Filharmonie Brno vstoupila do nového roku stepovým krokem

Filharmonie Brno vstoupila do nového roku stepovým krokem

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.

Ještě než odstartoval samotný program, ujala se slova ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, která poděkovala divákům za přízeň a krátce shrnula filharmonické události roku minulého. Připomněla 150. výročí Besedního domu, festivaly organizované filharmonií a pochválila povedené zahraniční zájezdy, zejména turné po Spojených státech amerických, které označila za historické. Zmínila také důležité skladby a sólisty, kteří s Filharmonií Brno v minulém roce vystoupili a také ty, kteří s ní vystoupí tento rok. Upozornila také na blížící se Velikonoční festival duchovní hudby, který se uskuteční od 24. března do 7. dubna. Poté poděkovala všem muzikantům, managementu a politikům, kteří přispěli ke skvělému fungování Filharmonie Brno. Vyslovila také opakovaně přání, aby se už začal stavět slibovaný koncertní sál. Na závěr představila program a divákům popřála vše nejlepší do nového roku.

Následně už zazněla Suita A dur „Americká“ Antonína Dvořáka (1841–1904), která vznikla původně jako sólová kompozice pro klavír, později ji ale sám autor zinstrumentoval pro orchestr. Hned při prvních tónech zaujala filharmonie pod Daviesovým vedením plným a měkkým tónem, který si udržela po celý večer. Zaujaly také velmi dobré změny dynamiky, nálad a tempa. Lehká zaváhání přišla pouze v první větě, kdy činelista při náhlé tempové proměně lehce zaklopýtnul, a ve větě čtvrté, kdy krátký okamžik trvalo, než se mezi sebou sehrály smyčce a žestě. Tyto chyby byly ovšem hned záhy napraveny a neznamenaly pro diváky žádné velké ochuzení o celkový zážitek.

Následující Koncert pro step a orchestr amerického skladatele Mortona Goulda (1913–1996) představoval pravděpodobně největší lákadlo koncertu. Tato kompozice v sobě kombinuje jazzové rytmy a harmonie, tradiční „klasické“ formy (I., III. a VI. věta nesou označení Toccata, Minuet a Rondo) a sólový part v podobě stepu, jehož rytmus je přísně zapsán v partituře a volnou ruku nechává sólistovi pouze v choreografii, kterou může cvakání bot dle libosti doplnit. Samotný stepový part, kterého se při brněnském provedení zhostila tanečnice Martina Konečná, představuje pro sólistu velice náročnou výzvu, jelikož se skládá ze složitých a velice rychlých rytmických skupin. Zejména ze začátku skladby bylo slyšet několik nepřesností, kdy orchestr byl sice sám o sobě sehraný perfektně, ovšem step s ním vždy úplně přesně neladil. To se ale postupně upravilo a na to, jak je tento part náročný, si s ním tanečnice poradila obstojně. Svoje stepařské umění ukázala zejména v kadenci v první větě, jenž byla plná akcentů a velice rychlých rytmů. V druhé větě Pantomima dokonce Konečná prokázala i herecké schopnosti. Na pódium přinesla židli, kterou stepařka použila jako rekvizitu i jako prostředek k vytvoření nových stepových zvuků. Výrazy ve tváři pak vtipně komentovala, co se hudebně odehrávalo v orchestru.

novorocni_koncert_2023_02

Druhou půli večera zahájila orchestrální suita z jazzové opery Porgy a Bess amerického skladatele a klavíristy George Gershwina. Toto jeho nejambicióznější a nejzávažnější dílo upravil do podoby suity Morton Gould, který zcela odstranil zpěv a vokální linky předal různým nástrojům, přičemž původní sazbu a instrumentaci doprovodu téměř nezměnil. Bylo až překvapivé, jak tento styl Daviesovi a Filharmonii Brno vyhovoval. S jazzovými rytmy a celkovou přednesovou náročností díla si hráči velmi dobře poradili a bez problému zvládli i ty nejprudší změny tempa. K tomu se navíc přidalo i skvělé ladění a perfektní nasazení všech muzikantů, kteří tak dali vyniknout nádherným Gershwinovým melodiím.

Třešničkou na dortu byla krátká humorná kompozice Le Jazz z pera Bohuslava Martinů (1890–1959). Podobně jako v případě Porgy a Bess se hudebníci museli potýkat s netypickým frázováním a těžkými rytmy. Ani v tomto případě jim to všem nečinilo problém. V závěru se navíc muzikanti ukázali také jako zpěváci, když začali sketovat. Dennis Russell Davies se v tento moment otočil na diváky a vyzval je, aby se k orchestru přidali. A ačkoliv se připojilo pouze několik odvážlivců, na konci zpívané části jim dirigent vyjádřil pochvalu zdviženým palcem.

Novoroční koncert Filharmonie Brno představuje více než šedesát let fungující tradici a každoročně nabízí brněnskému publiku krásný kulturní vstup do nového roku. V případě letošního roku tomu nebylo jinak. Orchestr pod vedením Dennise Russella Daviese hrál celou dobu s chvályhodným nasazením, výborně ladil a skvěle si poradil s tempovými, náladovými i dynamickými kontrasty. Divákům nabídl originální program, který spojení české a americké klasické hudby dochutil velkou špetkou jazzu. Celkový zážitek byl, až na několik výše zmíněných drobností, velice příjemný a nezbývá než doufat, že v případě letošních koncertů Filharmonie Brno bude platit: Jak na Nový rok, tak po celý rok.

Program:

Antonín Dvořák: Suita A dur ,,Americká” Morton Gould: Koncert pro stepaře a orchestr George Gershwin, arr. Morton Gould: Porgy a Bess, orchestrální suita Bohuslav Martinů: Le Jazz Martina Konečná - step Filharmonie Brno Dennis Russell Davies - dirigent Janáčkovo divadlo, 1. 1. 2024, 19 hodin

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce