Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David Pokorný, Vladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.
Uskupení je známé svým crossoverových charakterem. V repertoáru a aranžích kombinuje klasickou hudbu s folklórem, jazzem, swingem, filmovou hudbou a dalšími žánry. Ne jinak tomu bylo i v případě recenzovaného koncertu, pro který těleso připravilo program sestavený primárně ze známých melodií v úpravách svého člena – violisty Alexeje Aslamase. Slovem provázel violoncellista Vít Petrášek, jež vtipně a vkusně uváděl a komentoval jednotlivá čísla. Za pozornost také stojí zmínit ozvučení. Pro mnohé se mohlo zdát, že kvarteto bylo nazvučeno příliš nahlas. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že se jednalo o open air koncert, při kterém byl slyšet hluk aut, kolemjdoucích nebo třeba dětí. Ozvučení hrálo důležitou roli nejen v případě dobré slyšitelnosti a kvalitního kulturního zážitku, ale také při zvýraznění určitých interpretačních technik, jevů a efektů, jež se týkaly každého z muzikantů. Ti totiž během celého vystoupení zastupovali hned několik rolí – doprovodnou, sólovou, perkusivní či barevnou. Například Vít Petrášek na svůj nástroj hrál nejen arco, pizzicato, ale používal také často techniku slapů, bubnování o luby či rezonanční desku. A právě tyto akustické efekty i díky zmíněnému nazvučení mnohdy nahrazovaly zvuk kontrabasu či bicích.
Večer započal skladbou Misirlou Dicka Dalea známou z filmu Pulp Fiction. Hned od počátku byla znát invence aranžéra Alexeje Aslamase. Hra s lehce pozměněnou harmonií rozprostřenou mezi všechny čtyři nástroje, drive a energie čišící z hudebníků si vyžádaly pozornost diváků. Z filmových „hitovek“ zazněly také úvodní melodie k českému filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Šindlerův seznam, Velký blondýn s černou botou nebo Titanic. Ačkoliv se jedná o známé kusy, s nimiž má těleso v podstatě zaručenou úspěšnost u publika, musím uznat, že hráči si po celou dobu provedení jednotlivých skladeb udrželi vysokou úroveň interpretace, především v oblasti rytmiky, souhry a intonace svou precizností až připomínající studiovou nahrávku. Jazzové opojení potvrzovaly skladby jako Minor swing či Minueno, v nichž muzikanti dostávali dostatek prostoru pro své sólistické vyjádření – často v podobě improvizace. Z řad soudobých autorských děl zazněla kompozice violisty Aslamase s názvem Lidovque – Ej lásko lásko. Jednalo se o jednu část ze suity pro smyčcové kvarteto vycházející z lidové písně a kombinující v sobě různé směry a žánry tak, jak je to tělesu i autorovi přirozené.
Velice sympaticky působila uvolněná atmosféra ze strany hudebníků navazujících interakci s diváky, přesto si však udržujících obdivuhodnou profesionalitu. To, že jsou členové Epoque Quartet pro každou srandu dokazoval i přídavek na rozloučenou v podobě melodie z večerníčku Pohádky z mechu a kapradí.
Program:
Dick Dale – Misirlou
Reinhardt Django – Minor swing
Alexey Aslamas – Lidovque (suita pro smyčcové kvarteto): Ej lásko, lásko
Astor Piazzola – Adios Nonino, Libertango
Pat Metheny – Minuano
Mama – cikánská lidová píseň (úprava)
Vlastimil Hála – 4 vraždy stačí, drahoušku
John Williams – Šindlerův seznam
Vladimir Cosma – Velký blondýn s černou botou
James Horner & Gaelic Storm – An Irish Party in Third Class
Epoque Quartet:
David Pokorný, Vladimír Klánský – housle
Alexey Aslamas – viola
Vít Petrášek – violoncello
Čtvrtek 13. června v 18h, náměstí 1. května, Kuřim
Zatím nebyl přidán žádný komentář..