Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

6. listopad 2024, 19:00
Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady Valešové, Navarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčka.

Úterní program zahájily Tři skladby pro klavír Pavla Haase (1899–1944), jedna z jeho raných kompozic, v níž se odráží silná inspirace impresionismem. Přestože je Haas složil ještě před nástupem na konzervatoř, je ve Třech skladbách slyšet značná kompoziční vyspělost. Je zřejmá především ve stavbě nádherných melodií, které jsou obohaceny mimo jiné o impresionismem ovlivněné zvukomalebné běhy. Právě výrazné melodie se klavíristce Ladě Valešové podařilo z kompozice perfektně vytáhnout a zvýraznit. Přestože se v interpretaci objevilo pár přehmatů, nebylo to nic, co by výrazněji ovlivnilo vyznění tohoto okouzlujícího díla.

Po doznění poslední, třetí části doplnili klavíristku tenorista Nicky Spence, houslistka Ivana Víšková, hornista Antonín Kolář a flétnista Michal Vojáček. Společně provedli Haasův cyklus písní Vyvolená na básně Jiřího Wolkera. Podobně jako v první kompozici, zde byla výrazná melodika v partu zpěvním i v rovnocenné instrumentální složce. První ze zmíněných mohla vyniknout především díky křišťálově čisté intonaci Nickyho Spence, kterou pěvec podpořil precizní prací s dynamikou a výrazem. Velmi pozitivně je potřeba hodnotit Spencovu výslovnost. Přestože byl přízvuk samozřejmě slyšitelný, textům bylo z velké části dobře rozumět, což nebývá samozřejmostí ani u zpěváků, kteří přednášejí v rodném jazyce. Také instrumentální složka vyzněla hezky. Lehce jí ublížila zvuková nevyváženost, když se některé z nástrojů, zejména flétna, v celkovém zvuku ztrácely. Na druhou stranu byli všichni instrumentalisté mezi sebou, i se zpěvákem, velice dobře sehraní a brněnskému publiku předvedli povedené frázování.

Úterní večer symbolicky rozpůlil klavírní cyklus V mlhách Leoše Janáčka (1854–1928), mimo jiné Haasova učitele. Tato čtyřdílná kompozice vznikala v Janáčkově náročném období a nese se tak v atmosféře bolestné melancholie a rezignace. Podobně jako v první skladbě večera je v ní jasně slyšet vliv impresionismu. Přestože se většina technicky náročných míst podařila klavíristce Ladě Valešové vyhrát bez problému, objevilo se v interpretaci několik přehmatů, v některých případech poměrně jasně slyšitelných. Úroveň přednesu nebyla špatná. Dynamické rozdíly se docela povedly, přesto by interpretaci neuškodila větší výrazová hloubka.

Celý program zakončil klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata morgana, opět z pera Pavla Haase. Z části přesto s Janáčkem souvisí, neboť je v něm slyšet silný vliv Zápisníku zmizelého. Haas si jako literární předlohu vybral pět básní ze sbírky Zahradník indického spisovatele Rabíndranáthy Thákury, stejného autora, jehož předlohu si vybral Janáček pro svůj mužský sbor Potulný šílenec. Podobně jako ve Vyvolené, Nicky Spence také zde exceloval. Výborně se popasoval s velkým rozsahem zpěvního partu, kdy mu zněly dobře i hlubší polohy. Vysoké tóny, zejména ve větší dynamice, pak vyzněly absolutně dokonale. Skvěla práce s výrazem a dynamikou byla nejvíce slyšitelná v rozdílu mezi první a druhou částí druhé věty Lento, ma non troppo. I ve Fata morganě byl navíc text dobře srozumitelný. Výtečná byla také instrumentální složka kompozice. Podobně jako zpěvák dokázali muzikanti moc hezky vystihnout jednotlivé výrazové polohy Fata morgany, k čemuž se přidala skvělá sehranost, způsobená mimo jiné pozornou komunikací mezi všemi hudebníky. Intonace kvartetu byla velmi dobrá, pouze ve violoncellovém koncertu pár tónů úplně neladilo, jednalo se ovšem pouze o drobnost. Ačkoliv byl celý Navarra Quartet výborný, první houslista Benjamin Marquise Gilmore vyloženě exceloval, zejména ve svých sólech.

Kombinací dramaturgicky velice vhodně zvoleného programu a povedeného provedení, se divákům naskytl okouzlující zážitek, který kromě skladeb samotných dokreslilo také vhodně zvolené nasvícení. Divákům byl představený zejména Pavel Haas, skladatel, jehož život byl nespravedlivě brzy ukončen. Jeho kompozice dokazují, že se jednalo o výjimečného skladatele, u kterého můžeme jen domýšlet, kolik krásných děl mohlo ještě vzniknout, kdyby nebyl v roce 1944 donucen nastoupit do transportu.

Pavel Haas: Tři skladby pro klavír (HW VII/7)

1. Touha v dál

2. Tak divně do skoku

3. Píseň jarního večera

Pavel Haas: „Vyvolená“, cyklus písní na básně Jiřího Wolkera pro tenor, flétnu, housle, lesní roh a klavír, op. 8 (HW IV/24)

1. Vzdálená milá

2. K svátku mé milé

3. Háj

Leoš Janáček: V mlhách (JW VIII/2)

1. Andante

2. Molto adagio

3. Andantino

4. Presto

Pavel Haas: „Fata morgana“, klavírní kvintet s tenorovým sólem, op, 6 (HW VI/5)

1. Lento

2. Lento, ma non troppo

Nicky Spence – tenor

Lada Valešová – klavír

Navarra String Quartet:

Benjamin Marquise Gilmore – housle

Eva Aronian – housle

Sasha Bota – viola

Brian O’Kane – violoncello

Ivana Víšková – housle

Antonín Kolář – lesní roh

Michal Vojáček – flétna / pikola

úterý 5. listopadu 2024, divadlo Reduta (Mozartův sál)

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce