Hudební život v meziválečném Brně ve vzpomínkách Roberta Smetany

2. únor 2015, 0:30

Hudební život v meziválečném Brně ve vzpomínkách Roberta Smetany

„Čas je ohyzdná věc tím, že se nikdy nezastaví,“ poznamenává muzikolog Robert Smetana. Díky jeho svědectví o lidech, kteří formovali brněnské hudební dění i jeho dnešní podobu, ale přece jen můžeme čas na chvíli vrátit.

Robert Smetana (29. srpna 1904 Vídeň – 6. října 1988 Brno) studoval ve Vídni, Olomouci a Praze, nakonec ale maturoval v Brně v roce 1922. Tímto rokem také začíná období, kterému jsou z velké části věnovány jeho vzpomínky na hudební Brno. Chtěl původně studovat na Přírodovědecké fakultě, ale jak k tomu poznamenává hned v úvodu knihy: „Život se mi trochu zkomplikoval…“ Tou komplikací bylo zakoupení životopisu Bedřicha Smetany od Karla Emanuela Hrobského. Byl to pro něj takový zásah a cítil se do osudů i díla svého jmenovce natolik vtažen, že se mu o setkání se Smetanou i zdávalo. Nakonec se nechal zapsat na Filosofickou fakultu, kde studoval Hudební vědu u Vladimíra Helferta. Své hudební vzdělání si zároveň doplňoval na konzervatoři. Jeho hlavním oborem byla lidová, zlidovělá a kramářská česká píseň, spolupracoval úzce s Bedřichem Václavkem. Po druhé světové válce se podílel na založení Univerzity Palackého; do Olomouce ale odešel už v roce 1936, kdy také končí nejhutnější část jeho vzpomínek na Brno.

Jedná se skutečně více o vzpomínky než o paměti v pravém slova smyslu. Celku dominují čtyři jména: Bedřich Václavek, Vladimír Helfert, Rudolf Firkušný a Gracian Černušák. Není to způsobeno jen rozsahem „jejich“ kapitol, ale také tím, jak se prolínají i do vzpomínek ostatních, které působí jako spojovací materiál, jenž drží úhelné kameny pohromadě. Z velké části se jedná o nepublikované texty, samostatně vyšly pouze vzpomínky na Firkušného.

Smetanovo vyprávění nezapře vědce: ačkoliv se jedná o osobní texty, neztrácí se z nich nikdy dojem jakési exaktnosti. Snahy přesně vylíčit, jak to tenkrát bylo, se všemi vedlejšími motivy a drobnými ději, a to i za tu cenu, že se spád vlastního vyprávění poněkud zdrží. Jeho náklonnosti i nelásky k jednotlivým osobám jsou na první pohled schovány jak za touto exaktností, tak za všudypřítomným taktem, se kterým o svých přátelích i nepřátelích mluví. Přiznává otevřeně, koho měl a neměl rád, ale nevede ho to k nekritické chvále ani zaujatému hanění. Celá kniha tím získává vyrovnaný charakter, který se nepase na bulvární historce kolem tanečníka a choreografa Iva Váni Psoty, nerozmazává odchod Graciana Černušáka z Lidových novin za okupace v roce 1942 a nevynáší okatě vlastní práci na úkor druhých.

Pojítkem všech vzpomínek je především přátelství a pevné vazby k Vladimíru Helfertovi, jehož muzikologické myšlení Robert Smetana rozvíjel. Náklonnost k Firkušnému i Psotovi je rovněž zcela zjevná. Pozoruhodné je ale především rozsáhlé vzpomínání na Graciana Černušáka – jejich vzájemný vztah byl chladný, osobně se téměř nestýkali a podle Smetanových slov se vzájemně neměli příliš rádi. O to víc překvapí, kolik prostoru mu autor vzpomínek věnuje, dokonce se s ním dostaneme až daleko za osvobození Československa v roce 1945. Jako by byl Smetana osobností kritika, lexikografa a hudebního historika zcela fascinován, nebo snad cítil potřebu se s jejich chladným vztahem vypořádat ještě v 70. a 80. letech 20. století, kdy svoje vzpomínky psal.

Některé osobnosti ze Smetanových vzpomínek zmiňuje z jiného úhlu Jiří Beneš ve svém pamětnickém seriálu Město hudby v historii a historkách.

Vzpomínky na meziválečné hudební Brno vydala koncem minulého roku Janáčkova akademie múzických umění. Čtenář si brzy povšimne, že některé motivy se během čtení častěji vracejí, což ho přiměje, aby se podíval do ediční poznámky. Zjistí v ní, že editor Josef Kovalčuk si toho samozřejmě všiml také a opakované postřehy v textech ponechal úmyslně pro celistvost jednotlivých kapitol. Jako by tím i čtenáře vybízel, že má knihu opravdu vnímat jako samostatné vzpomínky a ne jako velký myšlenkový proud. Víc vyprávění po večerech než obecné a objemné shrnutí vlastního pohledu na věci. Texty jsou přiléhavě doplněny fotografiemi, snad až na výjimku společné fotografie Vladimíra Ambrose, Rafaela Kubelíka a Břetislava Bakaly uprostřed vzpomínek na Černušáka. Občasná chyba prozrazuje, že před tiskem nepřišel na řadu profesionální korektor, ale nejedná se o nic, co by tlouklo do očí a snižovalo hodnotu textu. Nejvíc mi v knize chybí jmenný rejstřík, byl by jistě užitečnější než seznam fotografií.

Robert Smetana si zmíněný životopis Bedřicha Smetany, který ho přivedl k hudbě, koupil v knihkupectví Barvič a Novotný a v této drobnosti se zdá být ukryt celý význam vzpomínek na dobu mezi válkami. Když líčí svůj vztah k meziválečnému Brnu jako rozvíjejícímu se modernímu městu, kde je všechno blízko, cítíme i blízkost takového uvažování k dnešku. K dnešku, který v meziválečných letech získával svou současnou tvář.

Hudební život v meziválečném Brně ve vzpomínkách Roberta Smetany, editor Josef Kovalčuk. ISBN 978-80-7460-072-2, rok vydání 2014, vazba V2, počet stran 220.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Žáci Theodora Schaefra tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.  více


Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce