Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

6. listopad 2024, 19:00
Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady Valešové, Navarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčka.

Úterní program zahájily Tři skladby pro klavír Pavla Haase (1899–1944), jedna z jeho raných kompozic, v níž se odráží silná inspirace impresionismem. Přestože je Haas složil ještě před nástupem na konzervatoř, je ve Třech skladbách slyšet značná kompoziční vyspělost. Je zřejmá především ve stavbě nádherných melodií, které jsou obohaceny mimo jiné o impresionismem ovlivněné zvukomalebné běhy. Právě výrazné melodie se klavíristce Ladě Valešové podařilo z kompozice perfektně vytáhnout a zvýraznit. Přestože se v interpretaci objevilo pár přehmatů, nebylo to nic, co by výrazněji ovlivnilo vyznění tohoto okouzlujícího díla.

Po doznění poslední, třetí části doplnili klavíristku tenorista Nicky Spence, houslistka Ivana Víšková, hornista Antonín Kolář a flétnista Michal Vojáček. Společně provedli Haasův cyklus písní Vyvolená na básně Jiřího Wolkera. Podobně jako v první kompozici, zde byla výrazná melodika v partu zpěvním i v rovnocenné instrumentální složce. První ze zmíněných mohla vyniknout především díky křišťálově čisté intonaci Nickyho Spence, kterou pěvec podpořil precizní prací s dynamikou a výrazem. Velmi pozitivně je potřeba hodnotit Spencovu výslovnost. Přestože byl přízvuk samozřejmě slyšitelný, textům bylo z velké části dobře rozumět, což nebývá samozřejmostí ani u zpěváků, kteří přednášejí v rodném jazyce. Také instrumentální složka vyzněla hezky. Lehce jí ublížila zvuková nevyváženost, když se některé z nástrojů, zejména flétna, v celkovém zvuku ztrácely. Na druhou stranu byli všichni instrumentalisté mezi sebou, i se zpěvákem, velice dobře sehraní a brněnskému publiku předvedli povedené frázování.

Úterní večer symbolicky rozpůlil klavírní cyklus V mlhách Leoše Janáčka (1854–1928), mimo jiné Haasova učitele. Tato čtyřdílná kompozice vznikala v Janáčkově náročném období a nese se tak v atmosféře bolestné melancholie a rezignace. Podobně jako v první skladbě večera je v ní jasně slyšet vliv impresionismu. Přestože se většina technicky náročných míst podařila klavíristce Ladě Valešové vyhrát bez problému, objevilo se v interpretaci několik přehmatů, v některých případech poměrně jasně slyšitelných. Úroveň přednesu nebyla špatná. Dynamické rozdíly se docela povedly, přesto by interpretaci neuškodila větší výrazová hloubka.

Celý program zakončil klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata morgana, opět z pera Pavla Haase. Z části přesto s Janáčkem souvisí, neboť je v něm slyšet silný vliv Zápisníku zmizelého. Haas si jako literární předlohu vybral pět básní ze sbírky Zahradník indického spisovatele Rabíndranáthy Thákury, stejného autora, jehož předlohu si vybral Janáček pro svůj mužský sbor Potulný šílenec. Podobně jako ve Vyvolené, Nicky Spence také zde exceloval. Výborně se popasoval s velkým rozsahem zpěvního partu, kdy mu zněly dobře i hlubší polohy. Vysoké tóny, zejména ve větší dynamice, pak vyzněly absolutně dokonale. Skvěla práce s výrazem a dynamikou byla nejvíce slyšitelná v rozdílu mezi první a druhou částí druhé věty Lento, ma non troppo. I ve Fata morganě byl navíc text dobře srozumitelný. Výtečná byla také instrumentální složka kompozice. Podobně jako zpěvák dokázali muzikanti moc hezky vystihnout jednotlivé výrazové polohy Fata morgany, k čemuž se přidala skvělá sehranost, způsobená mimo jiné pozornou komunikací mezi všemi hudebníky. Intonace kvartetu byla velmi dobrá, pouze ve violoncellovém koncertu pár tónů úplně neladilo, jednalo se ovšem pouze o drobnost. Ačkoliv byl celý Navarra Quartet výborný, první houslista Benjamin Marquise Gilmore vyloženě exceloval, zejména ve svých sólech.

Kombinací dramaturgicky velice vhodně zvoleného programu a povedeného provedení, se divákům naskytl okouzlující zážitek, který kromě skladeb samotných dokreslilo také vhodně zvolené nasvícení. Divákům byl představený zejména Pavel Haas, skladatel, jehož život byl nespravedlivě brzy ukončen. Jeho kompozice dokazují, že se jednalo o výjimečného skladatele, u kterého můžeme jen domýšlet, kolik krásných děl mohlo ještě vzniknout, kdyby nebyl v roce 1944 donucen nastoupit do transportu.

Pavel Haas: Tři skladby pro klavír (HW VII/7)

1. Touha v dál

2. Tak divně do skoku

3. Píseň jarního večera

Pavel Haas: „Vyvolená“, cyklus písní na básně Jiřího Wolkera pro tenor, flétnu, housle, lesní roh a klavír, op. 8 (HW IV/24)

1. Vzdálená milá

2. K svátku mé milé

3. Háj

Leoš Janáček: V mlhách (JW VIII/2)

1. Andante

2. Molto adagio

3. Andantino

4. Presto

Pavel Haas: „Fata morgana“, klavírní kvintet s tenorovým sólem, op, 6 (HW VI/5)

1. Lento

2. Lento, ma non troppo

Nicky Spence – tenor

Lada Valešová – klavír

Navarra String Quartet:

Benjamin Marquise Gilmore – housle

Eva Aronian – housle

Sasha Bota – viola

Brian O’Kane – violoncello

Ivana Víšková – housle

Antonín Kolář – lesní roh

Michal Vojáček – flétna / pikola

úterý 5. listopadu 2024, divadlo Reduta (Mozartův sál)

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce