Festival Janáček Brno 2020 zahájil Carsenův Osud

29. září 2020, 15:30
Festival Janáček Brno 2020 zahájil Carsenův Osud

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.

Osud bývá nezřídka označován za problematickou operu se zmateným příběhem a nedokonalým libretem. O tom, že skladatel nebyl s finální podobou textu spokojen, svědčí jeho prosby o pomoc s přepracováním libreta adresované literátům, mezi které patřil například spisovatel František Skácelík nebo později Jaroslav Kvapil. Ačkoliv Janáček požádal o libreto přítelkyni své zesnulé dcery Olgy, mladinkou básnířku Fedoru Bartošovou možná poněkud ukvapeně, svými dalšími zásahy a neustálými změnami jí práci na textu příliš neusnadňoval. Janáček totiž chtěl, aby Bartošová vyhotovila operní libreto dle jeho vlastního prozaického textu, skladatel jej však často upravoval, přidával a vypouštěl postavy. Bartošové nezbývalo než pracovat za pochodu a s nejistými vyhlídkami na finální podobu. Ačkoliv je příběh o Živném a Míle – za kterým se skrývalo Janáčkovo milostné vzplanutí pro Kamilu Urválkovou (ta je předobrazem díla) – z různých důvodů problematický, existují inscenace, které dokáží vynést podivuhodnou a až svíravě osobní krásu opery na povrch.

Jméno světově proslulého režiséra sebou možná nese představu grandiózní podívané, Carsen ve svých režiích spíše než povrch akcentuje jemnou práci s postavami, jejich motivacemi a emocemi. Také scénografie je tedy toliko pasivním pozadím, které rámuje mezilidskou akci na jevišti. Výsledkem je tak spíše subtilnější divadelní hra bez umělého pozlátka. Vizuální dojem tady proto může být v tom nejlepším slova smyslu až činoherní. Nejinak tomu bylo právě v případě inscenace Osudu – scénu vytvořil rumunský scénograf Radu Boruzescu a kostýmy navrhla Annamarie Woods, obojí je realistické a dobové. Tvůrci se nechali inspirovat lázeňskou atmosférou, a tak se primárním dějištěm opery stává koncertní sál, jaký bychom mohli nalézt na kolonádě každého lázeňského města. Stejně tak kostýmy, kterým vévodily světlé obleky s klobouky, vycházely přímo z lázeňské módy. Ve druhém a třetím aktu zůstala scéna prakticky nezměněna, pouze lázeňské obleky nahradila civilnější dobová móda. Ve druhém aktu byl sál na jevišti zbavený hlediště tak, aby vzniklo domácí prostředí s klavírem. Režie se tedy nepokoušela dílo nijak aktualizovat či přenést do současnosti, ale zůstala věrná původnímu zakotvení příběhu. Realismus však neubírá počáteční slavnostnosti zhola nic – úvodní scéna s jevištěm zaplněným lázeňskými hosty, kteří se baví, tančí a zpívají je bezesporu působivá. Důležitou součástí Carsenovy režie je také práce se světlem, kterou navrhl společně s Peterm van Praetem. Plná síla světelného designu se projeví především ve scéně, kdy se Míla s Živným ocitnou o samotě a lehce namodralá barva blížícího se večera dodává prostoru současně tísnivé a intimní vyznění.

Největší pozornost ve svých inscenacích Carsen nicméně věnuje hereckým výkonům a ani v Brně tomu nyní nebylo jinak. Pro Osud si však režisér připravil jednu zásadní změnu – postavu skladatele Živného rozdělil mezi dva zpěváky. Jeho mladší inkarnaci ztvárnil Enrico Casari, jeho stávajícímu, odrostlému Já propůjčil podobu a hlas Philip Sheffield. Carsenovi se tak podařilo jedinou změnou zcela přirozeně překlenout rozdíl sedmnácti let mezi jednotlivými dějstvími. Současný Živný se rozvzpomíná na dávná léta svého milostného vzplanutí i na onu osudnou noc, kdy zahynula jeho milá a její matka. Herecké výkony jsou prodchnuté emocemi a obzvláště obě podoby Živného vynikají až sebedestruktivní vášní. Pěvecky měla opera také co nabídnout. Výtečná Alžběta Poláčková v roli Míly byla okouzlující převážně v lyričtějších podobách druhého dějství, kde zazářila také herecky jako nešťastná a minulostí sužovaná, přesto však plně milující partnerka a opora operního protagonisty. Enrico Casari byl nejsilnější v dramatických a ohnivých okamžicích, kdy Živného prudká letora zvítězila nad sebeovládáním. Pochvalu si zaslouží také velmi dobrá dikce a zvládnutí nelehkého českého jazyka, který byl ve zpěvákově provedení prakticky bezvýhradně srozumitelný. S výslovností trochu zápasil Philip Sheffield jako starší Živný – ačkoliv začátky slov a frází byly vesměs bezchybné, střední části mnohých slov i vět nebyly dostatečně vyartikulovány , místy slova spolykal celá. Pěvecky však podal energický výkon, který byl nejuhrančivější právě ve třetím jednání, kde dostal přirozeně nejvíce prostoru. (U obou zpěváků však byla občas zřetelná určitá rytmická nepropojenost s orchestrem, kterou lze pravděpodobně dávat za vinu i nezvyklé situaci kolem různých omezení, která nepochybně znesnadňovala přípravu opery.) Matka Míly ztvárněna Nataschou Petrinsky si s nelehkými výškami poradila s přehledem a jistotou, ačkoliv místy za cenu menší srozumitelnosti. V relativně krátkém čase však dokázala ženě stižené šílenstvím dodat věrohodnost i jistou děsivou nepředvídatelnost. Z vedlejších rolí je třeba vyzdvihnout bonvivánského Jana Šťávu, který se svým mohutným basem představil jako malíř Lhotský, neméně dobrý výkon podal také Peter Račko se svým dr. Sudou. Výčet povedených interpretací by nebyl kompletní bez herecky i pěvecky skvělého Petra Hrůši v roli malého a bezbranného Doubka. Orchestr pod vedením a nastudováním Marka Ivanoviće byl zpěvákům pevnou oporou a dirigentovi se navíc podařilo nalézt a vynést na světlo mnohé z Janáčkových něžných lyrismů. Obzvláště jímavé byly sólové housle koncertní mistryně Lenky Kuželové a neméně emocemi nabité a výrazově pestré bylo také sólo Libora Kučery z violoncellové sekce.

Carsenova režie stavěla na subtilním vizuálním dojmu a vysoké expresivitě a citovosti hlavních postav – koneckonců pro Janáčkův Osud je tato kombinace více než příznivá. Zdali posluchač a divák režii ocení, bude především na jeho vkusu. Preferuje-li tento takřka činoherní a převážně realistický (bez ohledu na vzpomínkový) charakter inscenace, bude s operou více než spokojen. Pokud však dává přednost méně realistickému ukotvení příběhu, mohl by snít o oscilování mezi skutečným světem a fantazií. Tak či tak představuje nové nastudování opery více než uspokojivý začátek festivalu Janáček Brno 2020. Doufejme, že přijdou další takové produkce.

 

Dirigent: Marko Ivanović

Režie: Robert Carsen

Dramaturg: Ian Burton

Scéna: Radu Boruzescu

Kostýmy: Annemarie Woods

Světelný design: Peter van Praet a Robert Carsen

Choreografie: Lorena Randi

Sbormistr: Pavel Koňárek

Asistent režie: Gilles Rico

OBSAZENÍ:

Živný, skladatel: Enrico Casari & Philip Sheffield

Míla Válková: Alžběta Poláčková

Matka Mílina: Natascha Petrinsky

Dr. Suda: Peter Račko

Lhotský, malíř: Jan Šťáva

Konečný: Lukáš Bařák

Slečna Stuhlá, učitelka: Daniela Straková-Šedrlová

Doubek (dítě): Petr Hrůša

Poeta: Michael Robotka

  1. dáma / Sl. Pacovská: Andrea Široká
  2. dáma / Pí. Majorová: Tereza Kyzlinková

Student: Michael Robotka

Stará Slovenka: Jitka Zerhauová

Pí. Radová: Jana Hrochová

Mladá vdova: Hana Kopřivová

Inženýr: Pavel Valenta

Verva, elév: Lukáš Bařák

Součková, elévka: Marta Reichelová

Kosinská, elévka: Jarmila Balážová

Doubek: Michael Robotka, Petr Štych

Sklepník: Martin Novotný

Hrázda: Ondřej Koplík

  1. září 2020, Janáčkovo divadlo

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce