Jak je les divukrásný

Jak je les divukrásný

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.

Pohádkový operní námět Rudolfa Těsnohlídka je obohacen Janáčkovskou psychologií postav, jež se konkrétně v této opeře projevuje zdvojením hereckých/pěveckých rolí (např. Farář/Jezevec). Nabízí se tak operu ztvárnit tradičně s bohatými kulisami prostředí lesa a myslivny, s kostýmy realisticky vykreslujícími postavy zvířátek. Touto cestou se však tým Národního divadla moravskoslezského nevydal a udělal dobře. Jednoduchá scéna Daniela Dvořáka obsahovala několik výrazných prvků, které se v průběhu děje proměňovaly. Tím nejvýraznějším byla zadní stěna, respektive plátno, na které byly promítané quasi kreslené přírodní motivy (např. stromy, hvězdy). Tato část scény, oproti čistě bílému zbytku, byla po celou dobu barevně živá a využívaná také ke stínohře. Další dominantní prvek představovalo částečně se svažující pódium, díky kterému na jevišti vznikal optický klam: zpěváci vcházející na jeviště vzadu zpoza plátna působili dojmem vysoké, mohutné postavy, ale pouze do doby, než přišli co nejblíže k divákovi. K tomuto dojmu napomáhala také zmíněná stínohra. Je však otázkou, jak tento jev vnímali diváci na různých místech divadla, jelikož prvek silně působil především na publikum sedící nízko u orchestřiště.

Čistotu a jednoduchost oživovaly kostýmy Simony Rybákové ve své práci snoubící i zkušenosti ze světa oděvního designu. Barvy, tvary, materiál hýřily rozmanitostí opojenou světem módy. Mnohé modely zvířátek (např. ježek, slepice, beruška) připomínaly kousky světových značek typu Balenciaga, avšak ve stále vkusném, vtipném, nápaditém provedení. Letmé odkazy na módní průmysl, ale také sociální média prostupovaly celou operou. Již počátek inscenace znázorňoval promenádu zvířátek a catwalk (chůze po mole) s vyzývavými pozicemi a figurami, přičemž zvířátka nesla světla, která postupně zasadila do prostoru. Z prvotního dojmu, že světla mají připomínat obrazovky mobilů, se stala zajímavá a po celou dobu opery důležitá kulisa dotvářející jinak nenápadnou scénu.

O neustálý pohyb a ševelení na place se postarali tanečníci z baletního souboru, kterým patří velká poklona. Ať už duo modrých vážek Francesco Fasano, Patryk Zamojski nebo taneční dvojnice Bystroušky Yu Matsumoto společně s celým ansámblem odvedli obdivuhodné výkony plné procítění, lehkosti a ladnosti.

Orchestrální i pěvecké party oper Leoše Janáčka jsou dodnes velkou výzvou pro hráče a zpěváky. Orchestr Národního divadla moravskoslezského hrál pod taktovkou Marka Šedivého obstojně. Zpočátku bylo znát, že si potřebuje sednout a sehrát, avšak intonační nejistoty ve vyšších smyčcích a žestích se objevovaly napříč provedením. Stoprocentní se nejevila ani rytmická stránka hudebního nastudování. Místy byl orchestr silnější než zpěváci (např. při vstupu hostinského Páska majícího melodii nižšího rozsahu), které dynamicky převyšoval. Nicméně lze všeobecně říct, že hráči podpořili děj i své kolegy na jevišti a takto svou úlohu zvládli. Byť není sboru na jevišti tolik, v opeře je hojně využíván. Nejsem si jistá, zda celý sbor byl za oponou nebo v určitých částech byla využita audio nahrávka. Nejistota tvrzení pramení ze zvláštní, plechové, dosti zastřené barvy tělesa připomínající zvukovou stopu.

Martin Gurbaľ v roli Revírníka zaujal svou barvou hlasu i věrohodným provedením postavy. Zmínit musím také další podstatné mužské role, v nichž se představili Martin Javorský (Rechtor/Komár), Jan Šťáva (Farář/Jezevec), Boris Prýgl (Harašta) a Erik Ondruš (Pásek). Z nich svými hereckými i pěveckými výkony vynikali především protagonisté Faráře a Harašty dodávající svým postavám humor a lehkou satiru. Jako svůdnou, hravou, ale také křehkou lišku Bystroušku vykreslila sopranista Doubravka Novotná. Jejímu pěveckému provedení v optice technických, výrazových i pohybových záležitostí není co vytknout. To lze tvrdit také o výkonu Anny Nitrové hrající v opeře Lišáka. Opět se jednalo o precizní výkon vyjímající se uměleckou bezprostředností, pohybovou přirozeností a pěveckou bravurou. Obě zpěvačky ve svých zvířecích úlohách působily jemně, roztomile, což se také projevilo v seznamovacím laškovném duetu Bystroušky a Lišáka. Zapomenout nesmím ani na dětské role, jejichž zpěvní party jsou taktéž velice náročné. Pochvalu a obdiv si zaslouží všichni dětští zpěváci v čele s Charlotte Gurbaľovou (Malinká Bystrouška) a Romanem Patrikem Barošem (Skokánek).

Závěr opery má v inscenaci Národního divadla moravskoslezského spád. Bystrouščina smrt je vyobrazena realisticky výstřelem, avšak jednoduše, bez větších okázalostí. Po uklizení lišky Haraštou se na chvíli objevuje tanečnice Yu Matsumoto zrcadlící odchod Bystrouščiny duše zakončený vztyčeným oranžovým balónkem. Revírníkův sen na konci třetího dějství je milým výjevem, za nímž si publikum může domyslet motiv spojení, usmíření a spřátelení člověka s přírodou: v poslední scéně Skokánek bere Revírníka za ruku a společně odcházejí.

Týmu moravskoslezského divadla se podařilo pohádkovou operu převléct do moderního hávu, aniž by utrpěl samotný děj. Na své přijdou velcí i malí diváci. I když inscenace byla v mnoha ohledech soudobá, stále si ponechala janáčkovské jádro věci a respektovala skladatelův záměr, za což si zaslouží uznání a doporučení ji navštívit.

PS: Před samotným začátkem se v úvodním proslovu uměleckého vedoucího opery Národního divadla Brno Jiřího Heřmana a ředitelky Nadace Leoše Janáčka Ludmily Loucké vzpomínalo na výrazné protagonisty – operní pěvce z Janáčkových oper, mezi které patří také Natálie Romanová, která za interpretaci oper Leoše Janáčka a pedagogickou činnost dostala pamětní medaili. Jí, ale také například emeritní sólistce opery Národního divadla moravskoslezského Věře Novákové byla inscenace věnována.

Program:

Leoš Janáček – Příhody lišky Bystroušky

Národní divadlo moravskoslezské

Dirigent – Marek Šedivý

Režie a choreografie – Itzik Galili

Dramaturgie – Roman Bajús

Neděle 10. listopadu 2024 v 19h, Mahenovo divadlo Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více