Když skladateli živé housle nestačí

15. říjen 2024, 19:00
Když skladateli živé housle nestačí

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.

Pondělní večer otevřela kompozice Konvergencie I slovenského skladatele Romana Bergera (1930–2020), kterou autor označil za svoji jedinou „experimentální“ skladbu. Z výchozí řady 36 náhodných tónů postupnou „destilací“ vznikl výrazný motiv, který byl posléze konfrontován s různým tónovým okolím. V závěru díla se opět zpětně rozvíjí náhodná tónová řada, což završuje princip sbíhání (konvergence). Hlediště Besedního domu bylo uspořádáno netradičně. Namísto klasického rozestavění židlí do řad seděli diváci obkrouženi kolem „pódia“. Když mezi publikum nastoupila houslistka Tereza Horáková, každý ji viděl a slyšel z jiného úhlu. Původně náhodné tóny různé výšky, délky a střídavé dynamiky, obohacené o delší pauzy mezi nimi, byly postupně uspořádávány do výrazného motivu. S postupujícím trváním skladby se začaly vynořovat i pasáže, které na interpretku kladly vysoké technické nároky. Kromě z nenadání se objevujících svižných melodických postupů se musela Tereza Horáková vypořádat také s náročnými dvojhmaty, rychlými skoky mezi vzdálenými tóny nebo náhlými a výraznými dynamickými rozdíly. Tereza Horáková si ale se všemi nástrahami poradila bez problému a během její interpretace nedošlo k jedinému zaváhání.

Po krátké pauze potřebné k technické přípravě následující skladby zazněla La lontananza nustalgica utopica futura italského skladatele Luigiho Nona (1924–1990), při které se k Tereze Horákové připojila Sarah Jedličková obsluhující elektroniku. La lontananza patří k řadě Nonových děl, při kterých se inspiroval putováním. Kromě sólových houslí je kompozice napsána pro osmistopý magnetofonový pás, jehož spoluautorem byl houslista Gidon Kremer. Toho nechal Nono improvizovat na připravený tónový materiál a tyto improvizace nahrával. Poté je podrobil zvukovým operacím, jaké tehdejší technické možnosti nabízely. Kromě houslí ale nahrávky obsahují taktéž útržky rozhovorů z pauz mezi nahráváním nebo ruchy zvenčí. Vzhledem k tomu, že zvukový režisér – při premiérovém uvedení to byl Nono sám – pracuje s mixováním osmi zvukových stop podle svého uvážení, stává se každé provedení originálem.

Výše zmíněné putování pak nebylo obsaženo jen v hudbě samotné. Bylo také podpořeno přecházením houslistky mezi šesti pulty rozmístěnými v prostoru obklopeném diváky. S prostorem si pohrávala také nahrávka, která byla původní, ovšem přenesena do digitální podoby. Za zády diváků bylo rozmístěno několik reproduktorů, přičemž z každého vycházel jiný zvuk podle uvážení Sarah Jedličkové. Každý divák proto kompozici slyšel trochu jinak. Jako první je potřeba vyzdvihnout houslistčinu naprosto dokonalou znalost nahrávky. Tereza Horáková přesně věděla, kdy přijde daný hudební moment, což se projevilo zvláště v jednom unisonu nebo vzájemném přesném hudebním odpovídání s nahrávkou. Se všemi technickými záludnostmi, například s rychlými postupy, různými styly hraní nebo kýženou dynamickou rozdílností, si jako ve skladbě první poradila naprosto profesionálně. Velmi povedená byla také práce s osmi zvukovými stopami, které Sarah Jedličkové mixovala velmi citlivě a podřizovala je vyznění sólového partu. Naprosto skvělá byla i její práce s prostorem. Dokázala si velice dobře pohrát s tím, z jakého reproduktoru půjde jak hlasitý zvuk. Celou kompozici zakončil odchod Terezy Horákové do zákulisí. Dokázala kontinuálně udržet jeden tón s plynulým decrescendem, které došlo až do absolutního ticha.

Přestože se jednalo o posluchačsky velice náročný program, dokázala Tereza Horáková za výrazné pomoci od Sarah Jedličkové udržet pozornost posluchačů po celý večer. Tomu dozajisté pomohlo i předepsané „scénické“ uchopení kompozice, které putováním od pultu k pultu metaforicky opsalo cestu člověka od úkolu k úkolu a snad i možností, k nimž jsme se dosud nedostali.

Roman Berger: Konvergencie I

Luigi Nono: La lontananza nostalgica utopica futura

Tereza Horáková – housle

Sarah Jedličková – elektronika

pondělí 14. října v 19:00, Besední dům

Foto FB Expozice nové hudby

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Nejčtenější

Kritika

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více