Janáček Brno 2016: Ojedinělé operní prožitky

28. říjen 2016, 13:00

Janáček Brno 2016: Ojedinělé operní prožitky

Z možných zaměření festivalu Janáček Brno v jeho nynější podobě vyniká především operní část. Směs domácích, tuzemských i zahraničních inscenací, jakkoliv stále nepočetná, přinesla ojedinělé divácké prožitky. Málokdo by si ještě před pár lety vsadil na to, že jednoznačně nejskvělejšími počiny budou domácí inscenace. Ne vždy se bohužel náročné inscenační počiny na zdejším jevišti udrží po skončení festival. Zatímco si v nadcházejícím prosinci můžeme ve dvou reprízách připomenout předloňskou inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos v režii Davida Radoka, jeho mimořádně působivé ztvárnění Bartókova Modrovouse a Schönbergova Očekávání, hororové dvojice víc než sto let starých, a přesto stále znepokojivě drásavých oper, se tuto neděli na prknech Janáčkova divadla objeví naposled. Jakkoliv to může znít sugestivně, tuto příležitost by si opravdu nikdo neměl nechat ujít.

Letošní ročník festivalu Janáček Brno 2016 byl podstatným dílem postaven na rozličných operních produkcích. Proklamovaná světovost přehlídky a finanční konsolidace se nakonec smrskla na jediné velké hostování cizího operního souboru, v Brně již dobře známého Státního divadla Norimberk. Inscenace opery Z mrtvého domu obávaného režiséra Calixta Bieita znamenala pro zdejší publikum jedno janáčkovské prvenství: byla totiž nepřístupná do 18 let. Ztráta nevinnosti to byla pořádná. Představení mělo bezesporu silný účinek, mnoho diváků ovšem vidělo na pódiu trýznivé věci, které tam nikdy nespatřilo, nečekalo a ani pozorovat nechtělo. Je to ovšem typická řeč režiséra Bieita k publiku: burcovat na základě vyhrocených výlevů agrese všeho druhu. Janáček nepatří ani Brňanům, ani konzervativcům, ani exponentům maloměšťácké morálky. Je tu pro všechny, hraje se často a umožňuje klást důraz na rozličné aspekty příběhu. Nikde není psáno, že tragická opera z prostředí koncentráku musí být hrána laskavě. Heslo „v každém tvoru jiskra Boží“ si Janáček vlastnoručně vypsal z Dostojevského, není ale pro režiséra závazné. A ruku na srdce, Bieito je mnohem bližší koncentráčnické realitě a vedle jeho počinu se většina dosavadních tradičních režií této opery jeví jako operetní karikatura a rezervace vzájemné tolerance a pochopení. Škoda jen, že je Bieito tolik posedlý svým „posláním“, že nedá prostor ani zlomku uhrančivé Janáčkovy naděje a osvobozeného Gorjančikova nechá v závěru opery zastřelit. Hudební stránka byla velkým zklamáním, orchestr nebyl rozehraný, chyboval a dirigent Marcus Bosch zjevně nebyl ve své kůži. Zpěváci perfektně plnili všechny režijní úkoly s až pedantskou přesností, ale s výjimkou Antonia Yanga v roli Šiškova byli vlastně pěvecky průměrní.

Velká očekávání budil návrat Davida Radoka po dvou letech do Brna a byl to návrat vskutku impozantní. Bartókova Modrovouse plného freudovských jinotajů a Schönbergovo Očekávání propojil do přízračného celku, který sice neděsil ničím zjevným, ale všudypřítomná tíseň a působivě gradující napětí vyvolává krajní emoce i při deset dní staré vzpomínce. Zážitek umocnil mimořádně skvěle připravený orchestr vedený šéfdirigentem Markem Ivanovićem a samozřejmě také charismatický projev všech tří sólistů: Anderse Lorentzsona jako Modrovouse (a také Muže v němé roli v Očekávání - skvělém Radokově režijním nápadu), Katariny Giotas jako Judit a Katariny Karnéus jako Ženy. Letošní festival měl řadu skvělých okamžiků, ale na tento se bude dozajista vzpomínat nejdéle.A to nejen proto, že po nadcházející neděli už další šance zhlédnout tento skvost zřejmě nebude.

Oba domácí inscenační úspěchy - Káťa Kabanová a Modrovous - byly ovšem koprodukcemi. V případě Káti dokonce ex post. Šlo o autorskou rekonstrukci dávné Carsenovy režie. Pořadatelé tedy vsadili na jistotu a dostavil se očekávaný úspěch. K budoucím ambicím by ale měla patřit i originalita a vyprofilovanější přístup. Oblíbit si něco, co už koluje i na oficiálně vydaném DVD, a přenést to do svého divadla nepředstavuje světový podnik, nýbrž nedostatek odvahy a úlitbu popularitě. Krása je vždycky žádoucí, nelze ovšem stavět pouze na ní. Dobře to ukazuje rok stará brněnská inscenace Její pastorkyně v režii Martina Glasera. Musí být až otravné pořád dokola poslouchat, že není režisérem operním, nýbrž činoherním. Musí být ale řečeno alespoň toto: Brno má svoji velkolepou Pastorkyni, barvitou, monumentální, podzimní, scénické řešení ale nepostrádá prvky hravé naivity. Ta mohla být nosná, byla-li by výrazněji vystavěná. Glaser chápe operu jako barvotiskovou kolotočovou show, kde se musí pořád něco hýbat. Pohyb je sice důležitý, netkví v něm ovšem podstata dramatu. Snaha zalíbit se je pochopitelná a do jisté míry žádoucí. Musí však být vyvažována odvahou, sebevědomím a chutí sdělit své chápání dramatu, a to inscenaci chybí.

Stávající festival Janáček Brno začínal v roce 2004, s přestávkou v roce 2006 funguje jako bienále a je otázkou, proč to současné, v pořadí šesté, označuje pořadatel jako pátý ročník. Buďto se zakladatelský počin bere jako nultý, anebo není brán vážně. Není to ale jediná odchylka od původního záměru. Před dvěma lety nebylo jasné, proč festival mění označení na „divadelní a hudební“. Informací o koncepcích a budoucí strategii má veřejnost stále minimum. Po uplynutí letošního ročníku je ve věci jasněji: organizátoři jednoznačně preferují operu (nikoliv balet) a koncertní řadu podceňují či ji berou přímo jako jakési nutné zlo. Nebylo by přímočařejší a elegantnější nazvat festival operním? Ostatní žánry ani tak nemusí být nutně tabu, bylo by to ale pravdivější označení či vymezení, poněvadž hudební ani divadelní Janáček Brno cíleně rozhodně není.

Foto (c) Janáčkova opera NdB / Jakub Jíra

Foto (c) Janáčkova opera NdB / Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více