Jubilující festival Dokořán 2023: hold různým podobám hudebního divadla

Jubilující festival Dokořán 2023: hold různým podobám hudebního divadla

Brněnský festival Dokořán u nás tvoří jediný průřez tím nejzajímavějším ze žánru tuzemského i zahraničního hudebního divadla. Nesoutěžní přehlídka Městského divadla Brno se uskutečnila v pěti dnech mezi 9. a 13. červnem 2023. Na dvou scénách pořadatelského divadelního domu na Lidické ulici se prostřídalo šest tuzemských a dva zahraniční divadelní soubory. A co vše jubilejní, desátý ročník tohoto festivalu sdělil?

Od někdejšího spíše nahodilého svozu českých divadel, která hrají, zpívají a tančí, se od roku 2005 (festival měl přestávky a nekonal se periodicky každý rok) nesoutěžní přehlídka zajímavě vyprofilovala. Zdaleka už nejde jen o divácky vábivé muzikálové a operetní tituly domácí provenience jako tomu bylo kdysi dříve. Festival se stal mezinárodním a už před několika lety zaujal silnou pozici na brněnské divadelní mapě a vlastně v celém tuzemském festivalovém kalendáři. Celou tuto letní akci lze vnímat jako logický a potřebný pendant k jarním přehlídce Divadelní svět Brno. Jde o dva nejvýznamnější divadelní festivaly ve městě zeširoka otevřené zdejšímu publiku.

A pokud dříve měli návštěvníci této jedinečně profilované akce (oprávněný dojem), že festival Dokořán je synonymem muzikálu, dnes už to zdaleka neplatí. Programová nabídka ukazuje mimořádně širokou škálu možností a podob nejen tuzemského hudebního divadla. Ambiciózní pořadatelství Městskému divadlu Brno po právu náleží, neboť tato instituce je nejen odborníky ale i vděčným a houfně se rojícím publikem vnímána jako hegemon i záruka špičkové kvality právě v oblasti hudebního divadla. A díky tomu, že brněnské Dokořán není jenom pětidenní kumulací čistokrevného muzikálu, jde ve výsledku o příjemně rozmanitou přehlídku pro všechny diváky, kteří mají rádi, když se z jeviště nese i něco (nejlépe) z živé muziky a zpívaného slova.

A právě díky pestré dramaturgii se v Brně nyní střídají velké i komorní muzikály, nejzajímavější lokálními produkce současnosti, klasické tituly s drobnou alternativou žánru, kterou třeba letos hned na rozjezd reprezentoval titul Pudl a pudr od Heleny Koblischkové v režii Petra Haška a v produkci pražských Geisslers Hofcomoedianten.  Operně muzikálová mystifikace přehlíží fantastické počátky barokního divadla v Čechách. Zařazení  podobných pomezních žánrů ukazuje, že festivalová dramaturgie je opravdu hutná a pestrá. Ostatně ještě výmluvněji toto tvrzení dokládá zařazení inscenace loutkářů z kultovní plzeňské Alfy, která v Brně o víkendu nabídla představení Pozor, Zorro! Několik herců a hudebníků spolu s osmdesátkou loutek uvedlo padesátiminutové dílko Víta Peřiny, Tomáše Dvořáka a Ivana Nesvedy, které přišlo na svět ještě v prosinci roku 2019, ale inscenace byla díky covidové uzávěře posléze „zamražená.“ Festival Dokořán tedy dává prostor také divadlu pro děti, které se při plzeňské produkci bavily mexickými rytmy z pera hudebního skladatele Vratislava Šrámka a nadšeným energickým muzicírováním herců na jevišti a také slovní hatmatilkou, tedy češtinou zpotvořenou španělsky. Slavný hrdina s černou páskou přes oči tady ztělesňuje zejména příliv švandy a bujaré zábavy. A festivalovému rozpětí svědčí i hudební divadlo pro děti předškolního věku.

dokoran_2023_elizabeth

Samozřejmě také letos tvořily těžiště nabídky nebývale velké produkce: slavný Jesus Christ Superstar ze Záhřebu, romantická Elisabeth z Plzně či Frankensteinova nevěsta z německého Ingoldstadtu. A právě legendární rocková opera na novozákonní téma z nabídky hostujících souborů patřila k divácky nejlákavějšímu a byla též nejrychleji vyprodaná. Chorvaté se zasloužili o další superlativy a se 120 účinkujícími šlo letos také o nejpočetnější inscenaci festivalu, co se herců i hudebníků orchestru týče. Brno zažilo velkolepou šou, kterou vytvořili Damir Lončar (režisér), Dinko Appelt (dirigent), Leo Mujić (chorografie), Ivo Knezović (scéna) a Mirjana Zagorec (kostýmy). Legendární muzikál Andrew Lloyd Webbera a libretisty Tima Riceho patří v tuzemsku k vyhledávaným trvalkám a s úspěchem jej uvádělo i hostovské Městské divadlo Brno. Záhřebská produkce v angličtině ukázala, že o zahraniční divadlo v tomto žánru je v tuzemsku nebývalý zájem. Tento typ divadla byl proveden s perfekcí účinkujících v hlavních rolích. F. Hozjak jako Ježíš, F. P. Medvešek v roli Jidáše a V. Winter coby Máří Magdalena se představili jako nosné herecké trio s nebývalými hlasy a suverénním projevem. Zážitkem však byl také I. Drvenkar jako Pilát, A. Turner s J. Kovačićem jako Kaifáš s Anášem a už tradičně pobavil jako Král Herodes D. Bratulić. Navrch připočtěte temperamentní výtečné sborové choreografie a výsledkem byl bouřlivě aplaudující, do posledního místa zaplněný sál velké Hudební scény.

dokoran_2023_jesus Christ Superstar

Podobně jako o den později u plzeňské Elisabeth, která v Brně zažila svoji definitivní derniéru a publiku nabídla ukázku velkého romantického a do detailu propracovaného hudebního divadla. Rakouský muzikálový velehit libretisty Michaela Kunzeho a skladatele Sylvestera Levaye těží z mimořádné (i tuzemské) obliby císařovny přezdívané Sissi a jejího tragického osudu. V programové nabídce se zaskvěl tento klíčový titul německojazyčné muzikálové scény devadesátých let v nynějším nastudování plzeňských, opravdu jako divadelní klenot pod řízením hostujícího rakouského dirigenta Michaela Römera. Obě inscenace vedle domácího muzikálu Devět křížů tvořily letošní festivalové highlighty.

dokoran_2023_devet_krizu

Ale výrazně o sobě daly vědět také komornější produkce. Pražské Divadlo v Dlouhé se představilo na Činoherní scéně MdB inscenací Kouzelná flétna, s níž se před rokem se souborem rozloučil tandem SKUTR. Brno potěšil muzikálně hodnověrný herecký soubor, který naplno rozehrál svéráznou stylizaci i komiku Mozartovy slavné opery. A na stejném jevišti se poslední festivalový den blýsklo pražské divadlo NoD s báječnou, vtipnou a chytrou hudební komedií The Legend of Lunetic rozehrávající příběh jedné z nejúspěšnějších kapel v dějinách české populární hudby. Příběh kapely, která vznikla omylem, příběh generace, která na její hudbě vyrostla, příběh zkoumající příčinu jejího úspěchu i jejího konce. Šlo o ukázku velmi inteligentní retro zábavy s jasným divadelním názorem a také mimořádné festivalové finále…

Podtrženo sečteno: nesoutěžní mezinárodní festival Dokořán pro hudební divadlo v jubilejním desátém roce svojí existence potvrdil, že se jedná o zajímavou, divácky vděčnou přehlídku, jejíž doširoka rozkročená dramaturgie ukazuje a stvrzuje její smysluplnost.

Foto archiv festivalu Dokořán 2023

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce