Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.
Koncert byl zahájen svérázným dílem Sonata Jucunda, které v brožurce bylo označeno za anonym, ale velice často je připisováno skladateli Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi. Ve skladbě se jako sólista představil Paul Leenhouts. Strhujícím projevem opřeným o precizní techniku a artikulaci vnesl do sálu špetku rozvernosti, jež se nejvíce vyjímala ve fantazijních větách. Jistou uvolněnost posluchači zaznamenali také v tempu, se kterým si soubor hrál. I přes originální agogiku nastudování působilo kompaktně, sehraně a zvukově vyváženě.
Violoncellistka Sydney ZumMallen zaujala lehkostí a nadhledem s jakým zahrála Koncert d moll Jana Antonína Reichenauera. Přestože byl doprovod bassa continua velice citlivý a muzikanti pohotově reagovali na sólistku, místy – především v nižších polohách – se violoncello po zvukové stránce mírně vytrácelo. Tyto momenty ale vyvážila zpěvnost ve druhé větě, jež občas připomínala dialog (duety) mezi houslemi, violoncellem a violou.
Ve vybraných virtuózních koncertech se také divákům představilo trio houslistů, kteří v Ensemble Fantasmi působí a kterým se dostalo stejné příležitosti. A tak se představili z pozice doprovodného hráče, primaria a také sólisty. Nastudování Koncertu F dur od Josepha Umstatta houslistou Karimem Ayalem Poolem se opět vyznačovalo důmyslnou agogickou prací a zevrubně vystavěnými frázemi. Při dotahování jednotlivých myšlenek si Pool pohrával s plynulostí hudebního toku (času). Především u závěrů si dával načas a tím skladbě dodával určitý tah a kýžený efekt. Obdobně rozmanitou interpretaci jsme měli možnost vidět i v díle od Františka Jiránka, kde se sólového partu ujal umělecký vedoucí ansámblu a flétnista Paul Leenhouts.
Druhou půli večera započala jihokorejská cembalistka Jiyoung Kim, která provedla třetí větu (Allegro) z Koncertu h moll od Jiřího Antonína Bendy. Vyrovnané, přesné, precizní: takto lze pojmenovat její výkon. Náročné technické záležitosti a dlouhé pasáže figurací jako jsou například albertiho basy, které v podání Jiyoung Kim byly zahrány s nadhledem a naprostým klidem, místy však působily až příliš strojeně.
Dvě věty z Koncertu D dur od Josefa Antonína Gureckýho přednesla houslistka Polly Klein. Kantabilní Grave překypující sekvencemi vystřídalo Vivace, v němž houslový part oplýval zdobností. Poslední věta nebyla v příliš rychlém tempu, ale o to více v ní vynikla virtuozita sólistky. Živý a temperamentní charakter části vyústil do samotného postupně gradujícího závěru. Velice efektní byla exhibice nad dlouhou prodlevou, při níž se houslový part melodicky i rytmicky zahušťoval. Nastudování Polly Klein, podobně jako u Karima Poola, bylo energické a suverénní.
Posledním dílem na programu byl Koncert D dur Antonína Jiránka pro housle, violu a flétnu. A tedy posledním ze tří houslistů, který se také představil jako sólový hráč, byla Annie Barnette, k níž se připojili RJ McDowell (viola) a Paul Leenhouts. Pozornost poutala především komunikace mezi hráči – skladba je založena na dialogičnosti a imitaci, navíc Leenhouts i během své hry orchestr dirigoval. Výrazný hudební projev nabídl také RJ McDowell, který barvou a zvukem jeho violy nezanikal ani v bassu continuu. Snad euforie a nadšení, s jakými soubor skladbu hrál, zavinili v samotném závěru třetí věty jisté nesrovnalosti v souhře. Ty však vzhledem k celku lze považovat za nepodstatné.
Profesionální přístup a znalost historicky poučené interpretace těleso nedokazuje pouze svou hrou. Jak si mnozí z programové brožury mohli povšimnout, Ensemble Fantasmi si mimo jiné klade za cíl vytahovat na povrch dosud nehrané či neoživené skladby, které do novodobého notopisu přepisuje sám Leenhouts. Na silný hudební zážitek publikum reagovalo bouřlivým potleskem a ovacemi, kterými si vysloužilo přídavek v podobě úpravy rumunské lidové písně (arr. Polly Klein).
Program:
Anonym, připisováno Heinrichu Ignazi Franzi von Biberovi – Sonata Jucunda
Jan Antonín Reichenauer – Koncert d moll
Joseph Umstatt – Koncert F dur
František Jiránek – Koncert B dur
Jiří Antonín Benda – Koncert h moll (3. věta)
Josef Antonín Gurecký – Koncert D dur (2. a 3. věta)
Antonín Jiránek – Koncert D dur
Obsazení:
Ensemble Fantasmi
Paul Leenhouts – zobcová flétna, umělecký vedoucí
Karim Ayala Pool – housle
Annie Barnette – housle
Polly Klein – housle
RJ McDowell – viola
Sydney ZumMallen – violoncello
Josue Reyes – kontrabas
Jiyoung Kim – cembalo
Úterý 26. 7. 2023, Sál Milosrdných bratří
Zatím nebyl přidán žádný komentář..