Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Svým příznivcům k Vánocům a sobě k pětadvacátým narozeninám vyprodukovala Druhá tráva s Robertem Křesťanem svoje první DVD. Záznam koncertu s několika hosty představuje průřez tvorbou naší špičkové bluegrassové kapely, stejně jako zásadní vlivy, které na ni od začátku působily.

Označit Druhou trávu za bluegrassovou skupinu je značně zavádějící, jedná se spíš o mechanické zařazení kapely na místo, z něhož vzešla a kde ji publikum tradičně vnímá. Obsazení dobro, pětistrunné banjo, kytara, mandolína, kontrabas a bicí sice do žánru patří, ale kapelu z něj permanentně vyděluje aranžérský přístup, uměřený hráčský projev obvykle prostý veškerého předvádění a především specifický autorský rukopis Roberta Křesťana. Ten kdysi „zlobil“ už v ryze bluegrassových Poutnících, které svým stylově neuzavřeným přístupem dovedl v 80. letech na vrchol jejich umělecké dráhy. Už tehdy se i přes instrumentální suverenitu kapely prosazovaly jeho mimořádné písničky a rozhled, který přes country viděl i k hudbě, která z něj čerpala nebo s ním měla společné zdroje. V repertoáru se začaly objevovat i cover verze písní Jethro Tull nebo Dire Straits – Telegraph Road našla své místo i na DVD, které zkompletovala Druhá tráva ke svým pětadvacetinám a vydala u labelu Indies Happy Trails.

Jedná se o záznam koncertu z divadla Stará střelnice – sálu pro necelých pět set lidí, který je součástí areálu mezi Teplicemi nad Bečvou a Hranicemi. Místo je dobře zvolené: má dostatečnou kapacitu a svým uspořádáním navozuje komorní a přátelskou atmosféru, která celý záznam charakterizuje. Natočit koncert Druhé trávy patrně není velký problém po hudební stránce, tady může být pravděpodobně největším zádrhelem perfekcionismus samotných muzikantů. Jiná věc ovšem je, že Druhá tráva je zcela netelevizní kapela – nehoní image, nedělá žádné pódiové show, nepředvádí se, nepózuje, zkrátka stojí a hraje. Jak je takový přístup na koncertě sympatický, tak představuje pro natáčení více než dvouhodinového záznamu problém, který je nutné vyřešit.

Režisér Roman Vávra si s ním poradil výborně a uchopil kapelu jakoby zevnitř. Kamera se prochází mezi hudebníky, střídají se záběry, časté polodetaily a detaily zvou diváka na koncert tak, jak ho ani v tom nejmenším sále nemůže prožít. DVD získává smysl i pro pravidelného návštěvníka živých vystoupení, který kapelu dobře zná. Při sledování záznamu snadno získá pocit, že je s Druhou trávou na pódiu a na jednotlivé hudebníky si může takřka sáhnout. I při statičnosti samotných hudebníků nikdy nevzniká dojem statické podívané na „zpívající hlavy“. Jakkoli může věc z popisu působit rutinérsky, režie společně s kamerou (Tomáš Kobolka) a střihem (Jiří Mikula) odvedly výbornou práci. Záznam přitom kapelu nijak nepatřičně nepřikrašluje včetně minimálního průvodního slova Roberta Křesťana. Zvuk (Filip Mošner) vyvažuje přímočarý charakter živého záznamu s komfortem domácího poslechu.

Výběr písní je překvapivý snad především z toho hlediska, jak skromně se tu jako autor hudby představuje Robert Křesťan. Časově se divák projde od začátků až prehistorie Druhé trávy k dnešku, samozřejmě si užije Křesťana jako zpěváka, ale jako autor hudby stojí poněkud stranou. Jako by se chtěl ukázat především jako textař, ale také tak souzní s uměřeným hudebním projevem celé kapely. Technicky výborně vybavení hráči zvažují každý tón a jejich sóla jsou školou střídmosti. Na koncertě se také podílelo několik hostů a prvním z nich – byť v nepřítomnosti – je Bob Dylan. Z celkových pětadvaceti písní nahrazujících počtem narozeninové svíčky se jich od něj na záznamu objeví sedm, tedy víc než čtvrtina – to je hodně silná pocta.

Přibližně v polovině záznamu má svůj blok Peter Rowan, s nímž se Druhá tráva poprvé setkala už v roce 1994 a který ztělesňuje to, co je pro kapelu pořád nejdůležitější: bluegrassové kořeny. Koncert také příznačně začíná jeho písní Ossian. Kytarista a producent Steve Walsh se objeví v několika písních a jeho střídání sól s dobrem v Dívce ze severu přinese ojedinělý náznak pódiového soutěžení „kdo zahraje líp a výš“. Svůj prostor dostává také Katka García, jejíž čistý zpěv vyniká s doprovodem samotného dobra i s celou kapelou. Nejnenápadnějším a nemálo vytíženým hostem koncertu je houslista Josef Malina.

Druhá tráva se samozřejmě neskládá z hostů, ale má své pevné, tvůrčí a hudebně suverénní jádro. Robert Křesťan samozřejmě nejen jako autor hudby a textů, ale také jako charakteristický i charismatický zpěvák a občasný hráč na mandolínu. Melodicky mu z kapely nejsilněji sekunduje dobro Luboše Novotného. Nenápadně pestré banjo Luboše Maliny tvoří spojnici mezi melodiemi a rytmikou tvořenou kytarou Emila Formánka, kontrabasisem či baskytarou Tomáše Lišky a bicími Kamila Slezáka. Celá sestava individualit hraje jednotně a uvolněně zároveň, z koncertu je cítit vnitřní napětí i energie, ale také klid. I tempa jsou mírná, snad místy i pomalejší než na studiových nahrávkách – tedy naopak, než tomu u živých záznamů bývá.

Záznam koncertu Druhé trávy je hlavní, ale nikoli jednou součástí narozeninového setu. Přiložené je rovněž živé CD, které je ovšem vzhledem ke kapacitě média o deset písní chudší, omezuje účast hostů a je koncentrovanějším pohledem na Druhou trávu samotnou. Přiložený je také zpěvník s pětadvaceti písněmi – tady je škoda, že kapela neopustila lpění na své jubilejní pětadvacítce a nevypravila ke svým příznivcům obsažnější materiál, podklady by se jistě našly. To ovšem patří ke klasickým „vadám“ Druhé trávy – snad je nejlepší to brát jako připomínku umění jak ze záplavy dobrých tónů vybrat několik nejlepších.

Druhá tráva In Concert. DVD – 25 písní, režie Roman Vávra, natočeno na koncertě v divadle Stará střelnice 23. listopadu 2012, celková stopáž 132:12. CD – 15 písní, celková stopáž 68 min. Vydali Indies Happy Trails.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Robertu Křesťanovi je dnes padesát pět let – k blahopřání přidáváme i krátké zastavení nad jeho tvorbou od dob skupin Trapeři a Poutníci až po dnešek.  více




Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více