Maraton hudby Brno při zahájení propojil nápaditou a živelnou muziku

Maraton hudby Brno při zahájení propojil nápaditou a živelnou muziku

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluup.

Před samotným zahájením se na pódiu objevil moderátor Ondřej Blaho, který si k sobě pozval nejprve hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha, jenž nad letošním ročníkem MHB převzal záštitu. Ten nejprve vychválil dramaturgii a celkový koncept festivalu a odpověděl i na několik otázek ohledně jeho oblíbené hudby. Posléze na pódium přišel šéfdramaturg Maratonu hudby Milan Tesař, který představil oba účinkující a popřál publiku příjemný poslech.

Francouzský akordeonista Vincent Peirani, kterého v uskupení Jokers doplnili kytarista Federico Casagrande a bubeník Ziv Ravitz, na úvod nabídli téměř nepřerušenou suitu tří písní. Krátké, z velké části kytarové intro se svým charakterem přiblížilo space rocku sedmdesátých let. Hned od prvních tónů tedy mohlo být divákům jasné, že se nebude jednat o tradiční jazz. Na úvod plynule navázala první píseň večera Twighlight.

Po skončení úvodní třípísňové sekvence akordeonista představil svoji kapelu, a v krátkosti uvedl píseň Ninna Nanna, ve které vyměnil akordeon za foukací accordinu. Následovalo několik skladeb, které z většiny pocházely z alba Jokers (2022) nahraného ve stejném uskupení, v jakém trio zahrálo na koncertu v brněnském Sonu. Všichni muzikanti ve více než hodinové show ukázali, že se nebojí překračovat nastavené mantinely a že je ani v nejmenším nelze zařadit do prosté škatulky jazzu. Ačkoliv se jazzové prvky v jejich hudbě objevovaly, byly doplněny o elektronické zvuky, ke kterým se ale přidaly například i vlivy balkánské nebo rockové.

Kromě zmíněného space rockového intra se trio nebálo zasáhnout také do psychedelie a několik částí připomínalo riffy a groovy hard rockových Led Zeppelin. Také zvuk samotný byl velmi zajímavý. Efekty upravovaná kytara by se dala označit za běžnou záležitost, divákům se ale naskytla příležitost poslechnout si také zkreslenou harmoniku Vincenta Peiraniho, která několika místech připomínala například hammondovy varhany. Všichni muzikanti dostali během vystoupení nemalý prostor na sólové exhibice, při kterých akordeonista a kytarista ukázali jak výtečný cit pro melodii, tak virtuózní techniku, a bubeník pak předvedl výbornou rytmickou zdatnost, která se ale kromě sóla projevovala napříč celým koncertem. Ziv Ravitz hraní svých kolegů podkládal náročnými nepravidelnými rytmy nebo úmyslným posouváním těžkých dob. Hudbu Jokers navíc doplnila decentní, skromná ale velice povedená světelná show, která perfektně dokreslila atmosféru koncertu.

Estonské duo Puuluup ve složení Ramo Teder a Marko Veisson ve své tvorbě kombinuje tradiční estonskou lidovou hudbu s prvky hudby elektronické. Oba členové zpívali a hráli na etnické nástroje talharpy. Velice výrazným prvkem bylo užívání looperů, pomocí kterých na sebe vrstvili elektronické zvuky bicích a tóny talharp i vokály, vytvářeli takto povedené harmonie. Zmíněný nástroj navíc využívali i jako perkuse. Puuluup si hned s prvními tóny získali celé Sono a ukázali, že jejich hudba je velice efektní. Prvky estonské lidové hudby s elektronikou a výraznými vokály obou představitelů dobře fungovaly a ač byl koncert na sezení, jejich hudba alespoň v rámci možností publikum rozpohybovala. Ačkoliv je hudba Puuluup funkční koncept, později během vystoupení se ukázalo, že se poměrně rychle vyčerpal a všechny písně byly takříkajíc na jedno brdo. Přesto ale Puuluup dokázali udržet během celého koncertu tah. Jako nejlepší se ovšem ukázala komunikace muzikantů s publikem. Nejen že oba hudebníci vyloženě perlili a každá věta byla vtipná. Marko Veisson se navíc naučil velké množství vět česky a jeho roztomilý přízvuk na humoru večera ještě přidal. Za zmínku stojí jeho shrnutí tvorby Puuluup: „Nejvíce zpíváme o zemědělství a o sportech, hlavně o běhu na lyžích. Dnešní koncert věnujeme Kateřině Neumannové a Lukášovi Bauerovi.“ Výborné bylo také povídání o folkové hudbě, kdy jsou podle Veissona jednotlivé písničky buďto sad nebo more sad, protože když je člověk zamilován šťastně, nemá čas psát písničky. Při deváté písni Veisson naučil diváky jednoduchý estonský tanec a zájemce dokonce vytáhl na pódium. Lehkou jednotvárnost jejich písní tak Puuluup dohnali naprosto geniální komunikací s publikem a koncert byl velkým zážitkem.

Celkově lze zahajovací večer letošního ročníku Maratonu hudby Brno označit za povedený. Volba dramaturga Milana Tesaře spojit tyto dvě uskupení se ukázala jako funkční. Zatímco Vincent Peirani a Jokers předvedli hudebně velice nápaditý koncert s většími uměleckými ambicemi, duo Puuluup zaujalo živelnou hudbou a zejména naprosto výbornou show. U obou čísel večera je zapotřebí pochválit také zvuk. Zvukaři předvedli naprosto precizní práci a potvrdili že v Sonu je opravdu „nejlepší zvuk v Evropě“.

Vincent Peirani – Jokers

Vincent Peirani – akordeon, accordina

Federico Casagrande – kytara

Ziv Ravitz – bicí

Puuluup

Ramo Teder (a. k. a. Pastacas) – talharpa, zpěv, elektronika, looping

Marko Veisson – talharpa, zpěv, elektronika, looping

čtvrtek 8. srpna 2024 v 19 hodin, Sono music club Brno

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce