Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.
Sólového violového partu v kompozici Lachrymae britského skladatele Benjamina Brittena (1913–1976) se ujal houslista a violista Milan Paľa. V díle autor odkazuje na velikána britské renesanční hudby Johna Dowlanda mnohými citacemi. Původní verze skladby byla psána pro violu a klavír s dedikací violistovi Williamu Primrosovi. Druhá verze díla se smyčcovým orchestrem disponuje barevností a křehkostí způsobené vyšší polohou smyčců, jaké jsme měli možnost slyšet v podání Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové. Paľovo nastudování působilo velmi subtilně, sólový part obsahoval vše, co si skladba žádá.
Jediná světová premiéra večera náležela českému skladateli, malíři a básníkovi Vladimíru Franzovi (*1959). Ve své skladbě Rex Tremendae majestatis pro smyčcový orchestr a zvukovou stopu se zabývá otázkami Posledního soudu. Apokryf se tematicky dotýká otázek a samotného Boha, je postavený na principu vyvažování hudebních segmentů. Filozofickým úvahám, skrývajícím se v této kompozici, dodává širší, duchovní rozměr užití zvukové stopy, která citlivě i vkusně narušuje a zároveň doplňuje smyčcový orchestr. Velmi nápaditá práce s hlasem ve zvukové nahrávce působila démonicky a naturalistickým pojetím posluchači připodobňovala již zmíněný Poslední soud. Pekelně také zněly kontrabasy, výborně barevně využité v kompozici. Zvláště povedená byla fuga v pizzicatu, v níž interpreti důmyslně vystavěli témata ve svých partech. Precizní nastudování smyčcového orchestru, naprosté pochopení skladatelovy myšlenky a hudebního záměru zanechalo silnou emoci.
V pořadí třetí skladba koncertu, reflektující tematiku lamentování, byla napsána britským skladatelem a dirigentem Jamesnem MacMillanem (*1959). Tuireadh (z gaelštiny lze přeložit jako rekviem) pro klarinet a smyčce se ohlíží za nedávnou tragickou událostí z roku 1988. V Severním moři tehdy došlo ke zničujícímu požáru ropné plošiny Piper Alpha, při kterém zahynulo přes sto šedesát zaměstnanců. Skladatel se inspiroval dopisem matky jednoho z mrtvých, která v něm popisovala truchlící dav a naléhavé lkaní během smutečního obřadu. Lkaní, nářky, vzlyky a truchlení MacMillan hudebně znázornil intervalovými a ornamentálními motivy ze skotské tradiční hudby. V roli klarinetisty se publiku představil Jiří Mráz. Právě klarinetový part obsahoval velmi citlivě přednesené ornamentální a intervalové motivy nářků. Pozoruhodná však byla interpretova pianissima. Mráz si zaslouží obdiv za pevný, sytý tón i v takovýchto krajních dynamických a rozsahových polohách.
Večer uzavřela kompozice Tristium českého autora Viktora Kalabise. Koncertní fantazie pro violu a smyčce z roku 1981 je dedikována zesnulému rodinnému příteli Zdeňku Fenclovi. I v tomto případě se nejedná o pouhé zachycení melancholie a trýznění. Dílo je jedna z nejniternějších výpovědí skladatele, myšlenkově se pohybující na hraně života a smrti. Tento rys v sobě skrývá violový part, opět zahraný Milanem Paľou. Jeho druhé vystoupení se však vyznačovalo mnohem větší energičností a zuřivostí, které naprosto korespondovaly s tematikou skladby. Strhující výkon violisty jakoby promlouval k publiku. Za doprovodu Ensemble Opera Diversa se jednalo o posluchačsky náročný, ale o to více silný zážitek po stránce emocionální.
Melancholie, nářky, niterné výpovědi, které prostupovaly celým večerem, působily nejen intimně a filozoficky, ale (paradoxně) především meditativně díky promyšlené dramaturgii. Smyčcový orchestr pod vedením Gabriely Tardonové ve své souhře fungoval naprosto přirozeně. Dýchal, frázím dodával plasticitu, dynamiku i tvář. Zároveň však neupozaďoval oba sólisty, jimž naopak byl pevnou oporou a hodnotným partnerem.
Program
Benjamin Britten: Lachrymae pro violu a smyčce
Vladimír Franz: Rex tremendae majestatis pro smyčce a zvukovou stopu (premiéra)
James MacMillan: Tuireadh pro klarinet a smyčce (česká premiéra)
Viktor Kalabis: Tristium, koncertní fantazie pro violu a smyčce
Obsazení
Milan Paľa – viola
Jiří Mráz – klarinet
Gabriela Tardonová – dirigentka
Ensemble Opera Diversa
29. března v 19 hodin, Konvent Milosrdných bratří
Zatím nebyl přidán žádný komentář..