Jazz & World Music v Besedním domě úspěšně zakončil druhou sezónu

Jazz & World Music v Besedním domě úspěšně zakončil druhou sezónu

Po loňském úspěchu se do koncertního abonmá Filharmonie Brno vrátila koncertní série Jazz & World Music. Ve své druhé půli přinesla polsko - izraelskou spolupráci, indický pop i český folklór v jazzovém kabátě.

Vyhledávání či inciování zajimavých hudebních spoluprací je jedna z předností tohoto koncertního cyklu. Proto se není čemu divit, když se po roce opět objevil izraelský pianista Yaron Herman a na svůj loňský sólový recitál navázal koncertem v duu s polským houslistou Adamem Bałdychem. Brněnskému publiku přijeli představit společnou desku The new Tradition, která začala vznikat téměř hned po jejich prvním setkání před dvěma lety v Berlíně. Klasické duo piana a houslí v podání jazzových duší mělo hloubku i lehkost.

The New Tradition tedy nová tradice je především dílem Bałdycha, ať už se jedná o vlastní tvorbu nebo zaranžování převzatých skladeb. Zřejmě proto se ujal také průvodního slova. Koncert zahájili autorskými kompozicemi Riverendings a Letter for E, které představily oba umělce jako mistry svých nástrojů a také jejich vzájemné hudební souznění a porozumnění. V dalších písních energie z podia zesílila natolik, že nadzvedávala některé posluchače ze židlí a v sedě je drželo zřejmě jen prostředí Besedního domu. To nastávalo obvzlášť ve chvílích, kdy muzikanti používali své nástroje jako bicí. Aby bubnování na piano či housle vyznělo jak má, bylo třeba koncert nazvučit. Což obecně v tomoto sále není lehký úkol a ani tentokrát se to uplně nepovedlo. Především u houslí se nedařilo najít správnou polohu a dost často zněly plechově a nepřirozeně. Tento nedostatek ovšem Adam Bałdych nahradil svým expresivním výrazem a při silné závěrečné skladběposlkého skladatele Zbigniewa Seiferta Quo Vadis žíně jen lítaly. Diváci si samozřejmě vyžádali příavek a asertivní divačka dokonce růži od Yarona Hermana.

Na vystoupení z pomezí jazzu a klasické hudby navázal březnový koncert, který se naopak nesl především v duchu world music okořeněné jazzovou kytarou. Kiran Ahluwalia v doprovodu svého manžela a kytaristy Rez Abbasiho a Nitin Mitty na tabla představila své pojetí indické a pákistánské ghazaly, tedy zhudebněné básně, jejichž historie sahá až do 10. století.

Repertoár večera se točil kolem posledních tří desek, které Kiran v posledních letech vydala. Největší prostor dostala samozřejmě nejnovější z nich s názvem Sanata: Stillness. Z této desky byla také úvodní píseň Hayat se zpěvem přes megafon a rockovou kytarou. Což naznačilo, jak moc je tradiční indická hudba, kterou zpěvačka skládá, ovlivněna západní kulturou a emigrací do Ameriky. Texty jsou ovšem stále v jejím mateřském jazyce, a proto se před každou písní snažila publiku přiblížit jejich obsah. Většinou se jednalo o témata užívaní si života, kdy chcete roztočit celý svět nebo se jen pobavit s přáteli. Ale zpívala také příběhy o vnitřních bojích a samozřejmě nechyběly vyprávění o touhách i lásce.

K indické hudbě neodmyslitelně patří tabla a tak umění Nitin Mitty diváci vždy ocenili velmi bouřlivým potleskem. Další nástroj, bez ktereho si indickou hudbu téměř nelze představit, je sitár, ten byl místy v písních využit pouze reprodukovaně, což je velká škoda. Částečněho ho ale svým uměním nahradil Rez Abbasi a jeho kytara putující od rág až po jazz.

Závěrečný koncert byl stejně jako loni inciován ze strany organizátorů respektive dramaturgem tohoto filharmonického abonomá Vilémem Spilkou. Minulý rok vyzval ke společnému vystoupení Beatu Hlavenkovou, Lenku Dusilovou a Dorotu Barovou. Dohromady sice běžně spolupracují, ale na živo v takovém složení vystoupily v rámci série Jazz & World Music vůbec poprvé. A letos nastala obdobná situace. I když Emil Viklický a Zuzana Lapčíková pracovali na společných projektech nesčetněkrát, především v devadesátých letech, v samostatném duu zahráli v Besedním domě taktéž poprvé.

V úvodu sama Zuzana Lapčíková připomněla, že je to právě Vilém Spilka, na jehož přání vznikl tento večer a že je pro posluchače připraven repertoár ze starých desek jako Prší déšť , Moravské milostné písně, Uspávanky, Zrcadlení , Strom života nebo Morava.

Lidová hudba v jazzových aranžích v podání klavíru, cimblálu a ženského hlasu je nepochybně strhující záležitost a diváci si celý večer náležitě užívali. Každý blok písní ocenili mohutným potleskem, i když především první půle koncertu byla spíše o sehrávání muzikantů a bojem se zvukem. Specifická barva a intenzita lidového zpěvu rezonovala sálem tak, že si někteří posluchači místy zacpávali uši a mikrofon omezoval Lapčíkovou také při hře na cimbál. Myslím , že piano, cimbál i folklórní zpěv by bez problému fungovali v sále besedního domu i bez ozvučovací techniky a koncert by určitě vyzněl mnohem lépe.

Letošní sezóna Jazz & World Music potvrdila, že cyklus si našel  své publikum a že příznivci filharmonie stojí táke o tyto hudební přesahy. Opět nabídla zajimavé a neotřelé hudební zážitky a nám nezbývá než se těšit, co přinese příští rok.

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V Besedním domě se rozběhnou dva netypické abonentní cykly. Jeden je věnován jazzu a world music, ve druhém bude Brno Contemporary Orchestra uvádět vážnou hudbu současnosti.  více

Zítra začíná v Besedním domě nový abonentní cyklus Jazz a world music v rámci letošní sezóny Filharmonie Brno.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce