Hudební retro pro děti i jejich rodiče

Hudební retro pro děti i jejich rodiče

Nejen na hudební návrat do počátku sladkých šedesátek sází nová rodinná komedie Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka. Od víkendové premiéry ji uvádí činohra Národního divadla v Brně. Živá sedmičlenná kapela přímo na jevišti tvoří zvukovou i dějovou kulisu až sentimentální cesty v čase zpět. Staří budou na sladká „sixties“ nejen přes muziku dojatě vzpomínat, malí si tuto dekádu budou objevovat. A právě na to novinka režiséra Martina Františáka sází.

A je to nosný nápad nejen pro samotný tvar inscenace, která je především hravě rozezvučenou, nekomplikovanou divadelní revue pro několik generací. Podobný rodinný titul na velkém jevišti Mahenově činohře totiž chyběl. Jeho dramaturgické i marketingové sepnutí s vánočním časem je nabíledni. Ostatně pro pořádek nelze smlčet, že tuto prozaickou předlohu Ludvíka Aškenazyho převedl do jevištní podoby režisér Jan Borna už v roce 2000 v pražském Divadle v Dlouhé. A zde ji hrají už šestnáctým rokem, má za sebou přes čtyři sta čtyřicet repríz a pokaždé bývá vyprodaná. To už je žádané a trvanlivé zboží, po němž divadelní ředitelé touží.

jak_jsem se_ztratil_Foto_J-JiraSnad to tak dopadne i v Brně. Slabost Čechů pro retro kulturní návraty lze pozorovat celé poslední čtvrtstoletí. Ostatně na ně vsadila vzápětí po revoluci úspěšná muzikálová komedie Šakalí léta, v níž se zpívalo, tančilo a hrálo o svobodě, nezávislosti, rudé hvězdě a rokenrolu. A tento filmový hit i hudební žánr si vzala Františákova inscenace do svého vývěsního štítu. Vzpomeňme, jak poklidný maloměstský a maloměšťácký život rozčeřil mladý chuligán Bejby, který svým výstředním oblečením, kytarou a vášní pro divokou muziku pobláznil všechny okolo. A právě černé číro s licousy, blyštivé sáčko a vůbec rokenrolový look má všech sedm členů kapely Vkus, která dělá živý hudební doprovod devadesátiminutového večera a nastupuje na jeviště přímo ze sálu.

jak_jsem_se_Foto_J-Jira_02Na rozdíl od pražského Pavlíka se jednoho Štědrého dne v Brně nyní tatínkovi ztratí pětiletý Jakub. Divadelním výsledkem je potom hudební férie, v níž malý kluk ve vánočním Brně (v němž ale není citované Maltézské náměstí) potká pána s kaprem, netýkavou holčičku, posledního lampáře, kočího a pošťáka Klementa s jeho koníkem Karličkou. Františák inscenuje příběh v kontrapunktu křehkých jakoby snových výjevů a divoké rockové muziky. Nejde tady o nijakou komplikovanou zábavu. Odrostlejší by měla zlákat zejména všudypřítomná muzika. Zazní kupříkladu Neckářův hit Půlnoční, při policejním výslechu Jakuba zase vtipně použitý šlágr Roň slzy nebo slavná Marnivá sestřenice od Jiřího Suchého, kterou předepsal už Aškenazy. K tomu přidejte písničky Ivana Hlase ze vzpomínaného filmového snímku, koledu Půjdem spolu do Betléma, erbovní vánoční duchovní píseň Tichá noc a čtyři autorské vály. I přes žánrovou různorodost hudebního materiálu vše drží pospolu příběh malého ztraceného chlapce. Kapela Vkus je náhodné, ale sehrané seskupení, jemuž nechybí drajv rockových šoumenů. Lze si představit ještě výraznější sound, který by publikum více rozparádil. Pěvecké provedení písniček nyní naštěstí nedrhne, jako tomu bývávalo v souboru dříve.

jak_jsem se_ztratil_Foto_J-Jira_03Malé diváky od předškolního věku zřejmě více než muzika zaujme divadelnost celé inscenace, pohrávající si s třeba postupy loutkového divadla. Františák vše inscenuje jako divadlo na divadle. Neodolal pokušení vystavit na jevišti i tři zcela malé caparty, na druhou stranu odolal svodům toto retro divadlo vylepšovat moderními technologiemi, k nimž jsou děti dnes už dost možná dobře otupělé. Loutky v životní velikosti, lampář na vysokých chůdách, koník jakoby z masopustního průvodu či snová Andersenova Holčička se sirkami udělají více užitku než efektní videodotáčky či jiné technické kejkle.

Hlavní roli malého chlapce ztvárnil dospělý herec a trojnásobný otec Miroslav Černý. Na jeviště spolu s ním vstupuje skutečně pětiletý kluk, nejde tady o hraní si na dítě zavánějící přetvářkou a hereckou falší, na níž bývají právě děti nejcitlivější. Výsledný Františkákův písničkál by možná snesl propracovaněji aranžované hromadné scény, z nichž se občas line dojem neorganizovaného mumraje. Inscenace těží z poctivého rokenrolového zvuku a sentimentálních návratů, jak je představuje i scéna Marka Cpina s černobílým pohledem na město a reklamou na Malcao. Titul je fungující a povedenou ukázkou hravého hudebního divadla, jehož inteligentní spontaneita se od začátku na ty nejmenší přenáší a komunikuje s nimi.

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce