Existenciální tíseň a lidská pomíjivost třikrát jinak v podání orchestru Janáčkovy opery

17. listopad 2024, 16:00
Existenciální tíseň a lidská pomíjivost třikrát jinak v podání orchestru Janáčkovy opery

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas a Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Vít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brno.

Páteční program zahájil houslový koncert Putování dušičky Leoše Janáčka (1854–1928). Tuto jednovětou kompozici Janáček rozpracoval během podzimu roku 1926. Záhy ji však opustil a hudební materiál z Putování posléze použil v předehře k jeho poslední opeře Z mrtvého domu. Z dochovaných náčrtů koncert v roce 1988 zrekonstruovali Miloš Štědroň (*1942) a Leoš Faltus (1937–2024). Ve stejném roce proběhla i premiéra díla v podání houslisty Jana Stanovského a Státní filharmonie Brno. Při pátečním provedení se sólového partu ujal Jan Mráček, který zaujal výbornou komunikací s dirigentem, díky které byl s orchestrem velmi dobře sehraný, a to i v náhlých tempových změnách. Interpretaci lehce ublížily vracející se intonační nedostatky, které se projevily především v rychlých postupech. Na druhou stranu byl Mráčkův projev dynamicky pestrý, čemuž se Orchestr Janáčkovy opery NdB vždy velice dobře podřídil, a housle nikdy nebyly v celkovém zvuku utopené. Robert Kružík navíc dokázal z orchestru dostat patřičnou energii, která se projevila především v dynamicky exponovaných pasážích a bez níž si lze Janáčkovu hudbu jen stěží představit. Na několika místech byl orchestr rytmicky lehce rozhozený (například pizzicata smyčců pod tématem objevujícím se v předehře Z mrtvého domu), ale nebylo jich mnoho.

První polovinu uzavřelo Zaklínaní času pro dva vypravěče a orchestr Miloslava Ištvana (1928–1990). Skladbu nejprve představili muzikologové Jiří Zahrádka a Martin Flašar, a dramaturgickým úvodem tak efektně překryli pauzu potřebnou pro přestavbu pódia. Zahrádka nejdříve zmínil, že oproti Putování dušičky, o kterém nevíme skoro nic, víme o Zaklínání velmi mnoho. Podotknul, že se jedná o jednu z nejpozoruhodnějších českých kompozic. Martin Flašar pak krátce shrnul Ištvanovu tvorbu. Připomněl dva jeho nejdůležitější skladatelské postupy: techniku montáže, ve které vychází z Leoše Janáčka, a techniku koláže ve smyslu spojování různých stylů. Poté společně představili přímo Zaklínání času a popřáli divákům příjemný poslech.

Ištvanovo Zaklínaní času otevírá v jeho tvorbě období svébytné syntézy, která nahrazuje předcházející seriální období. Kompozice o čtyřech větách bez názvu vznikla na slova Oldřicha Mikuláška, českého barokního anonymního textu a Bible, jenž spojuje ústřední motiv pomíjivosti a smrti. Jak bylo zmíněno v dramaturgickém úvodu, cyklus je sestaven technikou montáže a koláže odlišných prvků: recitace, komponované fragmenty quasi staré hudby, názvuky jazzu, neobvyklé obsazení, které je zdůrazněno především výraznými party bicích nástrojů nebo užitím elektrické kytary. Orchestr pod vedením Roberta Kružíka zaujal především precizní práci s dynamikou, která vyzněla nejvýrazněji v náhlých a markantních rozdílech mezi pianem a fortissimem. V obou těchto krajních polohách (i mezi nimi) navíc hráli muzikanti velice energicky, ve smyslu procítěnosti jednotlivých pasáží. K tomu se přidala velmi dobrá sehranost a skvělé ladění zejména žesťové části, jejichž party hrály v tomto díle velice výraznou roli. Obsazení Daniela Bambase a Hany Briešťanské do rolí vypravěčů pak bylo naprosto výbornou volbou. Oba recitátoři disponovali velmi příjemnými hlasy, které dokázali naplno využít v procítěném, dramatickém a velmi srozumitelném projevu. Pouze v pasážích, kdy hrál orchestr ve velmi silné dynamice, se hlasy trochu ztrácely. To ovšem byla spíše akustická chyba a také v těchto momentech bylo přednášenému textu rozumět.

Páteční večer zakončila Kytice pro smíšený a dětský sbor, sóla a malý orchestr Bohuslava Martinů (1890–1959). Skladatel se zde obrací k inspiraci a poetice vycházející z textů lidové poezie ze sbírek Františka Sušila a Karla Jaromíra Erbena. V kompozici se mísí vlivy lidové hudby s trendy hudební Paříže 30. let, první ze zmíněných ovšem dominuje. Orchestr Janáčkovy opery při Kytici doplnilo kvarteto sólistů ve složení Jana Šrejma Kačírková – soprán, Václava Krejčí Housková – alt, Vít Nosek – tenor, a Tadeáš Hoza – baryton, Český filharmonický sbor a Dětský sbor Brno (pouze VII. část). Orchestr pod vedením Roberta Kružíka hrál velmi dobře. Až na několik míst, ve kterých lesní rohy neladily zcela přesně, byla intonace orchestru v pořádku. Podobně jako v předchozích skladbách dokázal Kružík výtečně vystihnout dynamické rozdíly jak postupné, tak náhlé a energie, kterou do hry muzikanti vkládali, byla obdivuhodná.

Český filharmonický sbor pod vedením Joela Hány podal suverénní výkon. Intonace zpěváků byla výtečná a všechny hlasy disponovaly krásnou společnou barvou. Toto platilo jak v tutti částech, tak v pasážích, kde byly hlasy rozděleny. V místech, kde zpíval sbor bez orchestru nebo s orchestrem v nižší dynamice, bylo i velmi dobře rozumět textu. S přidávající hlasitostí muzikantů se však srozumitelnost ztrácela. Totéž se týkalo i Dětského sboru Brno pod vedením Valerie Maťasové. Horší srozumitelnost textu je však to jediné, co se dá malým zpěvákům vytknout. Přezpívat orchestr však není jednoduché pro dospělé natož pro děti, jejichž intonace byla výborná. I čtveřice sólistů předvedla podobně podařené výkony. Všichni zpěváci skvěle ladili mezi sebou i se sborem a s orchestrem. Velice hezky vyzněly jak kvartety, duety mužských a ženských hlasů, tak sóla jednotlivých zpěváků. Jediný výraznější zádrhel nastal v momentu, kdy se sopranistka ve verši „Potkala ho smrti...“ přidala o něco později než zbytek kvartetu, což ale vyznění díla nenarušilo. Všichni zpěváci pak k čisté intonaci přidali i povedenou práci s výrazem, jenž se projevila nejvíce v exponovaných a expresivních pasážích.

Přestože se v interpretaci skladeb objevilo několik nepřesností, muzikanti to dohnali dobrou energií. Brněnskému publiku povedeně předvedli dramaturgicky velmi zajímavý program. Dramaturgie si zaslouží pochvalu především za uvedení Ištvanova pozoruhodného Zaklínání času z prostého důvodu. Brněnským skladatelům druhé poloviny 20. století a jejich tvorbě je v současnosti věnováno pramálo prostoru.

Leoš Janáček: Putování dušičky

Miloslav Ištvan: Zaklínání času pro dva vypravěče a orchestr

Bohuslav Martinů: Kytice. Cyklus skladeb na lidové texty pro smíšený (dětský) sbor, sóla a malý orchestr, H. 260

Jan Mráček – housle

Jana Šrejma Kačírková – soprán

Václava Krejčí Housková – alt

Vít Nosek – tenor

Tadeáš Hoza – baryton 

Daniel Bambas – recitátor I (vyšší mužský hlas) 

Hana Briešťanská – recitátor II (nižší ženský hlas) 

Orchestr Janáčkovy opery NdB

Robert Kružík – dirigent

Český filharmonický sbor

Joel Hána – sbormistr

Dětský sbor Brno

Valerie Maťasová – sbormistryně

pátek 15. 11. v 19 hodin, Mahenovo divadlo

 

 

 

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Nejčtenější

Kritika

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více