Emir Kusturica: Gejzír energie z Balkánu

Emir Kusturica: Gejzír energie z Balkánu

V brněnském Janáčkově divadle si předali pomyslnou štafetu dva dlouholetí souputníci a přátelé. Goran Bregović a jeho The Wedding and Funeral Band zde koncertoval loni v únoru, Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra únorový program koncertů letos uzavíral – a tam, kde Bregović loni skončil, Kusturica letos úspěšně pokračoval.

Formální prostředí brněnského operního domu nebylo ani v jednom případě na překážku bezprostřední komunikaci s publikem. Kdo by ovšem čekal nářez v podobě třeskuté balkánské dechovky, jaký předváděl loni Bregović se svým ansámblem, byl by zklamán. The No Smoking Orchestra je mnohem víc mainstreamový a stylově eklektický, jeho nakažlivý tah na bránu s příslovečným balkánským temperamentem si ovšem s natěšeným publikem hravě poradil. V současné devítičlenné sestavě bandu nezůstal už žádný ze zakládajících členů sarajevské punkrockové kapely Zabranjeno pušenje z 80. let minulého století (jako poslední odešel zpěvák Nenad Janković aka dr. Nele Karajlić v roce 2012, který pro jejich osobitý styl vytvořil i výstižný název „new primitivism“).

Dříve převažující rebelský tvrdý punkrock s příchodem dnešních členů kapely vychovaných dalšími hudebními žánry postupně změkčilo reggae i jazz. A pod Kusturicovým vlivem, pochopitelně také balkánský gipsy style a po několikerém úspěšném turné na jihoamerický kontinent i latinskoamerické rytmy. Zdánlivě nesourodá hudební směs se srovnala do kompaktního celku temperamentní taneční hudby postavené na výborném backsidu levého křídla nástrojové sestavy baskytara-bicí-klávesy.

Sám Emir Kusturica jako průměrný doprovodný kytarista a zpěvák rozhodně není muzikantským pilířem bandu, spíše tím správným „jménem na plakát“. Jeho role na pódiu coby průvodce a entertainera je ovšem dominantní. Frotmanem se po odchodu Nele Karajliće (jehož nosný hlas kapela výrazně postrádá) stal skladatel, houslista a zpěvák Dejan „Leopold“ Sparavalo (mj. spoluautor hudby Kusturicových filmů Černá kočka, bílý kocourŽivot je zázrak). S houslemi, které občas pizzicatem promění na mandolínu, zachází suverénně a je pódiovým hybatelem. Zdatně mu sekundují kytarista Ivica Maximović, baskytarista a hráč na tubu Goran Popović a bubeník Zoran „Čeda“ Marjanović spolu se saxofonistou Nešo Petrovićem. Dechovou sekci na pravém křídle pódia (na brněnském koncertě bohužel pouze dvoučlennou, trubka-saxofon) podporuje akordeonem Zoki Milošević.

Jestliže v tiskovém prohlášení před koncertem Kusturica sliboval explozi a „rozhýbání mrtvol“, jeho zdánlivě nadsazená slova se brzy naplnila. Po dvou-třech úvodních kouscích na rozehřátí se momentální koncertní sestava rychle sladila na stejnou vlnu a vyslala první signál směrem k publiku: podesty a uličky kolem sedadel se brzy zaplnily tančícími diváky, několik divaček ochotně vytvořilo i obvyklé „křoví“ na pódiu. Samotný Kusturica, jenž má jako absolvent pražské FAMU (1978 ve třídě profesora Otakara Vávry) k českému prostředí blízko, provázel chvílemi koncert i dobrou češtinou a vzpomenul na své návštěvy v Brně během studií před čtyřiceti lety.

Bezmála dvouhodinová smršť filmových i písňových melodii prošpikovaná hudebními citacemi a provázaná předěly v podobě hlavního motivu z Růžového pantera nabídla srbštinu, romštinu, samozřejmě angličtinu, ale i němčinu (Meine Stadt) a španělštinu. Zazněly moldavské, rumunské i maďarské melodie (Karakaj, Furja Djildje). Nechyběl ani ironický výpad proti komerci (Fuck You MTV). The No Smoking Orchestra nahrál soundtrack ke třem Kusturicovým filmům – Černá kočka bílý kocour, Život je zázrakPřísaha (Zavet, autorem hudby je Emirův syn Stribor Kusturica). Písně z nich zazněly spolu s melodiemi Gorana Bregoviće z ceněných a u nás oblíbených filmů UndergroundDům k pověšení. Hity Pitbull Terrier, Unza Unza TimeDjinji Djinji Bubamara si s kapelou notoval a ke konci i tancoval celý sál bez rozdílu věku. Odnášet si z Janáčkova divadla energetickou nálož našlapané balkánské muziky od vitálního Emira Kusturici a jeho bandu rozhodně potěšilo.

Emir Kusturica & No Smoking Orchestra. 29. února, Janáčkovo divadlo, Brno.

Foto Helena Bretfeldová

Komentáře

Reagovat
  • Jiří

    3. březen 2016, 18:23
    Recenze přesná, koncert byl výborný. Vůbec nelituju cesty do Brna, i když po pravdě jsem se bál, jak dopadne Kusturica před těmi plyšovými sedadly. A byla to krása, moc jsme si to s kamarády užili, holky si dokonce zatancovaly. Byl to zážitek, ještě po cestě domů jsme si ho pouštěli. Škoda jen, že nebyly v prodeji nějaká CD nebo fotky k podpisu. Díky!
  • Jaroslav

    3. březen 2016, 12:53
    Nevím, na jakém koncertě jste byla. Na tomto asi sotva. Žádná politická proklamace od Kusturici ani od kohokoliv z kapely neproběhla. Byla to perfektní zábava, nářez, zážitek, díky za něj. Kusturicovy politické názory mě neberou, jeho filmy a hudba ano. Bavil jsem se, článek dokonale vystihuje atmosféru v divadle. Ani jsem to nečekal, lidi se super bavili a kapela s nimi. Jděte do háje s politikou, mám jí dost všude kolem.
  • Jana Kaas

    2. březen 2016, 23:11
    Gejzír ubohého nacionalizmu a lásky k ruským okupantům. To je dnes Kusturica.

Dále si přečtěte

Odcházíte se silným hudebním zážitkem. Víte, že koncert byl skvělý, že vy i muzikanti jste si ho užili, ale něco přitom nehraje... dá se dvě hodiny u balkánské dechovky sedět?  více

Pokud člověk může o koncertě Fanfare Ciocărlia psát, neprožil ho správně. Tahle muzika má jediný úkol – vytancovat z hlavy všechny myšlenky.  více





Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce