Hudební procházka s Ensemble Castelkorn

22. červen 2023, 1:00
Hudební procházka s Ensemble Castelkorn

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se pomalu chýlí do posledního týdne a mj. nabídl také koncert konaný pod záštitou hejtmana jihomoravského kraje s názvem Labyrinth Garden. Večer se odehrál v režii pařížského tělesa Ensemble Castelkorn a uskutečnil v Historickém sále slavkovského zámku. Dramaturgicky se inspiroval Květnou zahradou v Kroměříži, což je zahradní komplex vybudovaný olomouckým biskupem Karlem Lichtensteinem-Castelcornem mezi lety 1665–1679. Program vycházel z unikátní kroměřížské hudební sbírky 17. století, ve které lze najít virtuózní houslová díla Heinricha Ignaze Franze Bibera (1644–1704), Johanna Heinricha Schmelzera (1623?–1680) anebo Heinricha Döbela (1651–1693).

Před samotným koncertem publikum milými slovy přivítali hejtman Jan Grolich a starosta Slavkova Michal Boudný. Koncert byl rozdělený na několik částí (např. Vstup do zahrady, Hry u kolonády, Zahradní labyrint atd.), které měly navozovat pocit procházky v Květné zahradě. A tedy úvodní skladba Intradae di Policinelli Johanna Henricha Schmelzera, která v programu byla příznačně označena jako Ouvertura, započala ještě za dveřmi sálu. Postupným příchodem tělesa ve složení housle (Josef Žák), violon (Chloé Lucas), teorba a kytara (Nicolas Wattinne), cembalo a varhanní pozitiv (Felipe Guerra) bylo zřejmé, že program se ponese v duchu promyšlené dramaturgie a práce s prostorem sálu. Oceňuji také bezprostřednost uměleckého vedoucího a houslisty Josefa Žáka, se kterou během koncertu promlouval k publiku za účelem jisté interakce. Tento přístup ze strany ansámblu navodil uvolněnou atmosféru, při níž posluchači dostali quasi návod, co vše ve skladbách mohou slyšet a jak se v nich orientovat.

Žákovu virtuózní houslovou hru měli diváci možnost si vychutnat ve třech skladbách. První z nich Sonata „Cucu“ pro housle a basso continuo, taktéž od Schmelzera, je protkaná zvukomalebností, a jak už z názvu můžeme vyčíst, imitacemi kukačky. Zdařilá byla kupříkladu instrumentace, při níž se v rytmičtějších, rychlejších a akordických částech využívalo cembalo, oproti tomu v lyricky a volně pojatých úsecích varhanní pozitiv. V dalším díle téhož komponisty s názvem Intrada di Graziani Nicolas Wattinne zvolil hru na kytaru, čímž skladba dostala jižanský nádech se špetkou divokosti. Jedna z nejznámějších skladeb tohoto večera byla Ciaconna in D pro housle a basso continuo Heinricha Ignaze Franze Bibera, při níž opět umělci využili možnosti prostoru. Cembalista Guerra a violonistka Lucas zůstali spolu na pódiu, houslista Žák s teorbistou Wattinnem se každý postavili po stranách místnosti a takto skladbu započali hrát. Tímto nápadem dodali dílu nový zvukový a akustický rozměr, který se nakonec opět vrátil do původního znění, když oba interpreti pomalu zpátky došli za svými kolegy na pódium. U houslisty lze obdivovat jeho nadhled a lehkost, s nimiž interpretuje jedny z nejnáročnějších houslových skladeb. Neskutečná byla primárně jeho technika smyku, nad kterou měl neustálou kontrolu. Ciaconna následně byla zakončena efektně do ztracena.

Druhá polovina koncertu započala tanci ze sbírky Sonate pro Fidibus Heinricha Döbela. Zazněly kusy jako Czyga, Sarabanda nebo Courante, kde opět těleso zvolilo podobný styl instrumentace a nastudování jako u předešlých kompozic. Slyšeli jsme stejný princip zacházení s kytarou, která byla využívána především v momentech temperamentního charakteru. Jistou sladkost a lyričnost dodával skladbám violonový part, který bohužel kvůli nepříliš přívětivé akustice sálu občas zanikal. V podobném duchu byly provedeny i další kompozice, a to opět z pera skladatele Schmelzera. Pomyslným druhým vrcholem koncertu (za první můžeme brát Ciaconnu in D), a zároveň jeho závěrem, byla opět skladba od Franze Bibera Sonata Violino Solo Representativa, další z řady dobře známých kusů. Kompozice je postavená na imitaci zvířat, jako je například slavík, kukačka, kočka a jiné. Josef Žák tady využil mezinárodní obsazení svého tělesa a každou jednotlivou větu, pojmenovanou po zvoleném zvířeti, nechal uvést svými kolegy. Jednotlivé názvy vět tak zazněly v německém, francouzském i českém jazyce, čímž si opět těleso podmanilo přízeň diváků. Závěrečná věta s příhodným názvem Pochod mušketýrů byla hráči uchopena jako „na odchodnou“, kdy jednotlivé nástroje postupně dohrávaly a hudebníci za doprovodu houslového partu odcházeli ze sálu.

Večer lze bez pochyb označit za povedený. Přesto jsem se během koncertu neubránila jistým myšlenkám upínajícím se k vybranému repertoáru i jeho vyznění. Z recenze lze vyčíst, že většina skladeb byla silně orientovaná na houslovou hru, což je i ze strany houslisty a uměleckého vedoucího Josefa Žáka velmi pochopitelné. Osobně bych však uvítala, když by i jiné nástroje dostaly během programu mnohem větší prostor pro svou sólistickou exhibici, jak tomu bylo v podstatě neustále u houslisty. Mnoho skladeb jím zahraných mohlo být zasazeno do o něco málo volnějších temp. V určitých momentech jsem totiž nabývala dojmu, že jsme pouze na houslovém recitálu, kde vyniká nepopiratelná preciznost a virtuozita houslisty, ale spousta detailů, které ve skladbách nebo v interpretaci Ensemble Castelkorn byly skryté nebo ne tolik nápadné, nevyzněly anebo se ztratily. Chci takto poukázat na jistou jednotvárnost, která je hodná kritičtějšího zamyšlení.

Ovace a následný potlesk vestoje si těleso rozhodně zasloužilo. Spokojenosti publika také nasvědčovaly dva přídavky, z nichž jeden byla úprava lidové písně Lavečka, kterou si posluchači mohli zazpívat za doprovodu ansámblu a s hudebníky se rozloučit.

Program:

Johann Henrich Schmelzer: Intradae di Policinelli / Sonata Cucu / Sonata IV

Heinrich Ignaz Franz Biber: Chaconna in D / Sonata Representativa

Heinrich Döbel: výběr tanců pro housle a bc

Účinkující:

Ensemble Castelkorn

Josef Žák – housle, umělecký vedoucí

Chloé Lucas – violon

Felipe Guerra – cembalo, varhanní pozitiv

Nicolas Wattinne – teorba, kytara

Foto Salik Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více