Existenciální tíseň a lidská pomíjivost třikrát jinak v podání orchestru Janáčkovy opery

17. listopad 2024, 16:00
Existenciální tíseň a lidská pomíjivost třikrát jinak v podání orchestru Janáčkovy opery

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas a Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Vít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brno.

Páteční program zahájil houslový koncert Putování dušičky Leoše Janáčka (1854–1928). Tuto jednovětou kompozici Janáček rozpracoval během podzimu roku 1926. Záhy ji však opustil a hudební materiál z Putování posléze použil v předehře k jeho poslední opeře Z mrtvého domu. Z dochovaných náčrtů koncert v roce 1988 zrekonstruovali Miloš Štědroň (*1942) a Leoš Faltus (1937–2024). Ve stejném roce proběhla i premiéra díla v podání houslisty Jana Stanovského a Státní filharmonie Brno. Při pátečním provedení se sólového partu ujal Jan Mráček, který zaujal výbornou komunikací s dirigentem, díky které byl s orchestrem velmi dobře sehraný, a to i v náhlých tempových změnách. Interpretaci lehce ublížily vracející se intonační nedostatky, které se projevily především v rychlých postupech. Na druhou stranu byl Mráčkův projev dynamicky pestrý, čemuž se Orchestr Janáčkovy opery NdB vždy velice dobře podřídil, a housle nikdy nebyly v celkovém zvuku utopené. Robert Kružík navíc dokázal z orchestru dostat patřičnou energii, která se projevila především v dynamicky exponovaných pasážích a bez níž si lze Janáčkovu hudbu jen stěží představit. Na několika místech byl orchestr rytmicky lehce rozhozený (například pizzicata smyčců pod tématem objevujícím se v předehře Z mrtvého domu), ale nebylo jich mnoho.

První polovinu uzavřelo Zaklínaní času pro dva vypravěče a orchestr Miloslava Ištvana (1928–1990). Skladbu nejprve představili muzikologové Jiří Zahrádka a Martin Flašar, a dramaturgickým úvodem tak efektně překryli pauzu potřebnou pro přestavbu pódia. Zahrádka nejdříve zmínil, že oproti Putování dušičky, o kterém nevíme skoro nic, víme o Zaklínání velmi mnoho. Podotknul, že se jedná o jednu z nejpozoruhodnějších českých kompozic. Martin Flašar pak krátce shrnul Ištvanovu tvorbu. Připomněl dva jeho nejdůležitější skladatelské postupy: techniku montáže, ve které vychází z Leoše Janáčka, a techniku koláže ve smyslu spojování různých stylů. Poté společně představili přímo Zaklínání času a popřáli divákům příjemný poslech.

Ištvanovo Zaklínaní času otevírá v jeho tvorbě období svébytné syntézy, která nahrazuje předcházející seriální období. Kompozice o čtyřech větách bez názvu vznikla na slova Oldřicha Mikuláška, českého barokního anonymního textu a Bible, jenž spojuje ústřední motiv pomíjivosti a smrti. Jak bylo zmíněno v dramaturgickém úvodu, cyklus je sestaven technikou montáže a koláže odlišných prvků: recitace, komponované fragmenty quasi staré hudby, názvuky jazzu, neobvyklé obsazení, které je zdůrazněno především výraznými party bicích nástrojů nebo užitím elektrické kytary. Orchestr pod vedením Roberta Kružíka zaujal především precizní práci s dynamikou, která vyzněla nejvýrazněji v náhlých a markantních rozdílech mezi pianem a fortissimem. V obou těchto krajních polohách (i mezi nimi) navíc hráli muzikanti velice energicky, ve smyslu procítěnosti jednotlivých pasáží. K tomu se přidala velmi dobrá sehranost a skvělé ladění zejména žesťové části, jejichž party hrály v tomto díle velice výraznou roli. Obsazení Daniela Bambase a Hany Briešťanské do rolí vypravěčů pak bylo naprosto výbornou volbou. Oba recitátoři disponovali velmi příjemnými hlasy, které dokázali naplno využít v procítěném, dramatickém a velmi srozumitelném projevu. Pouze v pasážích, kdy hrál orchestr ve velmi silné dynamice, se hlasy trochu ztrácely. To ovšem byla spíše akustická chyba a také v těchto momentech bylo přednášenému textu rozumět.

Páteční večer zakončila Kytice pro smíšený a dětský sbor, sóla a malý orchestr Bohuslava Martinů (1890–1959). Skladatel se zde obrací k inspiraci a poetice vycházející z textů lidové poezie ze sbírek Františka Sušila a Karla Jaromíra Erbena. V kompozici se mísí vlivy lidové hudby s trendy hudební Paříže 30. let, první ze zmíněných ovšem dominuje. Orchestr Janáčkovy opery při Kytici doplnilo kvarteto sólistů ve složení Jana Šrejma Kačírková – soprán, Václava Krejčí Housková – alt, Vít Nosek – tenor, a Tadeáš Hoza – baryton, Český filharmonický sbor a Dětský sbor Brno (pouze VII. část). Orchestr pod vedením Roberta Kružíka hrál velmi dobře. Až na několik míst, ve kterých lesní rohy neladily zcela přesně, byla intonace orchestru v pořádku. Podobně jako v předchozích skladbách dokázal Kružík výtečně vystihnout dynamické rozdíly jak postupné, tak náhlé a energie, kterou do hry muzikanti vkládali, byla obdivuhodná.

Český filharmonický sbor pod vedením Joela Hány podal suverénní výkon. Intonace zpěváků byla výtečná a všechny hlasy disponovaly krásnou společnou barvou. Toto platilo jak v tutti částech, tak v pasážích, kde byly hlasy rozděleny. V místech, kde zpíval sbor bez orchestru nebo s orchestrem v nižší dynamice, bylo i velmi dobře rozumět textu. S přidávající hlasitostí muzikantů se však srozumitelnost ztrácela. Totéž se týkalo i Dětského sboru Brno pod vedením Valerie Maťasové. Horší srozumitelnost textu je však to jediné, co se dá malým zpěvákům vytknout. Přezpívat orchestr však není jednoduché pro dospělé natož pro děti, jejichž intonace byla výborná. I čtveřice sólistů předvedla podobně podařené výkony. Všichni zpěváci skvěle ladili mezi sebou i se sborem a s orchestrem. Velice hezky vyzněly jak kvartety, duety mužských a ženských hlasů, tak sóla jednotlivých zpěváků. Jediný výraznější zádrhel nastal v momentu, kdy se sopranistka ve verši „Potkala ho smrti...“ přidala o něco později než zbytek kvartetu, což ale vyznění díla nenarušilo. Všichni zpěváci pak k čisté intonaci přidali i povedenou práci s výrazem, jenž se projevila nejvíce v exponovaných a expresivních pasážích.

Přestože se v interpretaci skladeb objevilo několik nepřesností, muzikanti to dohnali dobrou energií. Brněnskému publiku povedeně předvedli dramaturgicky velmi zajímavý program. Dramaturgie si zaslouží pochvalu především za uvedení Ištvanova pozoruhodného Zaklínání času z prostého důvodu. Brněnským skladatelům druhé poloviny 20. století a jejich tvorbě je v současnosti věnováno pramálo prostoru.

Leoš Janáček: Putování dušičky

Miloslav Ištvan: Zaklínání času pro dva vypravěče a orchestr

Bohuslav Martinů: Kytice. Cyklus skladeb na lidové texty pro smíšený (dětský) sbor, sóla a malý orchestr, H. 260

Jan Mráček – housle

Jana Šrejma Kačírková – soprán

Václava Krejčí Housková – alt

Vít Nosek – tenor

Tadeáš Hoza – baryton 

Daniel Bambas – recitátor I (vyšší mužský hlas) 

Hana Briešťanská – recitátor II (nižší ženský hlas) 

Orchestr Janáčkovy opery NdB

Robert Kružík – dirigent

Český filharmonický sbor

Joel Hána – sbormistr

Dětský sbor Brno

Valerie Maťasová – sbormistryně

pátek 15. 11. v 19 hodin, Mahenovo divadlo

 

 

 

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce