Famózní Ensemble Fantasmi složil poctu českým skladatelům

27. červenec 2023, 14:00
Famózní Ensemble Fantasmi složil poctu českým skladatelům

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.

Koncert byl zahájen svérázným dílem Sonata Jucunda, které v brožurce bylo označeno za anonym, ale velice často je připisováno skladateli Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi. Ve skladbě se jako sólista představil Paul Leenhouts. Strhujícím projevem opřeným o precizní techniku a artikulaci vnesl do sálu špetku rozvernosti, jež se nejvíce vyjímala ve fantazijních větách. Jistou uvolněnost posluchači zaznamenali také v tempu, se kterým si soubor hrál. I přes originální agogiku nastudování působilo kompaktně, sehraně a zvukově vyváženě.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_01

Violoncellistka Sydney ZumMallen zaujala lehkostí a nadhledem s jakým zahrála Koncert d moll Jana Antonína Reichenauera. Přestože byl doprovod bassa continua velice citlivý a muzikanti pohotově reagovali na sólistku, místy – především v nižších polohách – se violoncello po zvukové stránce mírně vytrácelo. Tyto momenty ale vyvážila zpěvnost ve druhé větě, jež občas připomínala dialog (duety) mezi houslemi, violoncellem a violou.

Ve vybraných virtuózních koncertech se také divákům představilo trio houslistů, kteří v Ensemble Fantasmi působí a kterým se dostalo stejné příležitosti. A tak se představili z pozice doprovodného hráče, primaria a také sólisty. Nastudování Koncertu F dur od Josepha Umstatta houslistou Karimem Ayalem Poolem se opět vyznačovalo důmyslnou agogickou prací a zevrubně vystavěnými frázemi. Při dotahování jednotlivých myšlenek si Pool pohrával s plynulostí hudebního toku (času). Především u závěrů si dával načas a tím skladbě dodával určitý tah a kýžený efekt. Obdobně rozmanitou interpretaci jsme měli možnost vidět i v díle od Františka Jiránka, kde se sólového partu ujal umělecký vedoucí ansámblu a flétnista Paul Leenhouts.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_04

Druhou půli večera započala jihokorejská cembalistka Jiyoung Kim, která provedla třetí větu (Allegro) z Koncertu h moll od Jiřího Antonína Bendy. Vyrovnané, přesné, precizní: takto lze pojmenovat její výkon. Náročné technické záležitosti a dlouhé pasáže figurací jako jsou například albertiho basy, které v podání Jiyoung Kim byly zahrány s nadhledem a naprostým klidem, místy však působily až příliš strojeně.

Dvě věty z Koncertu D dur od Josefa Antonína Gureckýho přednesla houslistka Polly Klein. Kantabilní Grave překypující sekvencemi vystřídalo Vivace, v němž houslový part oplýval zdobností. Poslední věta nebyla v příliš rychlém tempu, ale o to více v ní vynikla virtuozita sólistky. Živý a temperamentní charakter části vyústil do samotného postupně gradujícího závěru. Velice efektní byla exhibice nad dlouhou prodlevou, při níž se houslový part melodicky i rytmicky zahušťoval. Nastudování Polly Klein, podobně jako u Karima Poola, bylo energické a suverénní.

ensemble_Fantasmi_foto_jitka_baumannova_03

Posledním dílem na programu byl Koncert D dur Antonína Jiránka pro housle, violu a flétnu. A tedy posledním ze tří houslistů, který se také představil jako sólový hráč, byla Annie Barnette, k níž se připojili RJ McDowell (viola) a Paul Leenhouts. Pozornost poutala především komunikace mezi hráči – skladba je založena na dialogičnosti a imitaci, navíc Leenhouts i během své hry orchestr dirigoval. Výrazný hudební projev nabídl také RJ McDowell, který barvou a zvukem jeho violy nezanikal ani v bassu continuu. Snad euforie a nadšení, s jakými soubor skladbu hrál, zavinili v samotném závěru třetí věty jisté nesrovnalosti v souhře. Ty však vzhledem k celku lze považovat za nepodstatné.

Profesionální přístup a znalost historicky poučené interpretace těleso nedokazuje pouze svou hrou. Jak si mnozí z programové brožury mohli povšimnout, Ensemble Fantasmi si mimo jiné klade za cíl vytahovat na povrch dosud nehrané či neoživené skladby, které do novodobého notopisu přepisuje sám Leenhouts. Na silný hudební zážitek publikum reagovalo bouřlivým potleskem a ovacemi, kterými si vysloužilo přídavek v podobě úpravy rumunské lidové písně (arr. Polly Klein).

Program:

Anonym, připisováno Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi – Sonata Jucunda

Jan Antonín Reichenauer – Koncert d moll

Joseph Umstatt – Koncert F dur

František Jiránek – Koncert B dur

Jiří Antonín Benda – Koncert h moll (3. věta)

Josef Antonín Gurecký – Koncert D dur (2. a 3. věta)

Antonín Jiránek – Koncert D dur

Obsazení:

Ensemble Fantasmi

Paul Leenhouts – zobcová flétna, umělecký vedoucí

Karim Ayala Pool – housle

Annie Barnette – housle

Polly Klein – housle

RJ McDowell – viola

Sydney ZumMallen – violoncello

Josue Reyes – kontrabas

Jiyoung Kim – cembalo

Úterý 26. 7. 2023, Sál Milosrdných bratří

Foto Jitka Baumannová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více