Jerusalem Quartet s něžnou expresivitou

10. červen 2019, 16:00
Jerusalem Quartet s něžnou expresivitou

Izraelské těleso Jerusalem Quartet patří po dlouhá léta k předním světovým interpretům kvartetní tvorby a v současné době se jedná o jeden z nejcitovanějších ansámblů komorní hudby. Na festivalu Concentus Moraviae vystoupili houslisté Alexander Pavlovsky, Sergei Bresler, violista Ori Kam a violoncellista Kyril Zlotnikov včera ve velkém zámeckém sále mikulovského zámku s programem časově se rozprostírajícím od Josepha Haydna až po Bélu Bartóka. Záštitu koncertu udělil velvyslanec Izraele v České republice J. E. Daniel Meron.

Večer zahájil Smyčcový kvartet G dur op. 76, č. 1 Josepha Haydna. Již od prvních tónů bylo zřejmé, že cílem tělesa – alespoň v případě Haydnova kvartetu – je nabídnout kultivovaný zvuk vídeňského klasicismu s jeho čistými liniemi, sentimentální sladkostí a průzračnou lehkostí. Obzvláště působivé byly charakteristické klasicistní vzdechy houslí v provedení Alexandera Pavlovského. Silnou stránkou interpretace byla především práce s tempem a dynamikou – veškerá rubata a jemná pozastavení, která hudebníci ve skladbě vytvořili, také podobným způsobem jednomyslně rozvedli. I na hudebním humoru – další důležité stránce Haydnova kompozičního mistrovství – si dali interpreti záležet. Elegantní klasicistní finesy střídaly náhlé extatické výboje rozverné hudby, která tvořila se zbytkem komický kontrast. Pochvalu zaslouží, že hudebníci zůstávali po celou dobu věrni stylově vybroušenému přednesu. O to větší očekávaní vzbuzoval nadcházející Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26 Ericha Wolfganga Korngolda, známého dodnes především jako průkopníka filmové hudby v první polovině dvacátého století.

Již úvodní část druhého smyčcového kvartetu ozřejmila, proč právě Korngoldova hudba doprovázela na cestě ke slávě hvězdy stříbrného plátna. Autorův charakteristický instrumentační a melodický styl – jehož reminiscence se objevují i u dalších hollywoodských skladatelů v první polovině dvacátého století – umně balancuje na hraně hřejivých vyznání a náhlých kontrastních ploch využívajících rozšířené harmonie.  Rozhodně se však Korngoldův smyčcový kvartet nedá označit za expresivní dílo a hudebníci tak překročili dlouhý brod dělící dobu Josepha Haydna a Ericha Wolfganga Korngolda takříkajíc suchou nohou. Ostatně již ve druhé větě Intermezzo vysvítá na povrch lehkost, elegance a snad i jistá taneční hravost nejen Korngoldovy hudby, ale obzvláště hudebního nastudování v podání Jerusalem Quartet. Právě vhodně zvolenou mírou expresivity, která nedosahovala nejvyhrocenějších poloh se podařilo spojit časově i stylově vzdálená díla.

Totéž platí i pro nejmodernější kompozici večera Smyčcový kvartet č. 4 maďarského hudebního skladatele Bély Bartóka. Ačkoliv skladatelovo dílo hovoří k posluchačům do značné míry odlišným kompozičním jazykem, díky citlivé interpretaci Jerusalem Quartet zůstávalo hudební sdělení stále v těsném spojení se skladbami Josepha Haydna i Ericha Wolfganga Korngolda. Nepochybně také z důvodu jednoty zvolili interpreti čtvrtý smyčcový kvartet, který staví svůj hudební účinek jak na prvcích moderní harmonie a maďarské lidové tvorby, tak i na klasicko-romantickém hudebním ideálu. Právě v posledním díle večera se nejvíce projevila rytmická souhra tělesa v rubatových částech a společných glissandech v první části Allegro. Rytmicky pulsující úseky ve druhé, čtvrté a páté větě plnily svůj dramatický účel, ale nikdy se zcela nepřehouply do násilné expresivity. Naopak dlouhým melancholickým úsekům dali hudebníci vyniknout právě ve třetí větě, kde vlivem promyšlené práce s dynamikou zůstal sál i po skončení části napnutý očekáváním. Po závěrečné páté větě s výraznými přiznávkami a charakteristickým tanečním rytmem přišel ještě přídavek z Pěti kusů pro smyčcové kvarteto Ervína Schulhoffa a sladce bolestná druhá věta z Dvořákova „amerického“ Smyčcového kvartetu č. 12.

Jerusalem Quartet svým sladkým, kultivovaným a elegantním zvukem – který se hudebníkům navíc bez obtíží podařilo propašovat i do kompozičně zcela odlišných hudebních děl – nabídl pohled do mezinárodní ligy světa komorní hudby. Ani zdaleka se však nejedná o jediné světové těleso, které v rámci festivalu Concentus Moraviae vystoupí. Pro možná srovnání tak nebude třeba chodit daleko.

Jerusalem Quartet

Program:

Joseph Haydn: Smyčcový kvartet č. 1 G dur, op. 76

Erich Wolfgang Korngold: Smyčcový kvartet č. 2 Es dur, op. 26

Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 4

Neděle 9. června 2019, Velký zámecký sál, Mikulov

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce