Hudební procházka s Ensemble Castelkorn

22. červen 2023, 1:00
Hudební procházka s Ensemble Castelkorn

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se pomalu chýlí do posledního týdne a mj. nabídl také koncert konaný pod záštitou hejtmana jihomoravského kraje s názvem Labyrinth Garden. Večer se odehrál v režii pařížského tělesa Ensemble Castelkorn a uskutečnil v Historickém sále slavkovského zámku. Dramaturgicky se inspiroval Květnou zahradou v Kroměříži, což je zahradní komplex vybudovaný olomouckým biskupem Karlem Lichtensteinem-Castelcornem mezi lety 1665–1679. Program vycházel z unikátní kroměřížské hudební sbírky 17. století, ve které lze najít virtuózní houslová díla Heinricha Ignaze Franze Bibera (1644–1704), Johanna Heinricha Schmelzera (1623?–1680) anebo Heinricha Döbela (1651–1693).

Před samotným koncertem publikum milými slovy přivítali hejtman Jan Grolich a starosta Slavkova Michal Boudný. Koncert byl rozdělený na několik částí (např. Vstup do zahrady, Hry u kolonády, Zahradní labyrint atd.), které měly navozovat pocit procházky v Květné zahradě. A tedy úvodní skladba Intradae di Policinelli Johanna Henricha Schmelzera, která v programu byla příznačně označena jako Ouvertura, započala ještě za dveřmi sálu. Postupným příchodem tělesa ve složení housle (Josef Žák), violon (Chloé Lucas), teorba a kytara (Nicolas Wattinne), cembalo a varhanní pozitiv (Felipe Guerra) bylo zřejmé, že program se ponese v duchu promyšlené dramaturgie a práce s prostorem sálu. Oceňuji také bezprostřednost uměleckého vedoucího a houslisty Josefa Žáka, se kterou během koncertu promlouval k publiku za účelem jisté interakce. Tento přístup ze strany ansámblu navodil uvolněnou atmosféru, při níž posluchači dostali quasi návod, co vše ve skladbách mohou slyšet a jak se v nich orientovat.

Žákovu virtuózní houslovou hru měli diváci možnost si vychutnat ve třech skladbách. První z nich Sonata „Cucu“ pro housle a basso continuo, taktéž od Schmelzera, je protkaná zvukomalebností, a jak už z názvu můžeme vyčíst, imitacemi kukačky. Zdařilá byla kupříkladu instrumentace, při níž se v rytmičtějších, rychlejších a akordických částech využívalo cembalo, oproti tomu v lyricky a volně pojatých úsecích varhanní pozitiv. V dalším díle téhož komponisty s názvem Intrada di Graziani Nicolas Wattinne zvolil hru na kytaru, čímž skladba dostala jižanský nádech se špetkou divokosti. Jedna z nejznámějších skladeb tohoto večera byla Ciaconna in D pro housle a basso continuo Heinricha Ignaze Franze Bibera, při níž opět umělci využili možnosti prostoru. Cembalista Guerra a violonistka Lucas zůstali spolu na pódiu, houslista Žák s teorbistou Wattinnem se každý postavili po stranách místnosti a takto skladbu započali hrát. Tímto nápadem dodali dílu nový zvukový a akustický rozměr, který se nakonec opět vrátil do původního znění, když oba interpreti pomalu zpátky došli za svými kolegy na pódium. U houslisty lze obdivovat jeho nadhled a lehkost, s nimiž interpretuje jedny z nejnáročnějších houslových skladeb. Neskutečná byla primárně jeho technika smyku, nad kterou měl neustálou kontrolu. Ciaconna následně byla zakončena efektně do ztracena.

Druhá polovina koncertu započala tanci ze sbírky Sonate pro Fidibus Heinricha Döbela. Zazněly kusy jako Czyga, Sarabanda nebo Courante, kde opět těleso zvolilo podobný styl instrumentace a nastudování jako u předešlých kompozic. Slyšeli jsme stejný princip zacházení s kytarou, která byla využívána především v momentech temperamentního charakteru. Jistou sladkost a lyričnost dodával skladbám violonový part, který bohužel kvůli nepříliš přívětivé akustice sálu občas zanikal. V podobném duchu byly provedeny i další kompozice, a to opět z pera skladatele Schmelzera. Pomyslným druhým vrcholem koncertu (za první můžeme brát Ciaconnu in D), a zároveň jeho závěrem, byla opět skladba od Franze Bibera Sonata Violino Solo Representativa, další z řady dobře známých kusů. Kompozice je postavená na imitaci zvířat, jako je například slavík, kukačka, kočka a jiné. Josef Žák tady využil mezinárodní obsazení svého tělesa a každou jednotlivou větu, pojmenovanou po zvoleném zvířeti, nechal uvést svými kolegy. Jednotlivé názvy vět tak zazněly v německém, francouzském i českém jazyce, čímž si opět těleso podmanilo přízeň diváků. Závěrečná věta s příhodným názvem Pochod mušketýrů byla hráči uchopena jako „na odchodnou“, kdy jednotlivé nástroje postupně dohrávaly a hudebníci za doprovodu houslového partu odcházeli ze sálu.

Večer lze bez pochyb označit za povedený. Přesto jsem se během koncertu neubránila jistým myšlenkám upínajícím se k vybranému repertoáru i jeho vyznění. Z recenze lze vyčíst, že většina skladeb byla silně orientovaná na houslovou hru, což je i ze strany houslisty a uměleckého vedoucího Josefa Žáka velmi pochopitelné. Osobně bych však uvítala, když by i jiné nástroje dostaly během programu mnohem větší prostor pro svou sólistickou exhibici, jak tomu bylo v podstatě neustále u houslisty. Mnoho skladeb jím zahraných mohlo být zasazeno do o něco málo volnějších temp. V určitých momentech jsem totiž nabývala dojmu, že jsme pouze na houslovém recitálu, kde vyniká nepopiratelná preciznost a virtuozita houslisty, ale spousta detailů, které ve skladbách nebo v interpretaci Ensemble Castelkorn byly skryté nebo ne tolik nápadné, nevyzněly anebo se ztratily. Chci takto poukázat na jistou jednotvárnost, která je hodná kritičtějšího zamyšlení.

Ovace a následný potlesk vestoje si těleso rozhodně zasloužilo. Spokojenosti publika také nasvědčovaly dva přídavky, z nichž jeden byla úprava lidové písně Lavečka, kterou si posluchači mohli zazpívat za doprovodu ansámblu a s hudebníky se rozloučit.

Program:

Johann Henrich Schmelzer: Intradae di Policinelli / Sonata Cucu / Sonata IV

Heinrich Ignaz Franz Biber: Chaconna in D / Sonata Representativa

Heinrich Döbel: výběr tanců pro housle a bc

Účinkující:

Ensemble Castelkorn

Josef Žák – housle, umělecký vedoucí

Chloé Lucas – violon

Felipe Guerra – cembalo, varhanní pozitiv

Nicolas Wattinne – teorba, kytara

Foto Salik Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více