Dvořák a Grieg na podporu svobodné Ukrajiny

Dvořák a Grieg na podporu svobodné Ukrajiny

Původní program třetího abonentního koncertu Filharmonie Brno z řady Filharmonie v divadle II sliboval pokračování načrtnuté dramaturgické linie Dvořák-Brahms v interpretaci Elisabeth Leonské. Ze zamýšleného programu pro večer Dvořák & Brahms II však zůstala pouze Dvořákova Symfonie č. 4. Nemocnou Elisabeth Leonskou totiž na koncertech 25. a 26. února v Janáčkově divadle zastoupil klavírista Alexander Ullman s provedením Koncertu pro klavír a orchestr a moll Edvarda Hagerupa Griega. Orchestr řídil šéfdirigent brněnské filharmonie Dennis Russell Davies.

Ještě předtím, než zazněl Griegův klavírní koncert, vyjádřila Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, jménem celé organizace podporu okupované Ukrajině. Za klavírního doprovodu Dennise Russella Daviese vystoupil basbarytonista Tomáš Šelc s písní Sbohem, světe, sbohem, země… (Прощай, світе, прощай, земле…) z cyklu Tiché písně ukrajinského skladatele Valentina Silvestrova. Není vhodné hodnotit toto gesto z hlediska kvality interpretace, i když byla skutečně vysoká a Šelcův křehký a srdceryvný projev dojímal každičkou svojí větou. Děkuji Filharmonii Brno za toto gesto a za vyjádření nesouhlasu s barbarskými činy, které by již dávno neměly mít v dnešním světě své místo.

Griegův Koncert pro klavír a orchestr a moll představuje nejen jedno z nejznámějších děl norského skladatele, ale také jeden z nejoblíbenějších klavírních koncertů vůbec. Nezřídka bývá přirovnáván ke Klavírnímu koncertu Roberta Schumanna, se kterým sdílí nejen tóninu, ale také podobný kompoziční styl. Zajímavostí rovněž je, že oba skladatelé zkomponovali pouze jeden klavírní koncert. Skladatel dílo od jeho vzniku nicméně podrobil řadě úprav a muzikologové uvádějí až na tři sta rozdílů mezi finální verzí a původní instrumentací. Klavírista Alexander Ullman se skladby chopil energicky a s výrazným smyslem pro diverzitu výrazu. Jeho práce s úhozem a tempem opisovala pestrou paletu protichůdných emocí. Na jednom místě interpret takřka laškovně akcentoval úsečné staccato na notách v pianissimu, jinde zase rozprostřel pozvolna zpomalující lyrickou plochu jen proto, aby ji následně zburcoval v takřka vojensky pravidelný rytmus. Rubato a variabilita úhozu patřily k nejsilnějším stránkám pianisty, a právě s jejich pomocí se Ullmanovi dařilo vytvářet ony jemné (ale mnohdy také drsné) hudební odstíny. Orchestr pod Daviesovým vedením byl homogenní, rytmický i intonačně spolehlivý a dynamicky vyvážený. Trochu paradoxně však samotné spojení sólisty a orchestru nefungovalo vždy úplně bez problémů. Jednalo se nicméně pouze o okamžiky, kdy si orchestr s klavírem předávali „vůdčí“ roli. Nepochybila dle mého nicméně ani jedna strana – orchestr byl skvěle sehraný a sólista expresivní a hudebně pestrý. Jediné, co samotnému provedení k pomyslné dokonalosti scházelo, bylo důkladnější sehrání orchestru a sólisty. Nicméně vzhledem k tomu, že záskok za Elisabeth Leonskou vznikl pouhých pár dnů před plánovaným koncertem, tak je výkon nejen všech hudebníků, ale také Dennise Russella Daviese, naprosto obdivuhodný.

Druhou polovinu večera tvořila Symfonie č. 4 d moll Antonína Dvořáka, která zůstala z původní podoby programu. Tvorba Antonína Dvořáka představuje jeden z interpretačních cílů, které si Davies pro své brněnské působení vytyčil. Čtvrtá symfonie se sice ještě řadí k autorovým raným dílům, ale přesto již dává tušit, že to bude právě symfonická tvorba, která Dvořáka proslaví nejen u nás, ale i v zahraničí. I toto provedení Dvořáka respektuje obecný interpretační rámec tohoto díla, ale podobně jako u předchozích skladatelových symfonií v Daviesově nastudování, některé aspekty se této tradici vzdalují. Právě čtvrtá symfonie byla dle mého až atypicky „objektivní“ a například právě ve III. větě Scherzo možná málo vypjatá a vyhrocená. Osobně bych preferoval ostřejší „záseky“ především ve čtvrté větě. Z hlediska technického zvládnutí a kvality nastudování se jednalo bezesporu o kvalitní práci – orchestr byl dynamicky pestrý, přesto byly jednotlivé sekce vždy patřičně vyvážené. Výsledný zvuk tak byl barvitý, ale srozumitelný. Dechová sekce (žestě i dřeva) zazářila nejen v úvodu druhé věty Andante sostenuto e molto cantabile, kde dostávají dechy výrazný prostor, ale rovněž ve větě čtvrté Allegro con brio.

Přestože druhá část původně zamyšleného programu se neuskutečnila, podařilo se Filharmonii Brno připravit neméně působivou dramaturgii, která nedávala znát, že vznikla z náhlé potřeby. Věřím, že i tak se Brahmsova Klavírního koncertu č. 2 B dur v interpretaci Elisabeth Leonské dočkáme a včerejší koncert tedy byl nejen ukázkou příkladné organizační pohotovosti, ale především výrazným obohacením původního programu a plnohodnotným a hudebně povedeným večerem.

VALENTIN SILVESTROV

Прощай, світе, прощай, земле... (Sbohem, světe, sbohem, země...) z cyklu Tiché písně 

EDVARD GRIEG

Klavírní koncert a moll op. 16

ANTONÍN DVOŘÁK

Symfonie č. 4 d moll op. 13

Alexander Ullman klavír

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Janáčkovo divadlo, 25. února 2022

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce