Exotika v brněnské metropoli

Exotika v brněnské metropoli

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.

Komorní pěvecké těleso, jež vychází z velkého filharmonického sboru, bylo založeno roku 1993. Publiku představilo hodinový program sestavený z vokálních i vokálně-instrumentálních skladeb (s klavírním doprovodem Chieh-Yu Chang) indonéských a tchajwanských skladatelů či aranžérů. Rozmanitý repertoár bychom mohli roztřídit do pomyslných tří kategorií: klasická soudobá tvorba, lidové písně v úpravách a pop songs. Slovem provázel sbormistr Dr. YuChung Johnny Ku, jež posluchačům popisoval texty a příběhy písní, které nejčastěji byly psány v různých jazycích jako jsou dialekty mandarínština, hakka, anebo přímo tchajwanský jazyk.

Hned na úvod koncertu zazněla skladba Make a Joyful Noise unto the Lord od Slovince Ambrože Čopiho (1973). Společně s dalšími dvěma díly – My Final Resting Place (Ken Steven), Ubi Caritas (Hsiang-Chun Huang) – se jednalo o tři pěvecké vstupy, během nichž TPCC prokázal svoje kvality v oblasti rytmické i intonační souhry, dynamické vyváženosti, frázování hudebních myšlenek, ale také hlasové techniky. Ta se projevila především v místech s vysokým ambitem (např. sopránové sólo na závěr Ubi Caritas) nebo ve zvukově bohatých částech, kde vybraní zpěváci věrohodně napodobovali šumění lesa, zpěv ptáků a další rozmanité zvuky přírody (především v My Final Resting Place).

Svou kvalitu, vysokou úroveň i nadšení těleso neztratilo ani v provedení písní lehčího charakteru, jejichž podání v sobě z určitého úhlu pohledu neslo i notnou dávku patosu. Jednalo se především o kompozici Birth (Chung-Yuan Yu), v níž matka zpívá svému nenarozenému dítěti, počínající melodicky invenční předehrou klavíru, která byla procítěně a technicky bravurně zahrána zmíněným klavíristou Chieh-Yu Chang. V obdobném duchu se nesla i další tři díla If Tomorrow were the next Life (Ching-Ju Shih), Moon represents my Heart (arr. Tien-Hao Jan) a Where I´ve traveled (arr. Sheng-Hsien Liu) reprezentující tchajwanskou a hakka pop kulturu.

Během večera se představila také sbormistryně SzuYun Swing Hsieh, která obdobně jako její kolega Dr. YuChung Johnny Ku dirigovala těleso s lehkostí, nadhledem, přirozenými gesty a kýženým zápalem. Ne jinak tomu bylo i v poslední třetině večera, jež patřila lidovým písním v úpravách. Zvukomalebností – aluzí vlaku projíždějícího tunelem zaujala skladba Diu Diu Dang (nepřeložitelný název značící samotný zvuk vlaku), v níž muži měli roli jakéhosi motoru a ženská část sboru přednášela melodické fráze. Dílo vrcholí až nečekaným záměrným rozjetím hlasů do klastrů, které skrze chromatické postupy tvoří závěrečnou transpozici hlavní melodie. Odpočinout si posluchači mohli u meditativně laděné písně Tom Oil Blossom, po níž následovala poslední skladba programu – radostná, oslavná, burácející Beautiful Moon Dance, jež sbor zvukově obohatil o hru na perkuse, podupy a pleskání. V písní se zpívá o zábavě, tanci a dobrém pití, což není náhodou, že právě tato skladba zazněla až na samotný konec koncertu.

Taipei Philharmonic Chamber Choir si právem vysloužil aplaus ve stoje. Publikum sbor odměnil za vřelé přijetí přídavkem, jež byla vokalizovaná verze hlavního tématu Vltavy Bedřicha Smetany mající efekt údivu, milého překvapení a následného opětovného uznání z řad posluchačů.

Program:

Make o Joyful Noise unto the Lord – Ambrož Čopi

My Final Resting Place – Ken Steven

Ubi Caritas – Hsiang-Chun Huang

Birth – Chung-Yuan Yu

If Tomorrow were the next Life – Ching-Ju Shih

Moon represents my Heart – Taiwanese Pop Hit, arr. Tien-Hao Jan

Where I´ve traveled – Hakka Pop Song, arr. Sheng-Hsien Liu

Diu-Diu Dang – Folksong from Yi-Lan, arr. Jsou Elberdin

Tung Oil Blossom – Hakka Children´s Song, arr. Jsou Elberdin

Beautiful Moon Dance – Folksong from Amis Tribe, arr. Robert Delgado

Účinkující:

Taipei Philharmonic Chamber Choir

Dr. YuChung Johnny Ku – dirigent, sbormistr

SzuYun Swing Hsieh – sbormistrně

Chieh-Yu Chang – piano

Pondělí 12. srpna 2024 v 19h, Hotel Passage

Taipei Philharmonic Chamber Choir/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce