Jak zní propojení starých a novodobých nástrojů se soudobým hudebním jazykem předvedl v Červeném kostele sbor Ensemble Versus za doprovodu tělesa Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. Dramaturgická linie úterního večera se nesla v duchu spojení díla Carla Gesualda da Venosy (1566–1613) a světové premiéry skladby Exsultet kmenového autora Ondřeje Kyase (*1979), která v sobě nese i party psané pro cink (Radovan Vašina, Jan Klimeš), trombón (Pavel Novotný) a theorbu (Marek Kubát).
Rozsáhlý cyklus šestihlasých responzorií v Gesualdově díle má mimořádné postavení. Vyjímají se v oblasti kontrastu (formálním, tonálním aj.), struktury – pomalé a klidné pasáže prudce střídají pohyblivé úseky; v neposlední řadě jsou charakteristické četnými madriaglismy (hudební ilustrace jediného slova podobající se jisté umělecké exhibici). A to vše v jednoznačném podřízení se liturgickému textu. Responzoria pro Bílou sobotu z roku 1611 Ensemble Versus, respektive jeho komorní část, nastudoval již v roce 2022 pro souborné uvedení díla na Velikonočním festivalu duchovní hudby v Brně. I v případě recenzovaného koncertu byly sólové hlasy doplněny dobovými nástroji: cink, dulcián, theorba a trombón, které se svým ambitem a jedinečnou barvou doplnily pěvecké party od sopránu po bas.
První půlkou večera, jež patřila responzoriím, posluchače prováděl také recitující herec a pedagog Lukáš Rieger, který klidným a pevným hlasem přednášel liturgické texty přeložené do českého jazyka. Pěvecký ansámbl své provedení postavil na dynamických, fakturových – stavebních a barevných detailech. O to více takto zvýraznil kupříkladu zmiňované madrigalismy. Po stránce interpretační si vyhrál s instrumentačními obměnami a chromatismy, jež místy pouze nenápadně naznačil pomocí jejich prolínání do čistého hudebního tvaru a jindy naopak sebejistě přiznal. V neposlední řadě si nešlo nevšimnout nápadité práce s dynamikou, která byla až překvapivá, a to především díky občasným dynamickým skokům, jež však byly vzhledem k textovému významu naprosto funkční a efektní. O hudební zklidnění a jakési odlehčení od závažnosti obřadních zpěvů se preludii ve smyslu volných improvizovaných vět před vybranými částmi (např. Ecce quomodo moritur justus, Aestimatus sum, Sepulto Domino) postaral theorbista Marek Kubát. Nastudování výběru Gesualdových responzorií bylo nejen plné dramatu – trýzně, ale také pokory, jež dávala posluchačům prostor pro vlastní meditaci či modlitbu.
Kmenového skladatele Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase mnozí znají jako autora celovečerních minioper, rozhlasových her a kompozic pro orchestrální složku ansámblu. Autor vystupuje také v alternativní kapele Květy nebo jako písničkář pod pseudonymem Kygiss. Skladatel však disponuje i celou řadou chrámových/duchovních skladeb (zmiňme Stabat Mater, Magnificat, Te deum laudamus a další), kam se také svou světovou premiérou zařadilo dílo Exsultet pro smíšený sbor, historické nástroje, smyčce a perkuse obsazením plynoucí ze zadání objednávky. Velikonoční hymnus je rozdělen na 24 strof, které mají po textové stránce kořeny až ve 4. století. Veškerý hudební materiál (až na jedinou výjimku) si skladatel vytvořil sám. Ostatně jak to píše ve svém komentáři: „Zvažoval jsem, jestli nevyjít z původní chorální melodie, ale nakonec jsem vytvořil linky zcela vlastní; jediné místo, kde cituji původní chorál, je dialogická pasáž (kněz: „Dominu vocibus“, lid: „Et cum spiritu tuo“, atd.) vymykající se monologické povaze celého Exsultet.“ Ondřej Kyas každý z textových oddílů postavil na prodlevě vybrané z katalogu jeho vlastních čtyřzvuků, jež v rámci své kompoziční praxe vytvořil a pravidelně se k nim navrací. Vybrané čtyřzvuky mají silnou harmonickou víceznačnost (především kvůli znatelnému modálnímu uvažování) a ukrývají v sobě napětí vyvěrající z mírné disonance. Skladateli se nedá upřít jeho hudební a kompoziční zkušenost, která je znát především v nápadité invenční práci. Tu jsme mohli slyšet hlavně v melodických liniích sboru, jež po většinu byl jednohlasý, nikoliv však fádní. Po vzoru interpretační dobové praxe si pohrával s rozsahem a kontrasty – mužské vs. ženské hlasy, vysoký vs. nízký, jež podpořily také nástroje. Dramaticky vypjaté úseky však skladatel podložil vícehlasem založeným na paralelních intervalech po zvukové stránce připomínajících tvorbu středověkých choralistů. Velkou výzvou bylo pro Ondřeje Kyase vkusně a nápaditě zakomponovat soubor historických nástrojů, což se ve výsledku velmi podařilo. Skladatel těmto nástrojům ponechal v kompozici dostatek prostoru. Za zmínku tady stojí instrumentální mezihra orientálního (východního) charakteru zajímavá i z hlediska ornamentiky. Prolínání starých a nových prvků, zvuků, nástrojů atd. se neslo v duchu přirozenosti, vkusu a jednoduchosti, díky které dobové nástroje z celku nikterak nevyčnívaly. Poklonu si zaslouží sbor, jež se na mnoha místech musel potýkat s ne příliš přirozenými nástupy a skoky. Sborové provedení i přes všechny nástrahy znělo kultivovaně, decentně a barevně. Bude nutné vyzdvihnout části pro čistě ženské hlasy, ale i místa napsaná pro mužskou složku Ensemble Versus (např. verš Oramus te, Domine), jež zněla až mysticky. Jedinou výhradu, kterou však určuje akustika prostoru, mám ke srozumitelnosti textu. Je též potřeba zdůraznit důležitou úlohu Martina Švece hrajícího na vibrafon a bonga. Vibrafonové vstupy svým minimalistickým rysem připomínaly zvony (či zvonkohru) a ve skladbě zaujímaly nejen barevnou, ale primárně symbolickou funkci.
Koncert svou náplní představoval most mezi dvěma hudebními světy – zdánlivě protikladnými. Představil krásu staré hudby a s ní spojené interpretační dobové praxe. Především však posluchačům ukázal, že i tento svět může dnešním soudobým skladatelům posloužit jako hluboká studnice kompozičních přístupů, forem či dalších inspirací.
Program:
Carlo Gesualdo da Venosa – Responzoria Bílé soboty (výběr)
Ondřej Kyas – Exsultet pro sbor, historické nástroje, smyčce a orchestr (premiéra)
Ensemble Versus – sbormistři Vladimír Maňas a Patrik Buchta
Ensemble Opera Diversa – vedoucí orchestru Jan Bělohlávek
Gabriela Tardonová – dirigentka
Martin Švec – perkuse
Radovan Vašina – cink
Jan Klimeš – dulcián
Pavel Novotný – trombón
Marek Kubát – theorba
Lukáš Rieger – mluvené slovo
Úterý 24. října 2023 v 19:00, Červený kostel
Zatím nebyl přidán žádný komentář..