Komorní večer se Štěpánem Filípkem & přáteli

17. květen 2021, 16:00
Komorní večer se Štěpánem Filípkem & přáteli

Milovníkům komorní hudby nejspíše nebude třeba představovat cyklus koncertů Štěpán Filípek & Friends (dříve známo jako Štěpán Filípek a jeho hosté) hlouběji. Původně open-air projekt pořádaný festivalem Léto na Staré radnici stavěl díla světových autorů po bok současným brněnským skladatelům. Po letech vývoje se cyklus osamostatnil, podoba jeho dramaturgie se však nezměnila. Změnila se však forma – živý koncert sdílela na svém YouTube kanálu platforma NOWA – New Open Way of Arts. Violoncellista, propagátor soudobé hudby a organizátor cyklu Štěpán Filípek si na sobotní (15. Května) vystoupení pozval houslistku Olgu Šroubkovou a slovenského klavíristu a dirigenta Ondreje Olose. Program večera tvořilo Klavírní trio Miloslava Ištvana, skladba Štěpána Filípka Sen o Gabrielovi pro sólový klavír a Klavírní trio č. 2, Op. 100 Franze Schuberta.

Klavírní trio Miloslava Ištvana bychom s trochou nadsázky mohli považovat za jakési kompendium umělcova kompozičního jazyka. Najdeme zde onu „ištvanovskou“ delikátní syntézu tradičních skladatelských postupů s vyjadřovacími prvky Nové hudby – dramatický spád, nesmlouvavě pulsující rytmiku, drsné disonantní plochy, ale i jímavou tesknotu, lyričnost a v některých případech i třeba folklórem inspirovanou modální melodiku. Zkrátka sjednocení, které je více než pouhým součtem všech částí. (Zájemci o skladatelův hudební jazyk, nechť sáhnou přímo po knize Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě Miloslava Ištvana.) Z provedení bylo zřejmé, že kompoziční jazyk skladatele se všemi svými zdánlivými protichůdnostmi je interpretům blízký. Ostatně Štěpán Filípek a Ondrej Olos jej již v sestavě s houslistou Milanem Paľou hráli roku 2015. Výtečný cit pro strukturální i melodickou rozmanitost Ištvanova Klavírního tria však předvedla také houslistka Olga Šroubková a trojice hudebníků společně podala barevný, avšak vnitřně ucelený projev. Zamrzelo však, že samotný hudební přenos/záznam mohl být řešený o něco lépe; kupříkladu použití nástrojových mikrofonů by dodalo mnoha okamžikům – ba někdy i celým plochám – potřebnou jasnost, která tu a tam citelně chyběla. Nejde pouze o ostrost zvuku, utrpěla částečně také čitelnost jemné práce s výrazem, která sice zůstala zřetelná, avšak také lehce otupená. Rozhodně nejde o něco, co by příliš devalvovalo umělecký zážitek z produkované hudby a obecně vzato je zvuková kvalita záznamu dobrá, přesto by se ještě určitě dala vylepšit.

Sen o Gabrielovi Štěpána Filípka v podání Ondreje Olose rezonoval temnou zádumčivostí a snovou rozvolněností formy, tempa i melodie. Pokud by někdo toužil odít skladbu do tradičního hudebního názvosloví, vynalezl by nejspíše „temný impresionismus“ s prvky avantgardy. Přestože se skladba nese spíše v lyrickém duchu, nejsou jí cizí ani úsečné rytmické běhy či drsné zářezy fortissimo akordů a clusterů. Klavíristovi Ondreji Olosovi se výborně podařilo propojit veškeré části skladby do kompaktního celku, dát jim jednotný výraz a zdůraznit vnitřní souvislosti – a přitom zachovat jedinečnost každé věty.

Závěrečnou a současně nejdelší skladbou večera se stalo Klavírní trio č. 2 Op. 100 Franze Schuberta, které patří bezpochyby mezi jedno z jeho vrcholných komorních děl. Podobně jako u skladatelova prvního klavírního tria, i zde můžeme hovořit o nadstandardní délce a nebývalé kompoziční propracovanosti. Schubertovo druhé klavírní trio však jde ještě dále: již úvodní věta v sonátové formě hýří motivy, nezvyklými modulacemi či drastickými změnami hudební faktury. Tato kompoziční bohatost ani zdaleka nekončí u první věty. Části Andante con moto a Scherzo: Allegro moderato jsou jako noc a den: zatímco Andante con moto je tragickým, emočně vypjatým smutečním pochodem, Scherzo je laškovným, bezstarostným, místy až pastorálním protikladem. Závěrečná věta plná protikladných nálad je přirozeným vyústěním celého díla, nejenže přináší nový motivický materiál, jak je běžné, ale navrací se také k motivům předchozích částí a uvádí je v jednom grandiózním finále. Ukočírovat takhle rozvrstvenou a motivicky pestrou skladbu vyžaduje nejen maximální znalost díla, ale především ohromnou sebekázeň, aby interpret takříkajíc předčasně „nevyložil karty na stůl“. Trio Olga Šroubková, Štěpán Filípek a Ondrej Olos citlivě i s vervou vypointovalo klenuté i úsečné fráze, a to nejen s ohledem na aktuální hudební kontext, ale i s ohledem na to, co mělo teprve přijít. Snad jen některá pianissima mohla být ještě jemnější, ale je možné, že svoji roli zde sehrála komprese dynamiky zvukového záznamu. (Což by snad vysvětlovalo i skutečně nešťastný šum mikrofonu na koncích tišších vět a v úplném tichu.) Rozhodně však šlo o nastudování a provedení, které mělo elán, švih a jasně vyhraněný interpretační záměr.

Sobotní večer se Štěpánem Filípkem a přáteli přinesl nejen světovou a lety prověřenou komorní hudbu, ale také letmý vhled do skladatelské kuchyně současných hudebních tvůrců. A tak je to také správně – kompoziční jazyk, hudební myšlení či skladebné formy se musejí přirozenou cestou (a ideálně za podpory publika) vyvíjet dál, ale respekt k předchozím skladatelským generacím by neměl vymizet nikdy.

Miloslav Ištvan: Piano Trio

Štěpán Filípek: Dream about Gabriel

Franz Schubert: Piano Trio No. 2, Op. 100

Olga Šroubková: Violin

Štěpán Filípek: Violoncello

Ondrej Olos: Piano

sobota 15. května 2021, 18:00

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce