Jan Novák a Antonín Rejcha jako příliš velké sousto

Jan Novák a Antonín Rejcha jako příliš velké sousto

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, Martina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).

Obě nastudované kompozice spojuje jisté ideové cítění v podobě oslav jara a naděje, a v neposlední řadě prosby – modlitby za mír. Filharmonie se za poslední roky výrazně zasadila o znovuoživení tvorby obou jmenovaných autorů na koncertních pódiích a na nahrávkách. Z odkazu Jana Nováka zmiňme uvedení kantáty Dido, Filharmonických tanců, Capriccia pro violoncello a orchestr a mnoho dalších kusů. Pro zajímavost v tomto duchu se nesla i dramaturgie Moravského podzimu 2021, jež odkazovala na sté výročí Novákova narození. Není tedy divu, že první půle večera patřila čtyřvěté Jarní symfonii (Vernalis temporis symphonia) dokončené v březnu 1982. Nutno dodat, že i přes velký zájem o skladatelovo dílo v posledních letech, nebyla prozatím natočena žádná nahrávka. Tento nedostatek by měl být z části vykompenzován v pátek 16. února, kdy bude reprízovaný koncert živě přenášet stanice Český rozhlas Vltava. Kompozice řadící se do závěrečného autorova tvůrčího období je koncipována podle vzoru Beethovenovy Deváté symfonie, tedy vrcholí vokálně-instrumentální větou, v níž Novák zhudebnil latinský text renesanční písně dánského kantora a básníka Mortena Børupa. Hlavní kompoziční východiska díla jsou bezesporu odvozena z neoklasicismu, k němuž skladatel tíhnul pod vlivem Bohuslava Martinů, ale také Igora Stravinského. V případě silného opojení latinským jazykem a literaturou (antickými, středověkými i vlastními texty) se nejedná u českého skladatele o žádnou výjimku. Zato výrazná inspirace Stravinského Svěcením jara je v případě recenzovaného díla až překvapující – heroický charakter hudby, důrazná rytmičnost, převaha dechových a bicích nástrojů snoubící se s nepřeslechnutelnou paletou disonancí dominovaly první a třetí větě. Kontrastní sudé části vynikaly romantickou něžností svým zpracováním občasně sklouzávající do mainstreamové kategorie filmové hudby. Opomenout nelze nápaditou instrumentaci a s ní spjatou znatelnou sluchovou a kompoziční zkušenost Jana Nováka. Na mysli mám kupříkladu působivé netradiční spojení nástrojů: zvonkohra a anglický roh ve druhé větě nebo duet harfy s trubkou, lesním rohem či hobojem ve větě závěrečné. Provedení s sebou neslo jistá intonační a rytmická zaváhání, která však v kontextu přesvědčivých sólových výstupů, a především chvályhodného dramaturgického počinu vytáhnout toto dílo na světlo světa, můžeme označit za prominutelná. Sbor jako těleso byl zvukově vyvážený a pěvecky suverénní, bohužel však pod tíhou orchestrálního forsírování na konci čtvrté věty dynamicky – zvukově zanikal, což mělo za následek zhoršení srozumitelnosti textu.

Kantáta Nový žalm (Der Neue Psalm) teoretika, pedagoga a skladatele Antonína Rejchy společně s Lenorou (označováno nejčastěji jako velký hudební obraz) vznikla na popud napoleonských válek, respektive jejich dopadu na lidské životy. Autorem zhudebněného textu je německý spisovatel Siegfried August Mahlmann, jež do vlastních veršů zakomponoval modlitbu Otče náš tvořící ve dvanáctidílné kantátě hlavní významový pilíř. Jednotlivá čísla – árie, ansámbly a sbory – po vzoru Georga Friedricha Händela v sobě nesou podstatnou dávku dramatičnosti hudebním jazykem navazující na zmiňovanou Lenoru. Polyfonně vedené části střídají chorální – sborové pasáže a úseky po harmonické stránce předjímající romantismus. Provedení Filharmonie Brno se bohužel opět potýkalo s interpretačními nejistotami, na mnoha místech je však otázka, zda případné rytmické rozhození zavinil orchestr či sólisté, ne vždy se tyto situace jevily pro posouzení jako přehledné. Hudebním úsekům, jež měl na starosti sbor není v podstatě co vytknout: z hlediska artikulace, intonace a sehranosti se jednalo o povedený výkon. To však nelze přesvědčivě tvrdit u sólistů. Bezpochyby jako nejkritičtější místa můžeme označit koloratury v áriích sopránu, tenoru a basu, o jejichž technické náročnosti nelze spekulovat. I přes to sólové pěvecké výkony povětšinou nedosahovaly očekávaných kvalit a interpreti zápolili se základními interpretačně-hudebními aspekty jako je intonační přesnost, srozumitelná výslovnost či rytmická souhra. V neposlední řadě byla velká škoda, když v číslech označených jako Quartett čtveřice zpěváků nepůsobila zvukově vyrovnaně a určité hlasy (např. mezzosoprán) pod výrazným projevem kolegů zanikal. Byť se jednalo o rozporuplné provedení Rejchovy kantáty z mnoha pohledů vyznívající jako nedotažené, filharmonie se svými hosty si rozhodně zaslouží uznání za odvahu a odhodlání takto obsahově, hudebně a posluchačsky náročné dílo nastudovat.

Program:

Jan Novák – Vernalis temporis symphonia pro malý sbor, smíšený sbor a orchestr, česká premiéra

Antonín Rejcha – Der Neue Psalm kantáta pro sólisty, sbor a orchestr na verše Siegrieda Augusta Mahlmanna

Martina Janková – soprán

Pavla Vykopalová – mezzosoprán

Aleš Briscein – tenor

Jiří Brückler – bas

Český filharmonický sbor Brno

Petr Fiala – sbormistr

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce