Kühnův dětský sbor zpívá a tančí

Kühnův dětský sbor zpívá a tančí

Abonentní sezónu Českého filharmonického sboru Brno zahájili hosté: Kühnův dětský sbor se sbormistrem Jiřím Chválou. Spojení „vozit sbory do Brna“ by mohlo nahradit omleté vození dříví do lesa, ale konkurence je zdravá a připomenout si, že jinde také umějí sborově zpívat, není od věci.

„Kühňata“ patří ke světové špičce, na scéně se pohybují už osmdesát let a Jiří Chvála je vede od roku 1967. Jejich kvalita je ověřená časem a hlavně stále udržovaná a pěstovaná, sbor nežije jen ze jména. Během nedělního koncertu o tom přesvědčil bezvýhradně, je to po všech stránkách vycizelované hudební těleso. Jeho koncertní špička je složená z dětí už značně odrostlých, takže se zvukem blíží k ženskému sboru s živým, mladistvým leskem.

Celý večer jsme poslouchali tvorbu českých skladatelů, většinou dvacátého století až současných. První část programu byla složená z různorodých skladeb směřujících ke stále konzervativnější hudební řeči. Úvodní Otep myrhy Zdeňka Lukáše byla přece jen trošku na rozjezd, což se projevilo mírně nesourodým zvukem v závěrečném pianissimu. Dál už ale zněl sbor bez zaváhání perfektně a mohli jsme se věnovat skladbám samotným i nuancím interpretace. Cantica Davidis Jana Málka pro dva tříhlasé sbory pro mě byly jedním ze dvou vrcholů vystoupení. Vymykaly se z ostatního pořadu nejen latinským textem, ale také dráždivější hudbou. Kühnův sbor zvládl rozdělení na dvě tělesa suverénně, bez zvukové roztříštěnosti a dynamického propadu. Dětské sbory Otmara Máchy šly od klidné Maminčiny písně přes křehce zimní Písničku k energickému Mlýnku. Písničky s flétnou Petra Fialy tvoří pět hravých miniatur s charakteristickými náladami, jejich provedení bylo plné života a vnímal jsem je jako druhý vrchol večera. Písnička nás přivedla k velmi klidné a nevzrušivé atmosféře, která je pro J. B. Foerstera typická. První půli uzavřely KravarkyVěneček Zdeňka Lukáše – velmi umírněné sbory s folklorním nádechem na texty lidové poezie.

Ve stejném duchu se neslo pásmo písní a tanců Slavnosti jara Otmara Máchy, které tvořilo druhou polovinu koncertu. Úpravy lidových textů i melodií byly sice o něco málo bližší folklornímu duchu než předchozí Lukášovy, ale přece jen jsou pořád hodně krotké. Říkám to i při vědomí toho, že jsou určeny pro děti. Scénické ztvárnění Živany Vajsarové působilo značně ochotnicky stejně jako výprava a kostýmy Aleny Hoblové. Přispívalo k tomu i pódium Besedního domu s odklizenými praktikábly, cembalem, klavírem a jinými krámy v zadní části. Nijaké choreografii nepomohlo ani několikeré převlékání kostýmů, částečně za paravánem v pravé části jeviště. Tady jsem spíš obdivoval, jak sboristky tyto nejednoduché věci zvládají a jak stíhají i při všech pohybových kreacích dobře a jednotně zpívat. O to větší je škoda, že s nimi někdo nenastuduje takové pásmo lépe a promyšleněji, schopnosti na to evidentně mají.

Zpěvy domova. Zdeněk Lukáš: Otep myrhy (1978, trojhlasý sbor s doprovodem klavíru na milostnou poezii neznámého autora), Jan Málek: Cantica Davidis (2003, fragmenty z Knihy žalmů pro dva tří́hlasé sbory, výběr z cyklu Ne accendaris ira – Domine noster), Otmar Mácha: Dětské sbory na slova Františka Halase a Jaroslava Seiferta (výběr z cyklu) Maminčina píseň – Písnička – Mlýnek, Petr Fiala: Písničky s flétnou (cyklus dětských sborů s flétnou na texty Františka Hrubína Ráno – Přání – Kresba – Máj – Žertovná), Josef Bohuslav Foerster: Písnička (sbor pro ženské hlasy bez doprovodu na slova Marie Calmy), Zdeněk Lukáš: Kravarky (sbor pro ženské hlasy bez průvodu na slova lidové poezie), Věneček (sbor pro ženské hlasy na slova lidové poezie), Otmar Mácha: Slavnosti jara (pásmo písní a tanců na lidové texty pro dětský sbor, klavír, zobcovou flétnu a bicí nástroje). Kühnův dětský sbor, sbormistr Jiří Chvála, Daniel Wiesner – klavír, Ivana Motýlová – flétna, choreografie: Živana Vajsarová, výprava a kostýmy: Alena Hoblová. 6. 10. 2013, abonentní cyklus Českého filharmonického sboru Brno, Besední dům, Brno.

Hodnocení autora: 80 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zakladatel Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Kromě gratulace to pokládám za dobrou příležitost k rozhovoru o jeho práci současné, minulé i budoucí.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce