IAN: Voyage. Někdo to rád jednoduché

IAN: Voyage. Někdo to rád jednoduché

„Máme to rádi jednoduše. Oprostili jsme se od žánrů, stylů a škatulek,“ zní prý motto brněnského akustického dua IAN. S oběma částmi výroku by se dalo polemizovat. Přesto – nebo možná právě proto – je IAN jedním z nejvýraznějších objevů poslední doby nejen na brněnské scéně. Album Voyage, které vyšlo pouhý rok po vzniku projektu, má daleko k provinčnosti většiny českých kapel, které zpívají anglicky. Recept je jednoduchý: Nedělat to až tak úplně jednoduše. A od žánrů a škatulek se oprostit jen tak naoko.

Duo IAN tvoří kytarista Ian a violoncellista Jan. Jan Kaňka má zkušenosti z ostravské skupiny Hyperion, jedné z těch mnoha kapel, ve kterých (v tomto případě tři) violoncella hrají rockové a metalové skladby. Jan Řeřucha, zde ovšem vystupující pod přezdívkou Ian Yvese, je bývalým členem brněnské akustické kapely Model Bazaar. Ta hrála ve složení dvě kytary, violoncello, basa a bicí a náladou svých alternativně-akusticky-rockových písní měla k současnému projektu IAN relativně blízko. Stačilo zjednodušit – ano, zde to slovo platí – sestavu. Ovšem aby to nebylo tak úplně jednoduché (!), Ian s Janem museli prořídnutí instrumentáře nahradit zhuštěním něčeho jiného, aby jejich duo neznělo unyle a „česky folkově“. Proti folku na český způsob přitom autor recenze vůbec nic nemá (naopak, má jej velmi rád), ale spojuje si jej téměř výhradně s českými texty. Angličtině sluší jiná muzika.

IAN však komplexem české (nebo moravské) kapely netrpí. Dobrou polovinu úspěchu má přitom na svědomí Ianův suverénní zpěv, změny barvy hlasu v průběhu písní, nečekané intervaly a skoky do falsetové polohy, tedy cosi, co patří k ostrovnímu alternativnímu rocku stejně jako k nejnovějšímu proudu amerického folku. Pokud jde o dělbu rolí mezi nástroji, nabízí se pochopitelně jednoduchý model, kdy kytara hraje doprovod a cello se s hlasem střídá v sólech. V tradičněji postavených písních (například předposlední Friends téměř v duchu Simona & Garfunkela) IAN tento model využívá. Častěji se však cello přidá ke kytaře, aby společně vytvořily energickou rychlou smršť, k níž prakticky není třeba nic přidávat (i tleskání v It’s Time je téměř nadbytečné). Výsledkem je plný a naléhavý zvuk, který ve spojení s Ianovým zpěvem zní velmi – důvěryhodně. Právě tím se IAN odlišuje od většiny akusticky alternativních těles, které se zaměřují spíše na meditativnější polohu. Přestože se ve dvou lidech nedá vymyslet mnoho stylových variací, stojí za pozornost všimnout si v písní dua IAN drobných detailů – zdůrazněné basové linky v Revolution, výrazné melodie ve From Venus To Mars, práce s rytmem v It’s Time nebo barvy hlasu v Pictures II.

Jak už to u českých skupin zpívajících anglicky bývá, hudba, aranže a celkový zvuk dua IAN oslovují více než jejich texty. I do nich však má cenu se ponořit. Třebaže se autor recenze domnívá, že by české kapely měly zpívat především česky, případně volit originální jazykové strategie (viz Dva nebo Čankišou), ve verších Iana Yvese jej leccos potěšilo a zaujalo. Například na první poslech trochu nelogicky (zdánlivě jen kvůli rýmu?) použité slovo „wall“ v písni Friends může právě s ohledem na název skladby evokovat Facebook a komunikaci kapely s fanoušky. Neskloňování zájmena She ve stejnojmenné písni(„listen to She“) dodává textu nové významy – She jako „ona“ a She jako název písně, zvlášť když se v této úvodní skladbě (trochu nelogicky v první sloce označené jako „another song“) dvojice pěkně představí („Hello our names are Jan and Ian Yvese“). A do třetice – v generační písni Mom ’N’ Dad se objevuje „mojo“, tajemný talisman všech starých bluesmanů, o jehož významu i obsahu by se daly psát přinejmenším diplomové práce. Je mojo v Yvesově textu pouhou pózou, nebo odkazem ke kořenům anglosaské hudby? Není verš „Is that old story as right for today?“ podvědomým odkazem na minulé, snáz pojmenované hudební styly?

Ano, vůbec to s duem IAN není jednoduché. Tak jako se oni dva na scéně neobjevili zčistajasna, ale až po zkušenostech ze svých předchozích projektů, najdeme i v jejich hudbě odkazy na to, co existovalo před nimi, a na to, co hýbe světem akustické hudby dnes. Je jedno, zda tomu budeme říkat folk, akustická alternativa nebo ohlasy blues. Je pravda, že hudbu dua IAN nelze jednoduše zařadit do jedné škatulky. Ale neplatí, že by se od žánrů zcela oprostili. Naopak, jejich hudba je zajímavá právě tím, jak pevně je zakořeněná v tradici. Tak pevně, že se může originálním způsobem ohýbat, aniž by se zlomila. Výsledek zní možná jednoduše, ale ve skutečnosti vyžaduje nemalé zkušenosti a schopnosti se k něčemu takovému dopracovat.

IAN: Voyage, vydavatel: Championship Music 2014. 12 skladeb, celková stopáž: 38:57

Foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Kapela se pohybuje mezi folkem, rockem a popem. Přitom nestřídá styly píseň od písně, ale naprosto přirozeně proplouvá z jednoho do druhého během každé jednotlivé skladby.  více

Každá z patnácti skladeb, včetně úvodní titulní miniatury, motta celého alba, obstojí i sama o sobě. Každá ta píseň nás jako posluchače může obohatit, aniž bychom nutně museli znát ty ostatní. Celek je však i v tomto případě víc než pouhý součet jednotlivých částí.  více

Novinka Entwine (Proplétám) je důležitým příspěvkem do vskutku propletené diskografie Ivy Bittové. Ta zpívá a hraje sama za sebe a přitom se její výkon proplétá s osudy, příběhy a letmými návštěvami dalších osob. A také s geniem loci moravského poutního chrámu.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce