Filharmonie Brno vzbudila emoce i vášně

29. listopad 2019, 14:00
Filharmonie Brno vzbudila emoce i vášně

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.

Koncert zahájily proslavené melodie Bizetovy opery Carmen, tentokrát však v neobvyklém hávu. Do podoby třináctidílné baletní suity pro smyčce a bicí nástroje je upravil Rodion Ščedrin. Podařilo se mu tak vytvořit samostatné a svébytné dílo odkazující však ke klasice operní. Osm vybraných částí zahájila temně znějící Introdukce s tématem Habanery ve zvonech střídaných pizzicatem smyčců. Ani v dalších částech, obsahujících znovu Habaneru nebo proslulé Torero, nechybělo originální předávání melodie jednotlivými nástrojovými sekcemi nebo sóly, což umocnilo barevnou nápaditost a promyšlenost celé kompozice. Preciznost každého vyhraného tónu byla patrná ve hbitých staccatových i táhlých legátových pasážích, krátké violové sólo nevyjímaje. Nutno vyzdvihnout také četné sólové party celé plejády bicích nástrojů v podání Lukáše Krejčího, Radka Tomáška, Petra Hladíka, Tomoe Sonody a Maximiliana Joppa, které zřetelně a sebejistě vynikaly, i když nebyly z předních řad hlediště vidět.

filharmonie_brno_emoce_a_vasne_2019_foto_jan_prokopius_04

Souhru a zřetelnost nejen první skladby večera měl spolehlivě pod kontrolou bývalý šéfdirigent brněnských filharmoniků Petr Altrichter, který obzvláště v exponovaných částech všech skladeb pobízel rozmáchlými a vláčnými gesty orchestr ke dramaticky procítěnému výkonu. Bylo patrné, že se jeho jasné výrazové i tempové požadavky u hráčů setkaly s porozuměním a přímočarost dirigentova gesta se následně odrazila ve výsledném zvuku.

Druhou skladbu večera, Rumunskou rapsodii č. 1 George Enesca, doplnily i dechové nástroje. Těm také byla svěřena zahajovací úloha překvapivě temperamentní a exoticky vyznívající kompozice. A tak se zejména dřevěné dechy mohly představit v působivé přehlídce, v níž se sólové vstupy proplétaly v hravých melodiích. Odlehčený a folklorní nádech poté převzal celý orchestr v elegantním valčíkovém rytmu směřujícím k nově vznikajícím hudebním myšlenkám.

filharmonie_brno_emoce_a_vasne_2019_foto_jan_prokopius_02

Kvůli akustickým dispozicím vyznívaly v největší míře první housle a violoncella sedící na okraji pódia, což však není v prostorách Stadionu žádnou novinkou. Neuhlídaná síla smyčců pak poněkud zastínila sólové vyhrávky violy a fagotu, avšak preciznímu sólu flétny a na ni navazujících dechů už se vyniknout podařilo. Tempově narůstající běh melodie následně tolikrát směřoval k vrcholnému závěru, který však byl vždy nečekaně přerušen novými hudebními myšlenkami. I přesto však orchestr dokázal udržet tah a náboj, které dílo vyžadovalo a energicky dospěl do již opravdového vygradovaného finále.

Druhá polovina programu dala prostor klasikovi ruského romantismu, Petru Iljiči Čajkovskému a jeho Čtvrté symfonii f moll. Přestože v sobě tato symfonie nese všechny charakteristické rysy skladatelovy hudby, nabyla první věta po odeznění vydařené úvodní fanfáry žesťů poněkud zdlouhavý a uspávací charakter. V průběhu čtyř vět se také oproti první polovině koncertu začaly vyskytovat drobné nepřesnosti v souhře a rytmu celého tělesa, které však lze v kontextu večera pominout.

Z uspávajícího dojmu první věty naštěstí diváky vytrhl příchod věty druhé. Jestliže byl název koncertu zvolený podle konkrétního hudebního místa programu, pak to jistě bylo právě úvodní hobojové sólo, jehož emotivní nádech vzápětí naplno rozvinul orchestr ve stále se navracejícím tématu. Rozutíkané myšlenky diváků udržela také brilantní třetí věta, v jejímž úvodu smyčcová sekce odložila smyčce a předvedla efektivní a obdivuhodně sehranou pasáž.

filharmonie_brno_emoce_a_vasne_2019_foto_jan_prokopius

Večer by také mohl být opatřený souslovím „přehlídka barev“, neboť málokdy program nabídne tolik prostoru jednotlivým nástrojům v plné kráse - v sólovém i skupinovém podání. Šlo o zpestření posluchačům i hráčům uvyklým jednolitému proudu orchestrální hudby.

Přestože Čajkovského dílo nelze označit za méněcenné, dalo by se z dramaturgického hlediska polemizovat o výměně první a druhé poloviny koncertu. Symfonie by svým delším „rozjezdem“ dovedla diváky až ke známým operním melodiím a večer by zakončila živelná rapsodie, jejíž závěr by jako finální část programu vynikl.

Přes tyto výhrady nelze dramaturgii upřít výbornou volbu skladeb, ať už v jakémkoliv pořadí, orchestru skvělou kondici a vložené množství energie, dirigentovi potom jisté a vstřícné vedení. To vše ve výsledku umožnilo zahájit jmenované abonmá se vší elegancí a jiskrou.

Emoce a vášně

RODION ŠČEDRIN

Carmen-suita

GEORGE ENESCU

Rumunská rapsodie č. 1 A dur

PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ

Symfonie č. 4 f moll

Petr Altrichter – dirigent

Filharmonie Brno

Sál Stadionu

Čtvrtek 28. 11. 2019

 

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více