Famózní Orlando jako poslední premiéra sezony

Famózní Orlando jako poslední premiéra sezony

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichta.

Uchopení námětu Orlanda pro jakékoliv scénické provedení není vůbec jednoduché, neboť se děj odehrává na několika místech a v průběhu několika století. V opeře samotné navíc není děj vyprávěn chronologicky. Hlavní dějová linka se odehrává u soudu, ze kterého příběh pomocí svědectví a vzpomínek přeskakuje do různých časových období. Scénografie Dragana Stojčevského ale dokázala vytvořit perfektní podklad pro režii Jiřího Heřmana a společně se s těmito nástrahami vypořádali více než výborně. Monumentální scéna, kterou ve svém základu tvořil velký kvádr ohraničený ze zadní a bočních stran, se rozprostírala na celé přední ploše jeviště. Její vnitřní strany byly za pomoci náznaku sloupů, obdélníkových „oken“ a dalších prvků laděny neoklasicistně. Zadní stěnu bylo možné vysunout. Její spodní část se tak stala průchozí a z oken se stal další prostor pro hraní. Navíc se tímto vysunutím divákům otevřel pohled na plátno, na které byly promítány různé motivy, které dokreslovaly konkrétní scény. Videoart Dominika Žižky k promítání využíval i samotný prostor scény, kdy na zdi byly promítány různé ornamenty nebo sněhové vločky.

Prostor soudu, ve kterém se děj z velké části odehrával, byl vyřešen pomocí stolu a několika zábradlí na kolečkách. Právě jejich mobilita umožnila svižné přestavby, které byly v rámci celého představení vyřešeny až geniálně. Když bylo potřeba dostat do prostoru naráz větší množství rekvizit, které se u soudu nenacházely, byla k tomu využita pojízdná plošina - do středu jeviště dojela z otevřené zadní stěny.

Svižným proměnám napomohl také fakt, že účinkující obecenstvo soudu ze scény často neodcházelo, i když se děj odehrával jinde. Jedním z nejdůležitějších prvků režijního konceptu byla digitální cedule zobrazující konkrétní místo a čas, ve kterém se právě děj odehrával. Toto řešení divákům usnadnilo orientaci v častých proměnách místa i časového období. Digitální cedule byla umístěna na předním straně stolu zavěšeném na lanech. Když byl spuštěn dolů, sloužil také jako soudní lavice.

Nádhernou vizuální stránku inscenace dokreslovaly kostýmy Alexandry Gruskové. Nebyly žádným způsobem výstřední a k opeře se perfektně hodily. Hlavní postavy byly barevně i stylově zvýrazněny. Odděleny byly vždycky tak, že to korelovalo s jejich povoláním nebo společenským postavením. Velice originálně a funkčně byly vyřešeny kostýmy Orlandy a Orlanda. Na začátku byl Orlando oblečen jasně jako muž a Orlanda jako žena. Během představení se však drobnými změnami kostýmů tyto rozdíly mazaly, čímž se zmenšoval i rozdíl mezi Orlandovou mužskou a ženskou stránkou.

Výtečné režijní uchopení, skvěle vytvořená scéna a krásné kostýmy pomohly tomu, aby naplno vyzněla okouzlující hudba Ľubice Čekovské. Autorka sama podotkla, že se v kompozici nesnažila jít stylově vpřed, ale spíše konfrontovala hudební dějiny. A tak to přesně bylo. V opeře zazněly části barokní a klasicistní a byly v ní slyšet i renesanční a středověké prvky. „Okořeněný“ vídeňský valčík střídaly vlivy Pařížské šestky nebo impresionismu a v několika místech Čekovská lehce zavadila o sféru hudby filmové. Zejména v instrumentálních mezihrách, které doplňovaly rychlé přestavby, pak mohli diváci zaslechnout výraznou inspiraci dílem Sergeje Prokofjeva. To vše ale skladatelka dokázala výtečně zkombinovat se soudobými postupy. Občas plynule, občas tak, že se snažily spojit dvě naprosto rozdílné hudební plochy, až se v určitý moment ukázalo, že do sebe zapadají naprosto perfektně.

Nad těmito montážemi se pak často klenuly půvabné melodie jednotlivých nástrojů. Výrazná melodika ale provázela dílo celé. Na zpěvních partech bylo slyšet, ač nebyly ani zdaleka jednoduché, že Čekovská moc dobře ví, jak pro lidský hlas psát. Hudba velice dobře pracovala s libretem Viktorie Knotkové, které je také opravdu zdařilé. Děj měl příjemně rychlý spád a celý příběh obsahoval i jasné poselství, které samozřejmě vychází částečně z původního námětu, které je i dnes stále aktuální. V mnohých aspektech snad ještě aktuálnější než v době vzniku literární předlohy. V libretu se navíc objevovaly i vtipné pasáže: i přes spíše vážnější polohy se diváci na několika místech upřímně zasmáli. Dobrou volbou bylo ponechání původního anglického jazyka i pro libreto (v některých částech se objevily i krátké pasáže v ruštině či francouzštině). V českém překladu vyzněly některé fráze poněkud toporněji, protože je to jazyk genderově mnohem méně neutrální (toto je samozřejmě zjednodušeně řečeno). Šlo především o pasáže, kdy se o Orlandovi/Orlandě mluvilo neurčitě a nebylo požadováno jeho/její zařazení do škatulky pohlaví.

Pěveckým výkonům představitelů hlavních rolí nelze nic vytknout, a to i přesto, že skladatelka interprety nešetřila a jejich party byly velmi obtížné. V opeře se objevilo několik „epizodních“ rolí, které sice nebyly na scéně dlouho, přesto ale dostaly dostatečný prostor na ukázku svého umu. Někteří pěvci se objevili v rolích svědků u soudu, jejichž svědectví často přerostla ve scénickou vzpomínku nebo se ve vzpomínce jen mihli. Ti všichni podali velice dobré pěvecké výkony, které navíc doplnili i výborným hraním. Druhé půli naprosto vévodila představitelka Saši Monika Jägerová, která kromě perfektní intonace zaujala i nádhernou barvou hlasu. Téměř po celou dobu byli na scéně David Nykl v roli soudce a soudní zapisovatelka Daniela Straková-Šedrlová. I pro ně platí výše zmíněné pochvaly. Oba dokázali výtečně herecky zvládnout vyhrocené situace u soudu a ke zpěvu přidali i kýženou dávku expresivity. Nejvíce prostoru logicky dostali představitelé titulních rolí Orlanda/y Markéta Cukrová a Maayan Licht. Ti nejen že se bez sebemenšího zaváhání vypořádali s náročnými pěveckými party a herecky výborně vystihli vnitřní pochody Orlanda/y, také byla až uchvacující podobnost jejich hlasů a celkového projevu, což jen přispělo k režisérskému záměru, že šlo opravdu pouze o jednu postavu, byť hranou dvěma herci.

Orchestr po vedením Roberta Kružíka podal taktéž velice dobrý výkon a dokázal vystihnout jak ty nejintimnější lyrické části, tak úderné forte pasáže. Nu a podobná slova chvály konečně patří také sboru pod vedením Martina Buchty. K výborné intonaci se navíc přidala i skvělá výslovnost a textu tak bylo velmi dobře rozumět. Zde je potřeba podotknout, že hudba Ľubice Čekovské nebyla ani pro sbor ani pro orchestr jednoduchá, celý ansámbl zpěváků i muzikantů se svých partů ale zhostil s grácií.

Opera Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské na libreto Viktorie Knotkové je krásným hudebním dílem. V kombinaci s famózní režií, nádhernou scénou a kostýmy a naprosto suverénním provedením ze strany všech sólistů, sboristů i muzikantů, se divákům naskytla možnost vidět naprosto uchvacující inscenaci výtečného díla ve světové premiéře. Novinka ukazuje, že dávat prostor moderním, žijícím autorům, je krok naprosto správnou cestou.

Ľubica Čekovská: Here I am, Orlando

libreto: Viktorie Knotková na motivy románu Orlando od Virginie Woolfové 

dirigent a hudební nastudování: Robert Kružík

režie a světelný design: Jiří Heřman

scéna: Dragan Stojčevski

kostýmy: Alexandra Grusková

dramaturgie: Patricie Částková

choreografie: Jan Kodet

sbormistr: Martin Buchta

videoart: Dominik Žižka

obsazení:

Orlanda: Markéta Cukrová

Orlando: Maayan Licht

soudce: David Nykl

soudní zapisovatelka: Daniela Straková–Šedrlová

kapitán: Richard Šveda

arcivévoda Harry: Tadeáš Hoza

Green, kritik: Ondřej Koplík

básník I: Vít Nosek

básník II: Josef Škarka

Shelmerdine: Lukáš Bařák

starý kněz: Josef Škarka

Rosita Pepita: Jana Hrochová

Saša: Monika Jägerová

královna Alžběta: Magdaléna Vášáryová

dítě Orlandy a Shelmerdina: Tadeáš Mikulášek

hlas společnosti a dvorní dámy: Hana Kopřivová

služebná: Veronika Zaplatilová

světová premiéra 14. června 2024 v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

 

 

 

 

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce