Malina-Liška-Nejtek, Organic Quartet Reunited: křehké potěšení z hledačství i prolamování hranic

Malina-Liška-Nejtek, Organic Quartet Reunited: křehké potěšení z hledačství i prolamování hranic

S Divadlem Husa na provázku se JazzFest Brno pro letošek rozloučil dvojkoncertem kapel složených z hvězdných tuzemských muzikantů, kteří vesměs překročili hranice – žánru, hráčské rutiny, tuzemského působiště i tvořivé invence. Na Provázku se představil projekt Malina-Liška-Nejtek a varhaník Ondřej Pivec se svým obnoveným Organic Quartetem.

Obě hudební společenství mají část svých hudebních kořenů v Brně, ačkoliv dnes už žádný z jejich účastníků v moravské metropoli nežije ani nestuduje – a v téměř vyprodaném sále bylo znát, že mnohé vazby z minulosti zůstaly zachovány.

Hudební chameleoni v pralese žánrů

Druhá tráva je dlouhodobě vnímána jako brněnská kapela, ačkoliv tu žije pouze Robert Křesťan. Logicky tak její brněnské publikum zajímá, jaký „vedlejšák“ má hudební protagonista DT Luboš Malina se svými dvěma spoluhráči Tomášem Liškou a Kamilem Slezákem (na projektu hostuje v několika skladbách). Vlastně se podobný projekt dal předpokládat už od chvíle, kdy se Tomáš Liška objevil v sestavě Druhé trávy – Luboš Malina na podobný impuls ke tvořivé spolupráci mimo bluegrass, country nebo irskou hudbu čekal, malé a poměrně vyhraněné hudební žánry už mu byly těsné. Malina s Liškou mimo Druhou trávu už spolupracovali ve skupinách Garcia a Kon Sira propojených osobností zpěvačky Káti García, obě sestavy v Brně s úspěchem hostovaly.

Luboš Malina (banjo, kaval, whistle)a Tomáš Liška (kontrabas) si pro svůj nový projekt do trojice přizvali ještěMichala Nejtka (piano). Inspirovala je sice nabídka k účasti na českokrumlovském festivalu komorní hudby v roce 2013, ale naplnění a zúročení přišlo v Brně. První (a hned úspěšné) album s názvem Fragile Blissse loni v září nahrávalo a míchalo v hudebním studiu Divadla na Orlí pod dohledem mistra zvuku Jana Košuliče a fotografie Jiřího Turka v bookletu alba zachycují kapelu v jedné ve skutečnosti nevábné pasáži poblíž centra Brna.

Trojice (potažmo čtveřice) muzikantských chameleonů se velice rychle naladila na společnou barvu a notu. Své debutové album točili nikoliv vrstvením nahrávek po jednotlivých nástrojích, ale natáčeli všichni společně. To svědčí o mimořádné vzájemné vnímavosti a citlivosti (a neuvěřitelné dynamičnosti a přizpůsobivosti hostujícího Kamila Slezáka s bicími). Brněnští návštěvníci včerejšího koncertu se tak vlastně seznámili s deskou Fragile Bliss v živém provedení. A kdo čekal jazzové standardy nebo skladby vymezené obvyklými jazzovými žánrovými mantinely, byl rozhodně překvapen. Výsledek založený na prolínání minimalistických ostinátních motivů, větších melodických témat a (zdánlivě i skutečně) improvizovaných pasáží tvoří skladby podobné malým gejzírům. Linie jednotlivých nástrojů se v nich ale slévají, propojují a vrství v sourodý, samozřejmý celek.

Jednotlivé skladby posluchače unáší, podněcují fantazijní vnitřní obrazy, skryté emoce. Snad pocitově i hudebně nejbližší tomuto mimořádnému povznesení se nad žánrová určení je autorský projekt někdejšího Malinova spoluhráče z kapely Poutníci, banjisty Svatoslava Kotase – album Pozdě v noci/Late at Night z roku 1993, kterým se hlásil k new acoustic music. Na Fragile Bliss jsou ovšem autorské osobnosti tři, každá se svými prioritami, ale vstřícná k ostatním a napojená na ně snad spíš intuitivně než vědomě. Titulní Fragile Bliss Michala Nejtka je na desce i v koncertní podobě alba jeho jediným příspěvkem; dominantním autorem je prozatím Tomáš Liška (Helva Moon, mnohovrstevnaté a podle nálady obměnitelné Uvidíme, Cestou k jaru, Conjunction Venus,na koncertě navíc snivé Rozpomínání). Luboš Malina připojil Song for Bélaa zurčivou Metuji,spolu s Liškou úvodní V Dillí.

Všem členům kapely je společné takřka absolutní ponoření do hudby a vzájemná vstřícnost a napojení, instinktivní sounáležitost, sehranost. Klávesista Michal Nejtek si po řadě svých elektrických klávesových angažmá zjevně užívá akustického klavíru, Luboš Malina kromě banja uplatní i kaval a whistle a spolu s Tomášem Liškou střídají sólové party (ani kontrabas jich nemá málo) s vnímavým doprovodem. Jedinou malou chmurou první části koncertu byla přítomnost kameramanů České televize, kteří jako by čímsi svazovali reakce publika. V televizním záznamu se bohužel nedostalo na ojedinělé vystoupení Organic Quartetu.

Procitání spícího stroje

I druhá část koncertu byla vzdáleně spojena s moravskou metropolí: brněnský rodák Ondřej Pivec v době gymnaziálních studií podnikal první muzikantské krůčky ve školní kapele a na rodné město, zdá se, vzpomíná dodnes a rád. Idea společného projektu hudebních spřízněnců-jazzových nadšenců od dětství, víceméně vrstevníků (dnešních třicátníků), spolužáků z Vyšší odborné školy při Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze, vznikla ještě na škole – zrodil se Organic Quartet. Originální jazzové combo tvoří Libor Šmoldas (kytara), Jakub Doležal (tenorsax), Tomáš Hobzek (bicí) a klávesista, varhaník a v Organic Quartetu hráč na Hammond B-3 Organ Ondřej Pivec.

Brzy bylo jasné, že se spojily nejen výjimečné talenty, ale také mimořádně kompatibilní hudebníci (jejich debutové album Don’t Get Ideassi odneslo žánrového Anděla za rok 2006). Podobně příznivě bylo přijato druhé (zatím poslední) CD Never Enougho rok později. Vítězství a přední umístění na několika mezinárodních festivalech znamenala koncertování po celé Evropě a oprávněně vysoké ambice všech členů sestavy Organic Quartetu, které vyvrcholily založením několika paralelních sestav (Libor Šmoldas Trio – ceněná deska On The Playground 2007, duo Pivec-Hobzek – CD Overseason 2007, Tomáš Hobzek Quartet – CD Stick It Out 2010 a další).

Cesta na zkušenou do USA přátel Hobzeka a Pivce v létě 2007 znamenala pro Tomáše několik měsíců pod vedením Kendricka Scotta, ceněného studiového hráče, pro Ondřeje (a pro Organic Quartet) životní zlom. V New Yorku zakotvil, po vyřízení pracovního víza se zde v roce 2009 usadil a předloni získal tzv. zelenou kartu (což symbolicky oslavil stejnojmenným albem The Green Card Album2014). I ostatní členové Organic Quartetu pracovali na svých projektech a kariérách – Libor Šmoldas mj. v USA a v Austrálii, Tomáš Hobzek v Německu, Jakub Doležal v Holandsku. Ondřej Pivec nejprve jako host nahrál varhany do tří písní letošního alba Gregory Portera Take Me to the Alley,následně přišlo i pozvání na britské turné Porterovy kapely na celý duben (na JazzFestuBrno 8. března v Brně tedy ještě nehrál). Na čtyři koncertní dny nicméně dostal volno – v tu dobu se po několikaleté pauze měl sejít (a sešel) Organic Quartet. Původně zamýšlené čtrnáctidenní turné se zúžilo na trojici koncertů – dva v pražském Jazz Docku, jeden na JazzFestu Brno – pod názvem Organic Quartet Reunited.

Oživovat, znovu sjednocovat ani vzkřísit ovšem nebylo zapotřebí nic; opravdu šlo jen o nové shledání. Jako by dlouhá koncertní pauza ani nebyla – všechno si na jevišti bez potíží sedlo a navázalo tam, kde všichni čtyři spolu dohráli minule. Nic z někdejší sehranosti se neztratilo, všechno do sebe zapadalo jako dobře jedoucí stroj, zdánlivě samozřejmě a lehce – obě předchozí pražská vystoupení byla jistě pro Brno výhodou. Uvolněná a pohodová atmosféra se okamžitě přenesla do publika, které – již nesešněrované přítomností televizních kamer – potleskem reagovalo na sóla i jednotlivé malé exhibice každého z instrumentalistů.

Pochopitelně se hrály především skladby z obou předchozích alb, na dlouhé zkoušení a secvičování novinek nebyl čas a prostor. Nicméně se všichni čtyři prezentovali i jako autoři (mimo jiné V.P., Mr. Littleroot’s Green Room – Jakub Doležal, The Red Land Town – Tomáš Hobzek, Lydian Blues, Christopher’s Blues, Coming Soon– Libor Šmoldas, Song for Sam, Turkish Coffee, Never Enough – Ondřej Pivec). Koncert vtipně vygradoval dvěma přídavky – Pussy Wiggle Stomp od Dona Ellise a Jazz Crimes Joshuy Redmana. Ovšem jediným „zločinem“ celého večera byl smutný fakt, že si na další koncert této hvězdné sestavy bude publikum muset zase dlouho počkat.

Malina-Liška-Nejtek, Organic Quartet Reunited. 10. dubna 2016, Divadlo Husa na provázku, Brno. V rámci festivalu JazzFestBrno.

Foto Helena Bretfeldová

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více