Filharmonie Brno a Jan Bartoš jako pohotová a bravurní náhrada

Filharmonie Brno a Jan Bartoš jako pohotová a bravurní náhrada

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.

Čtvrteční koncert zahájila Symfonie č. 87 A dur Josepha Haydna (1732–1809). Kompozice náleží do série Pařížských symfonií (č. 82–87) a vznikla, v paradoxu proti svému číselnému označení, jako první z nich. Pro skladbu jsou charakteristické přehledná forma, melodická invence a zejména v krajních větách odlehčená až jásavá atmosféra. Právě tato poloha se ukázala v podání Filharmonie Brno pod Daviesovým vedením jako nesmírně povedená. Symfonie měla švih, její provedení nebylo zatěžkané a krásně vyzněly drobné i výraznější výrazové rozdíly. Chyby v intonaci či sehranosti se neobjevovaly a technicky zvládnutá interpretace byla podpořena příjemnou energií. Za zmínku stojí velmi dobře uchopené koncertantní party flétny a hoboje ve druhé větě, a druhého zmíněného i ve větě třetí.

První polovinu zakončil Klavírní koncert Es dur Antonína Rejchy (1770–1836), který je jediným skladatelovým koncertem pro tento nástroj a vznikl zřejmě v roce 1804, v časech jeho působení ve Vídni. Sólový part je velmi virtuózní a výrazně zastiňuje orchestr, přesto je celková instrumentace zpracována mistrně. Koncert byl až donedávna známý pouze z rukopisu uloženého ve Francouzské národní knihovně, ve kterém ovšem chyběl závěr sólového partu a pro provedení musel být tento kus dokomponován. Teprve v roce 2018 byly ve fondu zmíněné knihovny nalezeny dosud neidentifikované chybějící stránky. Na čtvrtečním koncertu měli tedy diváci šanci slyšet koncert, jak ho Rejcha napsal. Je potřeba podotknout, že autor v žádném případě sólistu nešetřil. Klavírista Jan Bartoš se ale tohoto technicky velmi náročného partu zhostil naprosto suverénně. Bez jediného zaváhání se popral se všemi, velmi četnými běhy a technickou dokonalost podpořil i velice citlivým přístupem k práci s tónem a vedením frází. Filharmonie Brno zvládla doprovodnou roli se ctí. Ačkoliv došlo k drobnému rozhození v orchestrální introdukci a poté i v závěrečné větě, nejednalo se o výrazné chyby. Ansámbl se navíc zvukově velmi dobře podřídil sólovému partu a klavírista Jan Bartoš mohl plně zazářit.

Koncert uzavřela studie pro 23 sólových smyčcových nástrojů Metamorfózy Richarda Strausse (1864–1949). Skladba, jenž vznikala na sklonku druhé světové války, v sobě kloubí dvě ideje: zmar nad spouští, kterou válka v Německu, a především na jeho kultuře zanechávala, a bilanci vlastního uzavírajícího se života. Přes celkovou trýznivou náladu ale kompozice dojde smířlivého konce. Orchestr navázal na svůj výkon v první polovině koncertu a výraznější chyby v provedení se neobjevovaly. Pouze ladění nebylo vždy stoprocentně čisté, ale nebyla to dlouhotrvající ani výrazná vychýlení. Rytmická sehranost muzikantů pak byla v naprostém pořádku a bez problému zazněla mimo jiné náhlá zaseknutí hudebního toku. Jako příjemný detail lze označit, že Davies chvíli počkal, než svěsil ruce a dílo tak mohlo ještě nějakou dobu doznít.

Sečtením velmi dobré hry orchestru s naprosto bravurním výkonem klavíristy Jana Bartoše vyšel výsledek povedeného a posluchačsky příjemného koncertu. Žádného z diváků tak určitě nemuselo mrzet, že se na pódiu Besedního domu neobjevil původně avizovaný sólista.

Joseph Haydn: Symfonie č. 87 A dur

Antonín Rejcha: Klavírní koncert Es dur

Richard Strauss: Metamorfózy, studie pro 23 sólových smyčcových nástrojů

Jan Bartoš – klavír

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

30. ledna 2025 v 19 hodin, Besední dům

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

Nejčtenější

Kritika

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více