Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

6. listopad 2024, 19:00
Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady Valešové, Navarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčka.

Úterní program zahájily Tři skladby pro klavír Pavla Haase (1899–1944), jedna z jeho raných kompozic, v níž se odráží silná inspirace impresionismem. Přestože je Haas složil ještě před nástupem na konzervatoř, je ve Třech skladbách slyšet značná kompoziční vyspělost. Je zřejmá především ve stavbě nádherných melodií, které jsou obohaceny mimo jiné o impresionismem ovlivněné zvukomalebné běhy. Právě výrazné melodie se klavíristce Ladě Valešové podařilo z kompozice perfektně vytáhnout a zvýraznit. Přestože se v interpretaci objevilo pár přehmatů, nebylo to nic, co by výrazněji ovlivnilo vyznění tohoto okouzlujícího díla.

Po doznění poslední, třetí části doplnili klavíristku tenorista Nicky Spence, houslistka Ivana Víšková, hornista Antonín Kolář a flétnista Michal Vojáček. Společně provedli Haasův cyklus písní Vyvolená na básně Jiřího Wolkera. Podobně jako v první kompozici, zde byla výrazná melodika v partu zpěvním i v rovnocenné instrumentální složce. První ze zmíněných mohla vyniknout především díky křišťálově čisté intonaci Nickyho Spence, kterou pěvec podpořil precizní prací s dynamikou a výrazem. Velmi pozitivně je potřeba hodnotit Spencovu výslovnost. Přestože byl přízvuk samozřejmě slyšitelný, textům bylo z velké části dobře rozumět, což nebývá samozřejmostí ani u zpěváků, kteří přednášejí v rodném jazyce. Také instrumentální složka vyzněla hezky. Lehce jí ublížila zvuková nevyváženost, když se některé z nástrojů, zejména flétna, v celkovém zvuku ztrácely. Na druhou stranu byli všichni instrumentalisté mezi sebou, i se zpěvákem, velice dobře sehraní a brněnskému publiku předvedli povedené frázování.

Úterní večer symbolicky rozpůlil klavírní cyklus V mlhách Leoše Janáčka (1854–1928), mimo jiné Haasova učitele. Tato čtyřdílná kompozice vznikala v Janáčkově náročném období a nese se tak v atmosféře bolestné melancholie a rezignace. Podobně jako v první skladbě večera je v ní jasně slyšet vliv impresionismu. Přestože se většina technicky náročných míst podařila klavíristce Ladě Valešové vyhrát bez problému, objevilo se v interpretaci několik přehmatů, v některých případech poměrně jasně slyšitelných. Úroveň přednesu nebyla špatná. Dynamické rozdíly se docela povedly, přesto by interpretaci neuškodila větší výrazová hloubka.

Celý program zakončil klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata morgana, opět z pera Pavla Haase. Z části přesto s Janáčkem souvisí, neboť je v něm slyšet silný vliv Zápisníku zmizelého. Haas si jako literární předlohu vybral pět básní ze sbírky Zahradník indického spisovatele Rabíndranáthy Thákury, stejného autora, jehož předlohu si vybral Janáček pro svůj mužský sbor Potulný šílenec. Podobně jako ve Vyvolené, Nicky Spence také zde exceloval. Výborně se popasoval s velkým rozsahem zpěvního partu, kdy mu zněly dobře i hlubší polohy. Vysoké tóny, zejména ve větší dynamice, pak vyzněly absolutně dokonale. Skvěla práce s výrazem a dynamikou byla nejvíce slyšitelná v rozdílu mezi první a druhou částí druhé věty Lento, ma non troppo. I ve Fata morganě byl navíc text dobře srozumitelný. Výtečná byla také instrumentální složka kompozice. Podobně jako zpěvák dokázali muzikanti moc hezky vystihnout jednotlivé výrazové polohy Fata morgany, k čemuž se přidala skvělá sehranost, způsobená mimo jiné pozornou komunikací mezi všemi hudebníky. Intonace kvartetu byla velmi dobrá, pouze ve violoncellovém koncertu pár tónů úplně neladilo, jednalo se ovšem pouze o drobnost. Ačkoliv byl celý Navarra Quartet výborný, první houslista Benjamin Marquise Gilmore vyloženě exceloval, zejména ve svých sólech.

Kombinací dramaturgicky velice vhodně zvoleného programu a povedeného provedení, se divákům naskytl okouzlující zážitek, který kromě skladeb samotných dokreslilo také vhodně zvolené nasvícení. Divákům byl představený zejména Pavel Haas, skladatel, jehož život byl nespravedlivě brzy ukončen. Jeho kompozice dokazují, že se jednalo o výjimečného skladatele, u kterého můžeme jen domýšlet, kolik krásných děl mohlo ještě vzniknout, kdyby nebyl v roce 1944 donucen nastoupit do transportu.

Pavel Haas: Tři skladby pro klavír (HW VII/7)

1. Touha v dál

2. Tak divně do skoku

3. Píseň jarního večera

Pavel Haas: „Vyvolená“, cyklus písní na básně Jiřího Wolkera pro tenor, flétnu, housle, lesní roh a klavír, op. 8 (HW IV/24)

1. Vzdálená milá

2. K svátku mé milé

3. Háj

Leoš Janáček: V mlhách (JW VIII/2)

1. Andante

2. Molto adagio

3. Andantino

4. Presto

Pavel Haas: „Fata morgana“, klavírní kvintet s tenorovým sólem, op, 6 (HW VI/5)

1. Lento

2. Lento, ma non troppo

Nicky Spence – tenor

Lada Valešová – klavír

Navarra String Quartet:

Benjamin Marquise Gilmore – housle

Eva Aronian – housle

Sasha Bota – viola

Brian O’Kane – violoncello

Ivana Víšková – housle

Antonín Kolář – lesní roh

Michal Vojáček – flétna / pikola

úterý 5. listopadu 2024, divadlo Reduta (Mozartův sál)

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více