Japka – V. Nápady, vtip a drobné nedokonalosti

Japka – V. Nápady, vtip a drobné nedokonalosti

Album V je patrně poslední, které skupina Japka natočila. Kapela se na něm odráží od rockového základu jednou směrem k melodickému folkrocku, jindy spíše k poprocku nebo funku.

Dva roky po svém minulém CD Come bambino natočila brněnská skupina Japka nové album. Výjimečné tím, že je (zřejmě) poslední. Kapela už v únoru uvedla na svém webu: „Po 15 letech nás opouští [kytarista a zpěvák] Ondra Klíč. Jelikož je to člověk pro naši kapelu zásadní, rozhodli jsme se bez něj nepokračovat.“ Rozlučkový koncert proběhl v dubnu v klubu Melodka a na něm také kapela oficiálně představila své podle názvu páté album, jakkoli je to s číslováním jejích nahrávek trochu nejasné. Japka ostatně vznikla ještě na základní škole (vydělila se ze školního divadla na ZŠ Pavlovská). Současnou – tedy vlastně již bývalou – sestavu tvoří/tvořili Jan Zemko a Ondra Klíč (oba kytary), Martin Hadaš (baskytara) a Vojta Bystrý (bicí).

Klasické rockové obsazení, které od dob Beatles neztratilo nic ze svého kouzla, nabízí širokou škálu vyjadřovacích prostředků. Zvlášť když skupině ve studiu vypomohlo pár hostů – Libor Třeška na trubku, Jan Mendelsson na klávesy, Ondra Bystrý a Honza Kyncl na saxofony/flétny nebo Adam Novák z Květů na housle. I díky nim se pánové od rockového základu odrážejí jednou směrem k melodickému folkrocku, jindy spíše k poprocku nebo funku. Na barevnosti albu nedodává jen účast zmíněných hostů, ale třeba i práce s bicími. Viz například způsob, jakým Vojta Bystrý nenápadně vygraduje závěr písně Hrdina, nebo role bubnů jako zvýrazňovače textu v epických 3 příbězích. Rytmika – sledujte i basovou linku, která otevírá skladbu Hrdina – samozřejmě nepůsobí izolovaně a zvlášť její spojení s hostujícími dechy je působivá. Mimochodem výběr hostujících nástrojů do písní nepostrádá vtip. Když se v závěrečné písni Vrba ozve verš „Slyšel jsem vrzat housle“, ozve se – flétna.

Texty, jejichž téměř výhradním autorem je Ondřej Klíč, však zaujmou více obsahem než formou. Nepřipraveného posluchače překvapí hned úvodní sloka první písně Tartuffe: „Už léta se snažím žít jako slušný člověk / nekarbaním / neudávám / vyhýbám se lidskému dnu / tak proč bych si nemohl dopřát trochu prvotřídního kokainu.“ Škoda jen, že refrén („Dvojí je dvojí / sílu to dojí / Tartuffe si na druhých / rány hojí“) je bez sledování slov v bookletu velmi špatně srozumitelný. Z dalších písní vyzdvihuji píseň Jesse James, mimořádně vtipnou v několika rovinách – od samotného textu („I Jesse James měl období / kdy se mu zdálo, že mu banky / zcela všechno uhradí“) přes použití slova „kořeň“ v písni s „americkou tematikou“ až po originální představení skupiny. Zajímavé jsou také 3 příběhy, ve volném verši (či spíše próze) napsaný text s letopočty a více či méně mlhavými historkami o manifestech. Ledňáček je nonsensová hříčka, ovšem zcela jiného charakteru než stejnojmenná píseň skupiny Buty („V noci ledňáčka viděti / to znamená mít aspoň pět dětí“). U originálního nápadu o zelenině, která jde do války, jednoho ze dvou textů Vojty Bystrého, hrozí na ploše celé písně (Brambora) rozmělnění, které naštěstí zachraňuje poslední sloka („Když smažím brambory s cibulí“). Vokální hříčka Hlavní proud řeší – teoreticky i prakticky – situaci rockové kapely při vypnutí elektrického proudu (škoda, že namísto v bookletu správného tvaru „vypnul“ pánové zpívají „vypl“). Možná nejsilnější písní je však úplně na konci alba metaforická Vrba, která klady nejzákladnější otázky a vrací do „archetypálních folklorních vrstev“: „Necháš mě s tím tajemstvím / na břehu tu růst / promluvit housličkami / místo vlastních úst.“

Samostatnou kapitolu pak tvoří dvě písně s hostujícími ženskými hlasy. K celku pozitivně přispěla jak důvěrně známá barva zpěvu Marty Kovářové (Budoár staré dámy) v písni Manželské sliby, tak úvodní „pamětnický“ hlas Anny Kovářové s parodií na Balíček karet ve skladbě Ústecký zázrak.

Nápadů je na ploše jednoho alba dostatek, ale pánové je bohužel občas srážejí – netuším, zda úmyslně – drobnými nedokonalostmi. Typickým příkladem je už zmíněný nesoulad vypnul/vypl. V ojedinělých případech vadí moravská výslovnost (znělá souhláska místo neznělé – „nikomu se vstáD nechtělo“) a slovní přízvuky někde neodpovídají důrazným dobám („útočišTĚM“ v písni Manželské sliby, „velMI“ nebo „na břehu TU růst“ ve Vrbě. Celkový dojem kazí i kostrbatosti jako „Tolik slov o duchovnu / jako kdyby sněd knihovnu / Tolik řečí o pravé lásce / s každou pod ním vrže matrace“.

Navzdory zmíněným nedokonalostem, které by možná zkušený producent býval odchytil, byla Japka solidní kapela s vtipem v aranžích i v textech. Zvlášť v kombinaci s popovou a funkovou hudbou byl tento přístup spíše výjimečný. Naopak „mainstreamová“ hudební složka odlišovala skupinu od alternativnějších brněnských těles, například od Budoáru staré dámy (jehož byl Ondra Klíč několik let členem) nebo od Květů.

Japka – V. Vydáno vlastním náikladem. 13 písní, celkový čas: 50:54

Foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Vydat „Best of“ Oldřicha Janoty by mohl být ten nejjednodušší úkol na světě, stačilo by oplácat nejoblíbenější věci z dob kapely Mozart K. několika doplňky. Rozsáhlý komplet Ultimate Nothing jde úplně jinou cestou: je to soubor dosud většinou nevydaných nahrávek. Po pečlivém výběru z nich vzniklo osm cédéček těch nejzdařilejších.  více

Zdánlivě nesmyslný název druhého alba písničkáře Radima Babáka dostane obsah, když si pozorně poslechneme píseň Tety u Maneta, případně si v bookletu CD pročteme její text. Podobným způsobem, tedy soustředěným poslechem a čtením veršů, lze k Babákově tvorbě proniknout. Stejně dobře však funguje i opačný přístup – brát jeho texty a písně jako dadaistické hříčky a nad jejich poselstvím nebádat. Úplně stačí užívat si širokou škálu vyjadřovacích prostředků, které akordeonista se zkušenostmi z nejrůznějších kapel a divadel používá.   více



Pod hlavičkou Ostrak Mode přichází nový Ostřanský, muž, který sice neodložil kytaru, ale který našel nové vyjadřovací prostředky v elektronických beatech. Copy and Paste není album určené přímo pro nejmladší posluchačskou generaci, spíše čerpá z elektronické hudby 90. let, ale možná by díky němu mohli ke klíčové postavě „brněnské scény“ najít cestu i ti, kteří o Dunaji nikdy neslyšeli.   více


Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce