V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.
Nemocného Jana Daleckého v roli průvodce večerem zastoupil bandleader Jiří Kotača, jenž moderoval s nadhledem i s nadsázkou. Začal hádankou: název skladby Jingle Bells (původním názvem One Horse Open Sleigh) autora Jamese Lorda Pierponta z roku 1857 znal samozřejmě každý, takže její verze ve stylu Orchestru Counta Basieho ze šedesátých let minulého století příjemně vyladila náladu v sále. V tenorsaxofonovém sóle se blýsknul Petr Smékal. Aranžmá ve stylu amerického bigbandu vystřídala první z kolekce barokních vánočních písní Adama Václava Michny z Otradovic Vánoční rolnička v úpravě Augustina Bernarda. Tradiční, chrámová verze se tak postupně rozvinula do jazzové v podání šestnáctičlenného bandu se sólujícími Jiřím Kotačou na trubku a Martinem Konvičkou za piánem.
Další americký populár Let It Snow napsaný v letním žáru roku 1945 v Hollywoodu Jule Stynem a Sammy Cahnem pro osvěžení se stal neodmyslitelnou součástí amerických Vánoc také zásluhou mnoha jazzových aranžmá. Cotatcha Orchestra použil verzi Toma Kubise, tady s rozjezdovým kontrabasovým sólem Petra Kormana a sólem na trombón Ivana Melina. Poprvé v průběhu večera se publiku představila mladá katalánská zpěvačka Mar Vilaseca a vzápětí předvedla svůj příjemně barevný hlas s ukázkou jiskřivého, přesně v tempu vyfrázovaného scatu. Na pódiu Mar zůstala i pro následující skladbu Have Yourself Merry Little Chrismas a původní interpretaci Judy Garlandové nezůstala nic dlužna. Skladbu s poměrně krkolomným názvem napsali Hugh Martin a Ralph Blane v roce 1943 pro štědrovečerní scénu v muzikálu Meet Me in St. Louis; líbila se a v průběhu let ji znovu zpopularizovaly i jazzové úpravy. U nás si ji spojujeme především s hlasem Franka Sinatry. Následovala bigbandová instrumentální skladba Tři králové v aranžmá Teda Nashe se sóly Marka Kotači na sopránsaxofon a Kamila Slezáka na bicí. Další instrumentálka - Child Is Born amerického jazzového trumpetisty Thada Jonese z roku 1969 - nabídla na úvod zdánlivě zdlouhavý rozjezd melodie na piáno, jak si to žádá původní úprava. Teprve potom dala příležitost vyniknout Cotatcha Orchestru jako celku, po jednotlivých sekcích, s perfektní dynamikou a s Jiřím Kotačou hravě sólujícím na křídlovku. Další instrumentálka, velice populární vánoční píseň Santa Claus Is Coming To Town Johna Fredericka Cootse a Havena Gillespieho z roku 1934, přivála do Brna atmosféru amerických bigbandů z předválečných let. Tento Santa byl (a vlastně stále je) obrovským americkým hitem, bez kterého se nemůže obejít vánoční vystoupení žádného bigbandu – ať jako zde v instrumentální verzi s příležitostí k exhibici po sekcích, nebo zpívaného (např. Bingem Crosbym, Frankem Sinatrou nebo Brucem Springsteenem). Právě instrumentálky ukázaly současné rostoucí kvality orchestru jako stále sehranější a nápaditější skupiny výborných sólových hráčů.
Mar Vilaseca se na pódium vrátila s působivým ztvárněním (Mar Vilaseca, Martin Konvička, Peter Korman) starobylé katalánské koledy El Noi de la Mare doprovázena minimalistickým triem piano-kontrabas-bicí (Konvička, Korman, Slezák) tvořícím jinak rytmickou páteř Cotatcha Orchestra. Zde střídmý doprovod nechal vyniknout barvu hlasu i pozoruhodný výraz zpěvu mladé katalánské umělkyně. Zejména úvod písně vyžadoval od posluchačů ztišení a usebrání, které přetrvalo i v okamžiku, kdy zpěvačka opustila text a přešla do scatu. Od vokálu ke scatu se Mar Vilaseca propracovala i v Konvičkově úpravě snad nejznámější vánoční písně českého baroka Chtíc, aby spal Adama Václava Michny z Otradovic, včetně zpěvní paralely se saxofonovou sekcí. V instrumentální části skladby si zasólovali Radim Hanousek na basklarinet a Jiří Kotača na křídlovku.
Hravá přídavková Vánoční roztomilost opět z pera barokního skladatele Adama Václava Michny z Otradovic dala Martinu Konvičkovi šanci ukázat co nejvíc z dovedností Cotatcha Orchestra. Na pódiu tak postupně excelovali sólisté: zpívající i scatující Mar Vilaseca, Radek Zapadlo na altsaxofon, Michal Motýl na bastrombon, Jan Přibil na trumpetu a ve společném sólu mezinárodní trombonová sekce (Matthias Zeindlhoffer, Jan Galia, Ivan Melin, Michal Motýl) s lehkostí danou usilovným individuálním i společným cvičením.
Příjemný, od předvánočního shonu kultivovaně odvádějící hudební večer byl odměnou každému, kdo nelitoval času či peněz a přišel si poslechnout stále sehranější a tvořivější brněnský bigband Cotatcha Orchestra a Mar Vilasecu, hostující zpěvačku z Barcelony. S invencí ale i úctou přistoupili k tématu předvánočního i vánočního času a byla radost si je všechny poslechnout.
Kapr na Provázku. Cotatcha Orchestra + Mar Vilaseca. Brno, Divadlo Husa na provázku, 15. prosince 2019
Zatím nebyl přidán žádný komentář..