Jak je les divukrásný

Jak je les divukrásný

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.

Pohádkový operní námět Rudolfa Těsnohlídka je obohacen Janáčkovskou psychologií postav, jež se konkrétně v této opeře projevuje zdvojením hereckých/pěveckých rolí (např. Farář/Jezevec). Nabízí se tak operu ztvárnit tradičně s bohatými kulisami prostředí lesa a myslivny, s kostýmy realisticky vykreslujícími postavy zvířátek. Touto cestou se však tým Národního divadla moravskoslezského nevydal a udělal dobře. Jednoduchá scéna Daniela Dvořáka obsahovala několik výrazných prvků, které se v průběhu děje proměňovaly. Tím nejvýraznějším byla zadní stěna, respektive plátno, na které byly promítané quasi kreslené přírodní motivy (např. stromy, hvězdy). Tato část scény, oproti čistě bílému zbytku, byla po celou dobu barevně živá a využívaná také ke stínohře. Další dominantní prvek představovalo částečně se svažující pódium, díky kterému na jevišti vznikal optický klam: zpěváci vcházející na jeviště vzadu zpoza plátna působili dojmem vysoké, mohutné postavy, ale pouze do doby, než přišli co nejblíže k divákovi. K tomuto dojmu napomáhala také zmíněná stínohra. Je však otázkou, jak tento jev vnímali diváci na různých místech divadla, jelikož prvek silně působil především na publikum sedící nízko u orchestřiště.

Čistotu a jednoduchost oživovaly kostýmy Simony Rybákové ve své práci snoubící i zkušenosti ze světa oděvního designu. Barvy, tvary, materiál hýřily rozmanitostí opojenou světem módy. Mnohé modely zvířátek (např. ježek, slepice, beruška) připomínaly kousky světových značek typu Balenciaga, avšak ve stále vkusném, vtipném, nápaditém provedení. Letmé odkazy na módní průmysl, ale také sociální média prostupovaly celou operou. Již počátek inscenace znázorňoval promenádu zvířátek a catwalk (chůze po mole) s vyzývavými pozicemi a figurami, přičemž zvířátka nesla světla, která postupně zasadila do prostoru. Z prvotního dojmu, že světla mají připomínat obrazovky mobilů, se stala zajímavá a po celou dobu opery důležitá kulisa dotvářející jinak nenápadnou scénu.

O neustálý pohyb a ševelení na place se postarali tanečníci z baletního souboru, kterým patří velká poklona. Ať už duo modrých vážek Francesco Fasano, Patryk Zamojski nebo taneční dvojnice Bystroušky Yu Matsumoto společně s celým ansámblem odvedli obdivuhodné výkony plné procítění, lehkosti a ladnosti.

Orchestrální i pěvecké party oper Leoše Janáčka jsou dodnes velkou výzvou pro hráče a zpěváky. Orchestr Národního divadla moravskoslezského hrál pod taktovkou Marka Šedivého obstojně. Zpočátku bylo znát, že si potřebuje sednout a sehrát, avšak intonační nejistoty ve vyšších smyčcích a žestích se objevovaly napříč provedením. Stoprocentní se nejevila ani rytmická stránka hudebního nastudování. Místy byl orchestr silnější než zpěváci (např. při vstupu hostinského Páska majícího melodii nižšího rozsahu), které dynamicky převyšoval. Nicméně lze všeobecně říct, že hráči podpořili děj i své kolegy na jevišti a takto svou úlohu zvládli. Byť není sboru na jevišti tolik, v opeře je hojně využíván. Nejsem si jistá, zda celý sbor byl za oponou nebo v určitých částech byla využita audio nahrávka. Nejistota tvrzení pramení ze zvláštní, plechové, dosti zastřené barvy tělesa připomínající zvukovou stopu.

Martin Gurbaľ v roli Revírníka zaujal svou barvou hlasu i věrohodným provedením postavy. Zmínit musím také další podstatné mužské role, v nichž se představili Martin Javorský (Rechtor/Komár), Jan Šťáva (Farář/Jezevec), Boris Prýgl (Harašta) a Erik Ondruš (Pásek). Z nich svými hereckými i pěveckými výkony vynikali především protagonisté Faráře a Harašty dodávající svým postavám humor a lehkou satiru. Jako svůdnou, hravou, ale také křehkou lišku Bystroušku vykreslila sopranista Doubravka Novotná. Jejímu pěveckému provedení v optice technických, výrazových i pohybových záležitostí není co vytknout. To lze tvrdit také o výkonu Anny Nitrové hrající v opeře Lišáka. Opět se jednalo o precizní výkon vyjímající se uměleckou bezprostředností, pohybovou přirozeností a pěveckou bravurou. Obě zpěvačky ve svých zvířecích úlohách působily jemně, roztomile, což se také projevilo v seznamovacím laškovném duetu Bystroušky a Lišáka. Zapomenout nesmím ani na dětské role, jejichž zpěvní party jsou taktéž velice náročné. Pochvalu a obdiv si zaslouží všichni dětští zpěváci v čele s Charlotte Gurbaľovou (Malinká Bystrouška) a Romanem Patrikem Barošem (Skokánek).

Závěr opery má v inscenaci Národního divadla moravskoslezského spád. Bystrouščina smrt je vyobrazena realisticky výstřelem, avšak jednoduše, bez větších okázalostí. Po uklizení lišky Haraštou se na chvíli objevuje tanečnice Yu Matsumoto zrcadlící odchod Bystrouščiny duše zakončený vztyčeným oranžovým balónkem. Revírníkův sen na konci třetího dějství je milým výjevem, za nímž si publikum může domyslet motiv spojení, usmíření a spřátelení člověka s přírodou: v poslední scéně Skokánek bere Revírníka za ruku a společně odcházejí.

Týmu moravskoslezského divadla se podařilo pohádkovou operu převléct do moderního hávu, aniž by utrpěl samotný děj. Na své přijdou velcí i malí diváci. I když inscenace byla v mnoha ohledech soudobá, stále si ponechala janáčkovské jádro věci a respektovala skladatelův záměr, za což si zaslouží uznání a doporučení ji navštívit.

PS: Před samotným začátkem se v úvodním proslovu uměleckého vedoucího opery Národního divadla Brno Jiřího Heřmana a ředitelky Nadace Leoše Janáčka Ludmily Loucké vzpomínalo na výrazné protagonisty – operní pěvce z Janáčkových oper, mezi které patří také Natálie Romanová, která za interpretaci oper Leoše Janáčka a pedagogickou činnost dostala pamětní medaili. Jí, ale také například emeritní sólistce opery Národního divadla moravskoslezského Věře Novákové byla inscenace věnována.

Program:

Leoš Janáček – Příhody lišky Bystroušky

Národní divadlo moravskoslezské

Dirigent – Marek Šedivý

Režie a choreografie – Itzik Galili

Dramaturgie – Roman Bajús

Neděle 10. listopadu 2024 v 19h, Mahenovo divadlo Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější

Kritika

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce