Exotika v brněnské metropoli

Exotika v brněnské metropoli

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.

Komorní pěvecké těleso, jež vychází z velkého filharmonického sboru, bylo založeno roku 1993. Publiku představilo hodinový program sestavený z vokálních i vokálně-instrumentálních skladeb (s klavírním doprovodem Chieh-Yu Chang) indonéských a tchajwanských skladatelů či aranžérů. Rozmanitý repertoár bychom mohli roztřídit do pomyslných tří kategorií: klasická soudobá tvorba, lidové písně v úpravách a pop songs. Slovem provázel sbormistr Dr. YuChung Johnny Ku, jež posluchačům popisoval texty a příběhy písní, které nejčastěji byly psány v různých jazycích jako jsou dialekty mandarínština, hakka, anebo přímo tchajwanský jazyk.

Hned na úvod koncertu zazněla skladba Make a Joyful Noise unto the Lord od Slovince Ambrože Čopiho (1973). Společně s dalšími dvěma díly – My Final Resting Place (Ken Steven), Ubi Caritas (Hsiang-Chun Huang) – se jednalo o tři pěvecké vstupy, během nichž TPCC prokázal svoje kvality v oblasti rytmické i intonační souhry, dynamické vyváženosti, frázování hudebních myšlenek, ale také hlasové techniky. Ta se projevila především v místech s vysokým ambitem (např. sopránové sólo na závěr Ubi Caritas) nebo ve zvukově bohatých částech, kde vybraní zpěváci věrohodně napodobovali šumění lesa, zpěv ptáků a další rozmanité zvuky přírody (především v My Final Resting Place).

Svou kvalitu, vysokou úroveň i nadšení těleso neztratilo ani v provedení písní lehčího charakteru, jejichž podání v sobě z určitého úhlu pohledu neslo i notnou dávku patosu. Jednalo se především o kompozici Birth (Chung-Yuan Yu), v níž matka zpívá svému nenarozenému dítěti, počínající melodicky invenční předehrou klavíru, která byla procítěně a technicky bravurně zahrána zmíněným klavíristou Chieh-Yu Chang. V obdobném duchu se nesla i další tři díla If Tomorrow were the next Life (Ching-Ju Shih), Moon represents my Heart (arr. Tien-Hao Jan) a Where I´ve traveled (arr. Sheng-Hsien Liu) reprezentující tchajwanskou a hakka pop kulturu.

Během večera se představila také sbormistryně SzuYun Swing Hsieh, která obdobně jako její kolega Dr. YuChung Johnny Ku dirigovala těleso s lehkostí, nadhledem, přirozenými gesty a kýženým zápalem. Ne jinak tomu bylo i v poslední třetině večera, jež patřila lidovým písním v úpravách. Zvukomalebností – aluzí vlaku projíždějícího tunelem zaujala skladba Diu Diu Dang (nepřeložitelný název značící samotný zvuk vlaku), v níž muži měli roli jakéhosi motoru a ženská část sboru přednášela melodické fráze. Dílo vrcholí až nečekaným záměrným rozjetím hlasů do klastrů, které skrze chromatické postupy tvoří závěrečnou transpozici hlavní melodie. Odpočinout si posluchači mohli u meditativně laděné písně Tom Oil Blossom, po níž následovala poslední skladba programu – radostná, oslavná, burácející Beautiful Moon Dance, jež sbor zvukově obohatil o hru na perkuse, podupy a pleskání. V písní se zpívá o zábavě, tanci a dobrém pití, což není náhodou, že právě tato skladba zazněla až na samotný konec koncertu.

Taipei Philharmonic Chamber Choir si právem vysloužil aplaus ve stoje. Publikum sbor odměnil za vřelé přijetí přídavkem, jež byla vokalizovaná verze hlavního tématu Vltavy Bedřicha Smetany mající efekt údivu, milého překvapení a následného opětovného uznání z řad posluchačů.

Program:

Make o Joyful Noise unto the Lord – Ambrož Čopi

My Final Resting Place – Ken Steven

Ubi Caritas – Hsiang-Chun Huang

Birth – Chung-Yuan Yu

If Tomorrow were the next Life – Ching-Ju Shih

Moon represents my Heart – Taiwanese Pop Hit, arr. Tien-Hao Jan

Where I´ve traveled – Hakka Pop Song, arr. Sheng-Hsien Liu

Diu-Diu Dang – Folksong from Yi-Lan, arr. Jsou Elberdin

Tung Oil Blossom – Hakka Children´s Song, arr. Jsou Elberdin

Beautiful Moon Dance – Folksong from Amis Tribe, arr. Robert Delgado

Účinkující:

Taipei Philharmonic Chamber Choir

Dr. YuChung Johnny Ku – dirigent, sbormistr

SzuYun Swing Hsieh – sbormistrně

Chieh-Yu Chang – piano

Pondělí 12. srpna 2024 v 19h, Hotel Passage

Taipei Philharmonic Chamber Choir/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce