Dvořákova Svatá Ludmila jako připomínka sametové revoluce

Dvořákova Svatá Ludmila jako připomínka sametové revoluce

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas). 

Monumentální, téměř tříhodinové Dvořákovo oratorium na slova Jaroslava Vrchlického, jehož námět z české historie si musel skladatel u svého objednavatele nejdříve prosadit, je oslavou vzmáhajícího se národa a přijetí křesťanství na území českého knížectví. Děj líčí život svaté Ludmily (Pavla Vykopalová), její obrácení na křesťanskou víru pod vlivem svatého Ivana (Richard Novák) a následný křest, který spolu s ní přijal kníže Bořivoj (Michal Lehotský) a také symbolicky celý národ. Dílo bylo premiérováno v anglickém Leedsu v říjnu roku 1886 a dodnes nezaznívá z koncertních sálů nijak často: loňské uvedení nezkrácené verze na festivalu Dvořákova Praha bylo ojedinělou událostí.

svata_ludmila_FB_17_11_2019_foto_jiri_jelinek_03

Večer zahájila trojice proslovů, ke kterým přispěl svým nestereotypním projevem i kněz a spisovatel Marek Orko Vácha. První tóny pak patřily instrumentální předehře skvělých filharmoniků, při níž až překvapil příjemný dozvuk, který umocňoval snový a pohádkový dojem mýty opředených pohanských Čech. Do posledního místa zaplněný chrám svatých Petra a Pavla tak měl možnost se po příchodu ztišit pod dojmy sametového zvuku. Sbory vládly od prvního nástupu subtilní dynamikou a sehraností, orchestr duchapřítomně udržoval hlasitost přátelskou ke zpěvním partům. Při prvním forte se však již objevily nedostatky chrámové akustiky, zvláště když zněly současně orchestr a sbory. Preciznost jednotlivých těles byla vyplácena špatně srozumitelnou koncentrací hlasů a nástrojů. Přestože bylo provedení bezchybné, byli o něco zvýhodněni ti, kdo Dvořákovu Svatou Ludmilu neslyšeli tento večer poprvé. Na dlouhý dozvuk doplácely především unisona a akustika chrámu vytvářela nezáměrný plastický, při troše benevolentnosti i poutavý efekt. Polyfonní úseky byly na druhou stranu umocněny a dosáhly velkolepého vyznění. Nezbytné je na tomto místě dodat, že autorka textu se při koncertu nacházela při levém okraji chrámové zdi a z jiných míst by byl výsledný dojem nutně rozdílný.

V nastolených zvukových podmínkách nebylo snadné dostát potřebné dynamice a průraznosti. Nejlépe se s tímto úkolem vyrovnali Pavla Vykopalová, Richard Novák a Martin Lehotský. Roli Bořivoje ale rušilo nejednoznačné artikulování nižších vokálů. Nesentimentální, rovný soprán Pavly Vykopalové, který šetřil vibratem, až scénicky vystihl náladu textu, včetně recitativních nižších poloh, přednášených s osvěžující dávkou pragmatismu. První árii Ludmily opět znesnadnil dozvuk, ve kterém se ztratil efekt echa – dialogu dechů a hlasu – a tečkovaný rytmus. Máloco ale mohlo zastínit celkově výtečnou interpretaci. Snad zásluhou dirigenta Dennise Russella Daviese se podařilo bezmála dvouhodinovou, interpretačně náročnou skladbu funkčně vyklenout a vypointovat k závěrečným sborům druhého dílu a především zakončující písni Hospodine pomiluj ny, která zněla v působivé fuze orchestru, sborů i všech sólistů. 

svata_ludmila_FB_17_11_2019_foto_jiri_jelinek_01

Od povahy ostatních připomínek a oslav 17. listopadu se volba Filharmonie Brno něčím lišila. Hudba Antonína Dvořáka – výpravná, hybná, majestátní i duchovní – byla velmi příhodná a vybrána pro pravý čas, svou úlohu sehrálo také kvalitní libreto, se kterým mělo smysl držet krok. Vedle duchovního významu je v oratoriu důležitá a dominantní obecně pronárodní rovina. Večer proto navozoval spíše přemýšlivou atmosféru prostou sentimentu, konkrétních vzpomínek a emblémů revoluce a obracel pozornost bez dalšího komentáře k historii, k samotné hudbě a jejímu provedení.

17. listopad se svatou Ludmilou (Slavnostní koncert ke 30. výročí nabytí svobody našeho národa)

ANTONÍN DVOŘÁK: Svatá Ludmila, oratorium pro sóla, sbor a orchestr op. 71, B 144 na slova Jaroslava Vrchlického 

Pavla Vykopalová (soprán) – Ludmila 

Jana Sýkorová (alt) – Svatava

Michal Lehotský (tenor) – Bořivoj

Martin Šrejma (tenor) – Rolník

Richard Novák (bas) – Ivan

Vox Iuvenalis

Smíšený sbor Kantiléna

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity

sbormistr Jan Ocetek

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Musia, umělecká agentura 

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce