Dvojí putování znojemského festivalu: za českými klasiky a za varhanami

15. červenec 2015, 0:01

Dvojí putování znojemského festivalu: za českými klasiky a za varhanami

Pocta českým symfonikům, premiéra, bouře a vzdor. Dostatek lákadel na jeden koncertní večer, jinak první tematický pořad letošního ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Hudebně solidní, dramaturgicky poněkud rozmazaný, shrneme-li si jej stručně hned na začátku.

Jedenáctý ročník znojemského prázdninového festivalu je věnován Jiřímu Antonínovi Bendovi a Georgu Philippovi Telemannovi. Těžko soudit, co mají tito dva skladatelé společného a proč je ročník věnován právě jim, ale sobotní koncert se točil především kolem J. A. Bendy a jeho současníků. Bonusem a festivalovou parádou na uvítanou bylo concertino pro klarinet a orchestr Sturm und Drang Lukáše Hurníka, které se dočkalo vůbec prvního provedení. Na klasická díla v další části programu se odkazovalo ani ne tak hudebním stylem, jako samotným názvem. Předromantické literární hnutí označované v češtině jako „Bouře a vzdor“ spadá do období cca 1765–85, kdy všichni uvedení skladatelé tvořili. Rozumářský klasicismus pomalu ztrácel dech, o slovo se hlásila individuální vzpoura romantických hrdinů, byť ještě ne zcela naplno.

Lukáš Hurník – pokusím-li se charakterizovat jeho dílo po pouhém jednom poslechu – se podíval na rozpor „objektivního“ rozumu a subjektivního vnitřního pnutí spíš z té druhé, romantické stránky. Jeho concertino působilo ze všeho nejvíc dojmem symfonické básně, jejíž program bylo možné odhadnout i bez nápovědy. Sólový klarinet se postupně jakoby probouzel pod nápory orchestrálního zvuku, začal vést s orchestrem dialog, dral se dopředu, místy zase ztrácel, utíkal a vracel se, až se propracoval k sólové pasáži. Po dalším souboji s orchestrem mu také patřil krátký, osamělý konec. Obsadit si klarinet do role rozvažujícího rozumářství a orchestr do role až nesnesitelného vnitřního pnutí nedalo žádnou velkou práci. Jen mě trošku překvapilo, že poslední slovo dostal zcela nekompromisně rozum – právo řešení je ale zcela na autorově straně.

Czech Ensemble Baroque hrál pod vedením Romana Válka s maximální expresivitou, staré smyčce byly přeladěné na současné ladění a dechové nástroje byly použity rovnou současné. Orchestr dostal nezvykle lesklý zvuk s převahou intenzivních dechů, smyčce hrály vesměs na hranici dynamických možností. Jako charakteristika rozbouřeného nitra fungoval orchestr výborně. Pokud by se ale chtěl posluchač orientovat ve skladbě podrobněji a nespoléhat se jen na vytváření atmosféry, už by to bylo horší. Myslím, že moderní symfonický orchestr by dílu prospěl. Sólový part provedla skvěle Ludmila Peterková, pohrála si s ním barevně i dynamicky a úspěch skladby si tak trochu ukradla pro sebe – ovšem tím nejsympatičtějším způsobem, bez exhibic a předvádění.

Po Sturm und Drang nenásledovalo žádné vítězství vzpoury, ale přelaďování starých nástrojů do jejich běžné nižší polohy. Čas vyplnila debata prezidenta festivalu Jiřího Ludvíka s Lukášem Hurníkem. Bylo to jistě lepší, než ponechat publikum dlouhému čekání nasucho, ale více věcnosti a méně vzájemných chvál až do nebes by rozhovoru neuškodilo.

Po přelaďovací pauze se orchestr vrátil na scénu, aby provedl Symfonii č. 2 G dur J. A. Bendy. Ačkoliv právě jemu je festival věnován, jeho trojvěté dílo mělo spíš rozměry předehry k dalšímu programu. Připomnělo tím ostatně i neapolskou ouverturu, která u vzniku symfonické formy stála. Orchestr působil dojmem, jako by se chtěl po vypjatém partu předchozí kompozice uvolnit, hrál lehce, zvuk byl nejen díky přeladění měkčí, začaly krásně vystupovat jednotlivé skupiny, aniž se od sebe oddělovaly, staré dechy se bezvadně srovnaly se smyčci. Benda sice získal v programu nejkratší čas, ale troufám si tvrdit, že vcelku nejadekvátnější provedení.

Po Bendově symfonii se před orchestr vrátila Ludmila Peterková a vedle ní ještě Marjolein de Roos (obě s klasicistním klarinetem), aby provedly Koncert pro dva klarinety Es dur Františka Vincence Kramáře. Svoje party provedly obě sólistky virtuózně, ale po předchozích dvou skladbách působil Kramářův koncert opravdu jen jako prázdná virtuozita, což ještě podtrhla následující programní symfonie Pavla Vranického. Klarinetový koncert mi přišel v programu navíc a vynechal bych ho. Myslím, že by večeru prospělo, kdyby byl koncentrovanější a ne tak dlouhý (s přestávkou asi dvě a půl hodiny). Trojí mluvené vystoupení Jiřího Ludvíka (když počítám i debatu po Sturm und Drang), celistvosti večera také nepomohlo. Hurník – Benda – Vranický bez přestávky by vytvořili intenzivní a dostatečně pestrý hudební večer.

Velká symfonie c moll Pavla Vranického, „Na oslavu míru s Francií“ působila v době svého vzniku (1797) nejspíš jako provokace – jakobíny, Napoleona a vůbec všechnu tu francouzskou „vůli lidu“ oficiální místa ve Vídni rozhodně nevítala s otevřenou náručí. Smuteční pochod druhé věty věnované osudu a smrti Ludvíka XVI. dnes zcela samozřejmě evokuje Beethovenovu „Eroicu“, programní názvy jednotlivých vět zase „Pastorálku“. Hudbou samotnou však symfonie patří ještě do časů před vrcholným Beethovenem. Vede k němu dramatičností hudebních prostředků, její popisnost ji velkému mistru naopak vzdaluje.

Orchestr se do hudebního popisu revoluce a vojenských pochodů obul hezky zostra a opět zdařile kreslil atmosféru, zvuková masa se ale slévala a časem začínala být poněkud monotónní. Koncert tady začal doplácet na svoji délku a po Sturm und Drang i jednostylovost – odnesla to pomalá věta s již zmíněným smutečním pochodem. Skladba najednou ztratila dech, věta vlastně jen tak prošuměla a nezanechala téměř žádný dojem. Naskočit zpět se povedlo až s líčením bitevní vřavy ve třetí větě, s efektní dělostřelbou v podání výborných bicích. Posluchači se dostali do varu, ale orchestr nic víc než mohutnou masu zvuku nepředváděl, ztrácely se i signály flétny a pikoly. Energie v tom ale byla ohromná, všichni hráli naplno. V podobném duchu proběhla i čtvrtá, slavnostní a děkovná věta.

S Martinem Jakubíčkem za varhanami do Louky, Tasovic a Lechovic

Další den nabídl festivalovým hostům „Tour de varhany“: Martin Jakubíček provedl tři koncerty na troje varhany ve třech různých kostelích. První byl kostel svatého Václava v Louce, druhý kostel Nanebevzetí Panny Marie v Tasovicích a konečně kostel Navštívení Panny Marie v Lechovicích. Martin Jakubíček je stálým hostem festivalu od samého počátku a jeho programy patří k těm každoročně očekávaným – včetně mluveného slova, kterými si je doprovází. Pouť od kostela ke kostelu byl zájemcům k dispozici festivalový autobus, ale přejezdy se daly dobře zvládnout i na kole.

Nějaká výrazná dramaturgická linka by se v jednotlivých programech hledala dost těžko. Snad je Martin Jakubíček přizpůsoboval především technickému stavu varhan, který kolísal od dobře hratelného v Louce až po „těsně před smrtí“ v Tasovicích. Jednalo se se spíš o pasticcia než ucelené programy v pravém slova smyslu. V Louce se program festivalu protnul s rekonstrukcí dobývání kláštera napoleonskými vojsky, takže se doprostřed Bachovy chorální předehry Erbarm dich mein, o Herre Gott, ozvala dělová rána a střelba všeho druhu doprovázela prakticky celý koncert. Zezačátku to jako kulisa k hudební kuriozitě Františka Kočvary Bitva u Prahy bylo skvělé a vtipné, ale každý natahovaný vtip se časem omrzí a konec prvního koncertu už to spíš narušovalo. Je ale fakt, že něco takového málokdo zažil.

Další dvě padesátiminutovky v Tasovicích a Lechovicích už proběhly v klidu, o jediné perkusivní zvuky se staraly mechaniky varhan v různě (ne)uspokojivém stavu. Martin Jakubíček je dobrý varhaník, poradil si se záludnostmi skladeb i nástrojů suverénně a dal svým posluchačům bezesporu všechno, co od něj čekali. Pro mě by mohl ubrat povídání a u některých věcí si ověřit fakta (narážku na Kuchaře nezpívá Giovanni, ale Leporello, a není to tenor, mluvit o renesanci jako o hudebním pravěku taky tahá za uši – to jen pro příklad).

Jak u Martina Jakubíčka, tak u koncertu den předtím jsem se pozastavil nad nehudebními aspekty, které koncerty v obou případech poněkud rozmělňovaly. Nejspíš tu jde o to, co kdo čeká. Festival hraje svým návštěvníkům vyloženě na prázdninovou náladu, hledí je nezatěžovat a podává i vážný repertoár s množstvím odlehčujících vsuvek. Na můj vkus je jich příliš, ale kdo je má rád, ten je ve Znojmě na správném místě.

Pocta českým symfonikům. Lukáš Hurník: Sturm und Drang, concertino pro klarinet a orchestr (premiéra), Jiří Antonín Benda: Symfonie č. 2 G dur, František Vincenc Kramář: Koncert pro dva klarinety Es dur, op. 35, Pavel Vranický: Velká symfonie c moll, „Na oslavu míru s Francií“, op. 31. Hudební nastudování – Roman Válek, Ludmila Peterková a Marjolein de Roos – klasicistní klarinet, Czech Ensemble Baroque. 11. července 2015, Jízdárna Louckého kláštera, Znojmo. V rámci Hudebního festivalu Znojmo.

Tour de varhany, Martin Jakubíček. 12. července 2015, kostel sv. Václava v Louce, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Tasovicích, kostel Navštívení Panny Marie v Lechovicích. V rámci Hudebního festivalu Znojmo.

Foto Lenka Jíšová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Letošní 11. ročník Hudebního festivalu Znojmo je věnován klasicistnímu skladateli Jiřímu A. Bendovi a baroknímu skladateli Georgu P. Telemannovi. V rámci festivalu vystoupí Pavel Šporcl, Ivo Kahánek, Cimbal Classic, Czech Ensemble Baroque a mnozí další.  více

Festival Concentus Moraviae letos slaví dvacáté narozeniny a svou cestu po Moravě zahájil netradičně v Brně. Jeho začátek se tu střetl s poutí, která symbolicky vrátila do města nenávratně zmizelé německé obyvatelstvo.  více

„Úžasné a úžasnoucnější,“ vydechla by možná Alenka, kdyby se místo v kraji divů nebo za zrcadlem ocitla v jízdárně zámku ve Valticích. Nově zrekonstruovaný sál impozantních rozměrů včera slavnostně otevřel závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae. S Emanuelle Haïm a jejím souborem Le Concert d’Astrée vystoupila patronka festivalu Magdalena Kožená.  více




Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více