Maraton hudby Brno při zahájení propojil nápaditou a živelnou muziku

Maraton hudby Brno při zahájení propojil nápaditou a živelnou muziku

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluup.

Před samotným zahájením se na pódiu objevil moderátor Ondřej Blaho, který si k sobě pozval nejprve hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha, jenž nad letošním ročníkem MHB převzal záštitu. Ten nejprve vychválil dramaturgii a celkový koncept festivalu a odpověděl i na několik otázek ohledně jeho oblíbené hudby. Posléze na pódium přišel šéfdramaturg Maratonu hudby Milan Tesař, který představil oba účinkující a popřál publiku příjemný poslech.

Francouzský akordeonista Vincent Peirani, kterého v uskupení Jokers doplnili kytarista Federico Casagrande a bubeník Ziv Ravitz, na úvod nabídli téměř nepřerušenou suitu tří písní. Krátké, z velké části kytarové intro se svým charakterem přiblížilo space rocku sedmdesátých let. Hned od prvních tónů tedy mohlo být divákům jasné, že se nebude jednat o tradiční jazz. Na úvod plynule navázala první píseň večera Twighlight.

Po skončení úvodní třípísňové sekvence akordeonista představil svoji kapelu, a v krátkosti uvedl píseň Ninna Nanna, ve které vyměnil akordeon za foukací accordinu. Následovalo několik skladeb, které z většiny pocházely z alba Jokers (2022) nahraného ve stejném uskupení, v jakém trio zahrálo na koncertu v brněnském Sonu. Všichni muzikanti ve více než hodinové show ukázali, že se nebojí překračovat nastavené mantinely a že je ani v nejmenším nelze zařadit do prosté škatulky jazzu. Ačkoliv se jazzové prvky v jejich hudbě objevovaly, byly doplněny o elektronické zvuky, ke kterým se ale přidaly například i vlivy balkánské nebo rockové.

Kromě zmíněného space rockového intra se trio nebálo zasáhnout také do psychedelie a několik částí připomínalo riffy a groovy hard rockových Led Zeppelin. Také zvuk samotný byl velmi zajímavý. Efekty upravovaná kytara by se dala označit za běžnou záležitost, divákům se ale naskytla příležitost poslechnout si také zkreslenou harmoniku Vincenta Peiraniho, která několika místech připomínala například hammondovy varhany. Všichni muzikanti dostali během vystoupení nemalý prostor na sólové exhibice, při kterých akordeonista a kytarista ukázali jak výtečný cit pro melodii, tak virtuózní techniku, a bubeník pak předvedl výbornou rytmickou zdatnost, která se ale kromě sóla projevovala napříč celým koncertem. Ziv Ravitz hraní svých kolegů podkládal náročnými nepravidelnými rytmy nebo úmyslným posouváním těžkých dob. Hudbu Jokers navíc doplnila decentní, skromná ale velice povedená světelná show, která perfektně dokreslila atmosféru koncertu.

Estonské duo Puuluup ve složení Ramo Teder a Marko Veisson ve své tvorbě kombinuje tradiční estonskou lidovou hudbu s prvky hudby elektronické. Oba členové zpívali a hráli na etnické nástroje talharpy. Velice výrazným prvkem bylo užívání looperů, pomocí kterých na sebe vrstvili elektronické zvuky bicích a tóny talharp i vokály, vytvářeli takto povedené harmonie. Zmíněný nástroj navíc využívali i jako perkuse. Puuluup si hned s prvními tóny získali celé Sono a ukázali, že jejich hudba je velice efektní. Prvky estonské lidové hudby s elektronikou a výraznými vokály obou představitelů dobře fungovaly a ač byl koncert na sezení, jejich hudba alespoň v rámci možností publikum rozpohybovala. Ačkoliv je hudba Puuluup funkční koncept, později během vystoupení se ukázalo, že se poměrně rychle vyčerpal a všechny písně byly takříkajíc na jedno brdo. Přesto ale Puuluup dokázali udržet během celého koncertu tah. Jako nejlepší se ovšem ukázala komunikace muzikantů s publikem. Nejen že oba hudebníci vyloženě perlili a každá věta byla vtipná. Marko Veisson se navíc naučil velké množství vět česky a jeho roztomilý přízvuk na humoru večera ještě přidal. Za zmínku stojí jeho shrnutí tvorby Puuluup: „Nejvíce zpíváme o zemědělství a o sportech, hlavně o běhu na lyžích. Dnešní koncert věnujeme Kateřině Neumannové a Lukášovi Bauerovi.“ Výborné bylo také povídání o folkové hudbě, kdy jsou podle Veissona jednotlivé písničky buďto sad nebo more sad, protože když je člověk zamilován šťastně, nemá čas psát písničky. Při deváté písni Veisson naučil diváky jednoduchý estonský tanec a zájemce dokonce vytáhl na pódium. Lehkou jednotvárnost jejich písní tak Puuluup dohnali naprosto geniální komunikací s publikem a koncert byl velkým zážitkem.

Celkově lze zahajovací večer letošního ročníku Maratonu hudby Brno označit za povedený. Volba dramaturga Milana Tesaře spojit tyto dvě uskupení se ukázala jako funkční. Zatímco Vincent Peirani a Jokers předvedli hudebně velice nápaditý koncert s většími uměleckými ambicemi, duo Puuluup zaujalo živelnou hudbou a zejména naprosto výbornou show. U obou čísel večera je zapotřebí pochválit také zvuk. Zvukaři předvedli naprosto precizní práci a potvrdili že v Sonu je opravdu „nejlepší zvuk v Evropě“.

Vincent Peirani – Jokers

Vincent Peirani – akordeon, accordina

Federico Casagrande – kytara

Ziv Ravitz – bicí

Puuluup

Ramo Teder (a. k. a. Pastacas) – talharpa, zpěv, elektronika, looping

Marko Veisson – talharpa, zpěv, elektronika, looping

čtvrtek 8. srpna 2024 v 19 hodin, Sono music club Brno

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce