Láska a život ženy v brněnské filharmonii

Láska a život ženy v brněnské filharmonii

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrová.

V úvodu zmiňovaným částečným čtvrtým stoletím koncert symbolicky doplnila orchestrální suita Le Tombeau de Couperin (Náhrobek Couperinův) Maurice Ravela (1875–1937). Tato kompozice, ač vznikla ve 20. století, vzdala hold Françoisi Couperinovi, jednomu z nejvýraznějších představitelů barokní clavecinové hudby. Původně šestivětou klavírní suitu pro orchestr zinstrumentoval sám skladatel dva roky po jejím dokončení, přičemž v této verzi vypustil dvě části: Fugu a závěrečnou Tocatu, neboť si byl vědom obtížnosti jejich převedení do orchestrální podoby. Interpretaci Filharmonie Brno pod vedením Takeshiho Moriuchiho lze označit za zdařilou. Dirigentem zvolená tempa perfektně odpovídala charakteru Ravelovy půvabné hudby a toto uchopení dalo vyniknout krásám jeho instrumentace, neboť barvy jednotlivých nástrojových skupin se neslévaly, přesto však nebyly jednotlivé věty zbytečně utahané. S dynamikou zacházel orchestr opatrně, přesto povedeně. V první polovině se držel spíše nižších dynamik, aby mohlo vyniknout výrazné forte ve třetí části. Ve větě čtvrté pak dokázal Moriuchi perfektně vystihnout rozdíly mezi jemnými sólovými vstupy a hutností tutti částí. V interpretaci se přesto objevilo několik drobných chyb. Úvodní téma přednášené hobojem zaznělo naprosto v pořádku, avšak když došlo k jeho opakování, nepodařilo se hobojistce tuto část zahrát úplně přesně. V několika místech pak žestě, zejména lesní rohy, neladily. Těchto míst ovšem nebylo mnoho. Krátké sólové vstupy jednotlivých nástrojů se ale ve většině případů povedly na výbornou. I přes zmíněné nedostatky se jednalo o povedenou interpretaci, které rozhodně nechyběla jiskra a dirigent si dokázal výborně pohrát s jednotlivými barvami orchestru.

Závěr druhé poloviny patřil písňovému cyklu Freuenliebe und - leben (Láska a život ženy) Roberta Schumanna (1810–1856), který Filharmonie Brno provedla společně s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou v orchestrální aranži dirigenta Takeshiho Moriuchiho. Sólistka hned s prvními tóny ukázala, že je její hlas je jistý ve všech polohách. Cukrová disponovala, především ve středních polohách, silnějším vibratem, které se ale k tomuto typu hudby velmi dobře hodilo. V některých místech se přesto její hlas ve zvuku orchestru lehce ztrácel. Nikdy to však nedošlo do takového extrému, aby zpěvačka nebyla slyšet vůbec. S tím se místy pojila také horší srozumitelnost textu. Tyto drobné chyby ovšem Markéta Cukrová dohnala perfektní intonací a povedenou procítěností přednášeného textu. Orchestr v několika místech lehce rytmicky zaváhal, především na začátcích nebo koncích některých písní. Vždy se ale jednalo o krátký úsek a během několika chvilek se sehranost orchestru opravila. Instrumentace Takeshiho Moriuchiho posluchače vyloženě nepřekvapila, rozhodně je ale nepobouřila a fungovala vcelku dobře.

Po přestávce přišel na řadu první klavírní koncert Johna Adamse (*1947) s názvem Eros Piano, který posluchače přenesl do závěru 20. století. Takeshi Moriuchi se při jeho interpretaci představil ve dvojroli dirigent/klavírista a hned s prvními tóny ukázal obecenstvu krásnou lehkost a jemnost jeho úhozu, kterou klavírní part s náznaky impresionistických vlivů vyžadoval. Přesto v částech, kde byla naopak požadována větší síla a energie, se nebál do klavíru více opřít. Sólový part Moriuchimu dával poměrně dost prostoru na simultánní dirigování alespoň jednou rukou. Přesto tam, kde to ani takto nešlo, naznačoval dynamiku a nástupy orchestru mimikou a pohybem hlavy, ve vypjatějších částech i zbytkem těla, za což si jednoznačně zaslouží pochvalu: v průběhu skladby nedošlo k rytmickému rozhození. Až na několik míst, kde muzikantům občas lehce ujelo ladění, flétnám na začátku a později i žesťům, byla interpretace dobrá a sólový part byl zvládnutý výborně.

Závěr koncertu patřil Symfonii č. 29 A dur Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791), dílu, které vzniklo nedlouho poté, co tehdy osmnáctiletý skladatel navštívil Vídeň a měl možnost slyšet symfonie svého idola Josepha Haydna. Její uchopení Filharmonií Brno pod vedením Takeshiho Moriuchiho bylo v zásadě dobré. Pouze, podobně jako ve číslech předchozích, v některých místech žestě vždy neladily úplně přesně a občas chvíli trvalo, než se orchestr sehrál. I zde se ale jednalo pouze o krátké úseky a tyto nedostatky byly vzápětí napraveny. S technicky náročnějšími běhy, které se objevovaly zejména ve čtvrté větě, si muzikanti poradili bez problému. Orchestr s pomocí dirigenta provedl symfonii obstojně, i když by mu neuškodila větší dynamická pestrost. Přesto se Moriuchimu povedlo hezky vytahovat nástrojové skupiny, které byly v daný moment nejdůležitější.

Čtvrteční koncert lze ve výsledku označit za povedený. I když se v interpretaci jednotlivých děl objevovaly drobné nedostatky, celkové vyznění skladeb bylo dobré. Za největší plus lze zajisté považovat energii, kterou dirigent i jednotliví muzikanti do hry vkládali. Ačkoliv byl program složen z děl tří století, kompozice se hezky doplňovaly. Dle mého názoru by programu neuškodilo, kdyby byl Ravelův Náhrobek přenesen ze začátku na konec, což je ovšem jen osobní preference a nabídnuté uspořádání dramaturgii nelze vyčítat.

Maurice Ravel: Le Tombeau de Couperin

Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, arr. Takeshi Moriuchi

John Adams: Eros Piano

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 22 A dur

Markéta Cukrová – mezzosoprán

Filharmonie Brno

Takeshi Moriuchi – dirigent, klavír

čtvrtek 25. dubna v 19 hodin, Besední dům

Foto Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce