu mileneckému páru na výbornou. Herecky robustní, báječně lidskou figuru udělala ze své hospodyně Adléty Lenka Bartolšicová, jejíž bezvadná pěvecká investice i zemitý výkon je také velkou předností kusu.

Devět křížů po stránce libreta i muziky představuje syntetické hudební divadlo s důmyslnou architekturou, po stránce divadelního zpracování je zase herecky nepřecukrovaným a nepřestrašeným spektáklem, k němuž děsivá legenda lehce svádí. Tvůrci i účinkující zdařile propluli možným prvoplánovým uchopením krvavé hrůzy z dávnověku a představili silné moderní divadlo, které při repríze spontánně zvedlo diváky ze sedadel k mohutnému, oprávněnému aplausu. Přítomní k této romanticky ukočírované, baladické podívané návdavkem dostali sdělné poselství o tragických podobách lásky, jinakosti i xenofobie. A to vůbec není málo!

(psáno z reprízy 3.10, premiéra 24.9. 2022 na Hudební scéně MdB)

Městské divadlo Brno
Robin Schenk – Petr Štěpán – Miroslav Ondra
DEVĚT KŘÍŽŮ
muzikál

Režie: Petr Gazdík
Hudební nastudování a dirigent: Dan Kalousek, Ema Mikešková
Scéna: Emil Konečný
Kostýmy: Eliška Ondráčková Lupačová
Choreografie: Hana Kubinová
Sbormistr: Karel Škarka
Dramaturgie: Klára Latzková, Miroslav Ondra

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce