Filharmonie Brno energicky provedla chlouby české hudby

Filharmonie Brno energicky provedla chlouby české hudby

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudby.

Večer zahájila koncertní předehra Karneval od Antonína Dvořáka (1841–1904), největšího titána české hudby vůbec. Skladba, které vznikala jako druhá z trilogie ouvertur Příroda – Život – Láska, později známé samostatně jako V přírodě, Karneval a Otthelo, začíná mohutným forte v allegru. Od muzikantů vyžaduje značné nasazení, aby kompozice nevyzněla mdle a její provedení vystihlo pravé karnevalové veselí. To se orchestru pod vedením Roberta Kružíka povedlo. Energie, která z hudebníků sálala hned od prvního tónu, dokázala posluchače naplno vtáhnout do jednoho z nejvíce strhujících Dvořákových děl vůbec. V interpretaci se objevilo pár drobných nedostatků v podobě několika lehce rozladěných tónů prvních houslí nebo mírného rozhození při některých změnách tempa. Tyto chyby ovšem Filharmonie Brno dohnala již zmíněným nasazením, ke kterému přidala perfektní práci s dynamikou. Diváci si tak mohli naplno vychutnat úchvatné rozdíly mezi bouřlivými forte pasážemi a lyrickými částmi v pianu.

suk_2024_Foto Jakub Joch_01

Při následující Fantasii g moll pro housle a orchestr Josefa Suka (1874–1935) doplnil Filharmonii Brno houslista Jan Mráček. Sukova Fantasie je překvapivě jeho jedinou koncertantní kompozicí pro housle, přestože byl velice zdatný houslista. Svojí náročností i rozsahem odpovídá klasickému houslovému koncertu, přesto o něj nejde ani názvem ani formou, se kterou skladatel experimentuje a zachází s ní velmi volně. Hned v prvních bouřlivých taktech orchestr opět zaujal vášní, kterou do hry vnášel. Posléze, při dynamickém uklidnění, přišlo také nadšení ze sólistova nádherného sametového tónu, jenž Mráček spojoval s naprosto bravurní technikou. S absolutní lehkostí si poradil i s náročnými běhy přes celý hmatník. Je potřeba podotknout, že technicky těžké pasáže se neobjevovaly jen v sólovém partu ale také v různých nástrojích v orchestru, který je taktéž zvládl bez problému. Jan Mráček i Filharmonie Brno pod Kružíkovým vedením navíc přidali perfektní práci s dynamikou, při které se ani v těch nejtišších pasážích nevytratila energie a vášeň. Oproti první skladbě se navíc všechny i prudké tempové přechody povedly na jedničku. Publikum dalo nadšení z výkonu sólistovi i filharmonii jasně najevo potleskem a Jan Mráček jako přídavek zahrál Gigue z Partity č. 2 d moll Johanna Sebastiana Bacha. Pro tu platilo totéž jako pro Fantasii: nádherný tón, skvělá práce s dynamikou a výtečná technika.

suk_2024_Foto Jakub Joch_03

Po přestávce přišla na řadu Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů (1890–1959). Tento velice plodný skladatel zasáhnul do mnoha forem, symfonii se však dlouhá léta vyhýbal, jelikož si na její autorství nepřišel dostatečně zralý. Až ve dvaapadesáti letech píše První symfonii a po její premiéře slaví obrovské úspěchy. Filharmonie Brno dala posluchačům, pro které bylo toto dílo doposud neobjevené, důvod pochopit proč. Kompozice je velice efektní – ať už svojí hutnou instrumentací nebo častým užitím synkop. Výrazné a často poněkud složité rytmy mohou představovat výzvu, se kterou si muzikanti dobře poradili. V částech, které připomínají spíše zvukové plochy, byl pak zvuk orchestru plný a všichni hudebníci mezi sebou vždy skvěle ladili. Během celé skladby došlo pouze k jednomu drobnému zaškobrtnutí, kdy v první větě jeden úder velkého bubnu a činelů nebyl dokonale synchronizovaný se zbytkem orchestru. Tato drobnost se ovšem lehce ztratí ve výčtu pozitiv, neboť pro interpretaci Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů platí tatáž slova jako pro první půli večera.

Celkově koncert vzbudil výborný dojem i přes několik drobností, které se během večera objevily. Náboj, který mezi muzikanty panoval a který dokázali přenést i na posluchače, snadno zastínil veškerá zmíněná negativa. Dirigent Kružík dokázal z Filharmonie Brno dostat energický výkon, který si tyto tři skladby jednoznačně zasloužily. Program složený výhradně z děl českých autorů potom skvěle fungoval jako symbolické brněnské zahájení Roku české hudby, který jistě potvrdí, že česká hudba patří ke světové špičce.

Antonín Dvořák: Karneval, koncertní předehra op. 92

Josef Suk: Fantasie g moll pro housle a orchestr op. 24

Bohuslav Martinů: Symfonie č. 1 H 289

Jan Mráček – housle

Robert Kružík – dirigent

Filharmonie Brno

Janáčkovo divadlo, čtvrtek 11. ledna 2023, 19 hodin

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce