Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).
Oratorium Der Messias (Mesiáš) Georga Friedricha Händela (1685–1759) se od jeho předchozích oratorií výrazně liší. Libreto vytvořené Charlesem Jennensem (1700–1773) nevznikalo jako nový básnický text, nýbrž za sebe řetězilo citace z bible a překlady žalmů z anglikánské Book of Common Prayer. Zpěváci v díle nepředstavují konkrétní postavy, chybí zde role vypravěče a téměř se tu nevyskytuje přímá řeč. Pro posluchače neznalé Starého a Nového zákona může být orientace v libretu Mesiáše problematická. Sám Jennens si toho byl vědom a separátně proto publikoval text vysvětlující jednotlivé biblické pasáže.
Téměř padesát let po premiéře, která se odehrála 13. dubna 1742 v irském Dublinu, se díla ujal mecenáš, dvorní knihovník a jeden z prvních propagátorů hudby starších slohů baron Gottfried van Swieten. Pověřil Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) nejen nácvikem, ale také úpravou, která by oratorium přiblížila provozovací praxi tehdejší doby. Mozart upravil instrumentaci, aby šla vstříc tehdejšímu vídeňskému vkusu. Doplnil party příčných fléten, fagotu, klarinetů, trombónů a příležitostně i smyčců. Mozart přesto ctil originál a ve své práci byl značně zdrženlivý. Nejradikálnější změnu představovalo (kromě užití němčiny místo původní angličtiny) nahrazení árie If God be for us nově zkomponovaným recitativem s doprovodem orchestru Wenn Gott ist für uns. Mozartova aranž Händelova Mesiáše pak během devatenáctého století původní verzi značně zastínila. V současnosti je tomu naopak a častěji bývá prováděna verze originální. Čtvrteční koncert byl tedy mimo jiné snahou o upozornění na dnes zřídka uváděnou, ale stejně pozoruhodnou Mozartovu verzi.
Uchopení oratoria Filharmonií Brno pod vedením Dennise Russella Daviese se obešlo bez výraznějších problémů. I když by si skladba zasloužila o něco energičtější nasazení, ostatní aspekty hry byly v pořádku. Orchestr byl sehraný, intonace byla, až na pár drobných zaváhání lesních rohů, čistá a muzikanti si velice dobře poradili se změnami temp, a i dynamická hloubka projevu byla povedená. Davies kromě dirigování obsluhoval také cembalo během secco recitativů, které vyzněly velmi dobře. Také výkon sboru byl na vysoké úrovni. Jan Rozehnal dokázal Slovenský filharmonický sbor připravit téměř perfektně. Jednotlivé hlasy zpívaly čistě a dohromady vytvořily jednotný a velice příjemný zvuk. Jediný větší problém byl ve srozumitelnosti textu, což bylo kompenzováno dostupnými titulky. I čtveřice sborových sólistů Alena Táborská (soprán), Dominika Krčištová (alt), István Hajdu (tenor) a Andrej-Marek Kaňa (bas) předvedla suverénní výkony. Jejich ansámblů bylo sice pouze pár (všechny navíc v I. části), všechny ale byly povedené. Ačkoliv došlo v jednom místě k rytmickému rozhození s orchestrem, trvalo pouhou chvíli. Zpěváci se jinak dobře popasovali s koloraturami a dalšími ozdobami, a i tyto náročnější pasáže byly prozpívány čistě.
O poznání více prostoru dostali sólisté Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Christoph Prégardien a Lukáš Bařák. Tenorista Christoph Prégardien se potýkal s několika nepřesně vyzpívanými rychlými melodickými pochody, které byly občas doplněny nečistou intonací zejména během skoků mezi vzdálenějšími tóny. Oproti tomu zaujala expresivita jeho projevu, zvláště během recitativů. Ostatní z kvarteta naopak podali naprosto skvělé výkony. Všechny melodické ozdoby byly výborně prozpívané, zpěváci perfektně reagovali na dirigenta a za zmínku stojí také umírněná práce s vibratem, které bylo používáno pro tuto skladbu v únosné míře. Co se týče srozumitelnosti, byli na tom sólisté o něco lépe než sbor a textům bylo rozumět dobře.
Čtvrteční koncert představoval s přestávkou téměř tři hodiny trvající hudební zážitek. Ačkoliv se v provedení objevilo několik zmíněných nepřesností, celkový výkon lze označit za povedený. Na své si tentokrát přišli spíše fanoušci hudby staré. Avšak i ty, kteří vyhledávají spíše skladby novější, Händelův/Mozartův Mesiáš jistě neurazil.
Georg Friedrich Händel / arr. Wolfgang Amadeus Mozart: Mesiáš, oratorium pro sóla, smíšený sbor a orchestr HWV 56, KV 572
Jana Sibera – soprán
Václava Krejčí Housková – mezzosoprán
Christoph Prégardien – tenor
Lukáš Bařák – basbaryton
Slovenský filharmonický sbor
sólisté sboru:
Alena Táborská – soprán
Dominika Krčištová – alt
István Hajdu – tenor
Andrej-Marek Kaňa – bas
sbormistr – Jan Rozehnal
Filharmonie Brno
dirigent, cembalo – Dennis Russell Davies
čtvrtek 12. 12. v 19 hodin, Janáčkovo divadlo
Zatím nebyl přidán žádný komentář..