Maria di Rohan. Tak trochu dvě opery aneb Od belcanta k verismu

1. únor 2014, 17:27

Maria di Rohan. Tak trochu dvě opery aneb Od belcanta k verismu

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.

Premiéra v Janáčkově divadle poslední lednový večer potvrdila, že mezinárodně proslulá slovenská sopranistka, v Brně vystupující poprvé, dává skutečně uvedení tohoto titulu smysl. Mezi několika desítkami Donizettiho oper jde o tu méně uváděnou, takřka neznámou, pozapomenutou. Po zhlédnutí inscenace je do určité míry jasné, proč – hudebně jde o operu zralého autora, dílo z roku 1843, ale ne o operu jedinečnou. Z prvních dvou dějství příliš mnoho v paměti nezůstane, melodie a situace jsou univerzální. Dramatickou jedinečnost a skutečnou naléhavost přináší hudebně až vášnivé a tragické finále.

Tento dojem ostatně kopíruje i samo režijní uchopení díla, do něhož ovšem v tomto případě vstupuje ještě jeden netypický faktor – během přípravy inscenace onemocněla režisérka Barbara Klimo a úkol převzala a dokončila mladá režisérka Linda Keprtová. Je pochopitelné, že to je situace obtížná: do hry se dostává rozdílný pohled na věci, jiné zázemí a cítění, úvahy o tom, co převzít a co ne, kam asi směřovaly původní záměry… Výsledek je možné očekávat a nahlížet dvojím způsobem: jako vědomě nespojitý, nebo jako ne zcela dobrovolně oba přístupy sjednocující. V tomto případě převažuje dojem z pozice kdesi uprostřed, totiž že Linda Keprtová udělala maximum pro to, aby se projekt dokončil a uskutečnil, a že to udělala, jak mohla nejlépe.

Maria di Rohan je historickou postavou z doby Ludvíka XIII., tedy ze 17. století. Operní příběh libretisty Salvatora Cammarana si ze skutečné předlohy vybírá téma ženy mezi dvěma muži. Hraběnka Maria je provdána za vévodu z Chevreuse, vzájemná náklonnost ji však táhne za hrabětem z Chalais… Není ovšem moc jasné, na čí stranu se postavit, motivace těchto tří hlavních postav není úplně zřetelná: Chevreus se jeví jako čestný muž, svou ženu milující, podléhající však v okamžiku zklamání prchlivému projevu žárlivosti. Chalais, zřejmě jeho přítel, je mladší zamilovaný muž, který nakonec v soukolí lásky, politického vývoje a intrik zaplatí životem. Příběh sám, ale ani tato inscenace, nedává jasný klíč k tomu, zda mít divácký soucit s obětí, nebo se zklamaným Chevreusem, a nebo snad přece jen s trpící Marií. Večer končí zastřelením Chalaise (to byla akce kardinála Richelieu, který ale v opeře nevystupuje), potácející se zoufalou zavrženou ženou, která přišla o milence a patrně i o manželství, a současně pohledem na Chevreuse pijícího na žal.

Faktické rozdělení práce mezi dvě režisérky se projevuje v rozdílné poetice, patrné zvláště při porovnání prvního a třetího dějství. Expozice dramatu zdůrazňuje na scéně a v kostýmech Veroniky Stembergerové i ve výkladu Barbary Klimo nadsázku. Po otevření opony je divák svědkem vědomě nerealistického, až příliš stylizovaného dění. Postavy se chovají podivně, zdá se, jako kdyby se inscenátoři snažili dát za každou cenu najevo svůj odstup od té „staré opery“. Jeden příklad stačí – sboristé odění do přehnaně výrazných jednobarevných oblečků přihlouple zalévají konvičkami zelenou travičku. S historickým dramatem nemá tento naivismus v tomto okamžiku mnoho společného. Finále je oproti tomu až naturalistické, jako bychom se ocitli ve veristické opeře: Chevreuse ve vzteku převrací stůl a vláčí nešťastnou manželku po zemi – a zpívá stejně vášnivě! Je těžké přesně odhadnout, co přesně padá na vrub rozdílnému režisérskému rukopisu a co dílu samotnému, jisté však je, že má divák pocit, že původně přišel na jinou operu, než ze které nakonec odchází. Přičemž tématu a ději – přes přílišné vyhrocení – přece jen víc odpovídá charakter a daná podoba finále, než úvod.

Ľubica Vargicová především v závěrečném dějství ukázala mistrovství a obdarování zralé a zkušené umělkyně, sólistky mezinárodního formátu – neokázalé belcanto, příjemně znějící, ideálně posazený a zbarvený hlas nezápasící s technikou, ale v naprosté uvolněnosti schopný vyjádření velkých emocí, hlas svobodně umožňující tlumočit jasnou představu o psychologickém a hereckém uchopení role. Španěl José Manuel z Mallorcy v prvním dějství překvapil nepříliš velkým hlasem, později se však rozezpíval k pěknému výkonu,. Jde o světlý, vysoko posazený tenor toho rodu, z jakého je i pěvecký projev Juana Diega Flóreze; hlas umožňující dosažení těch nejvyšších tónů, hlas samozřejmě nikoli dramatický, ale výrazně lehký. Stejně jako Ľubica Vargicová je i José Manuel obsazen přesně. Ještě o dost víc však při premiéře zaujal mladý český barytonista Jakub Kettner, a to nejen chlapským pojetím role Chevreuse, ale především hlasovým projevem: mužným lyrickým barytonem schopným zesilování intenzity, krásným velkým hlasem s budoucností pro smělé ztvárňování největších rolí světového repertoáru.

Dirigentem brněnské Marie di Rohan je Ondrej Olos. Hudebně není třeba inscenaci nic vyčítat – dramatické finále mělo plnou přesvědčivost, ale průměrnost předchozích částí opery toto nastudování ani nezvýraznilo, ani nepřekonalo. Pěvce vedl a doprovázel orchestr dobře, třebaže na sebe nestrhl pozornost vzletností či virtuozitou. Scéně, divadelně nápadné, barevné, nijak realistické, vévodí pozadí s obludně velkými, možná až příliš příšerně malovanými hlavami. V krátkém druhém dějství, téměř jen jakémsi intermezzu, je pak uprostřed jeviště hlavním bodem výrazně předimenzovaná pohovka, na kterou se Chalais několikrát hbitě vyšvihne k přemítání či odpočinku. Scénografické řešení nevybočuje ze současného standardu. Stejně jako režie na sebe nijak zvlášť neupozorňuje žádnými výstřednostmi a násilnými výklady.

Maria di Rohan se dlouhá desetiletí, od roku 1910, nehrála ani v Praze. Až v roce 1998 přišlo jednorázové uvedení za účasti řady příslušníků šlechtického rodu Rohanů, kvůli počasí místo plánovaného rohanského zámku Sychrova však v Mladé Boleslavi… Brněnská inscenace je tedy primárně a především výrazným dramaturgickým činem. V duchu italského romantismu, v duchu belcanta, nabízí – zejména v závěru – efektní a krásný zpěv. O něco méně už jde o příběh, o hloubku prokreslení postav, o skutečně divadelní zážitek. Projekt má své opodstatnění, brněnský soubor ho realizoval profesionálně a dostatečně zajímavě, Maria di Rohan nicméně není a nebude repertoárovým hitem. A bude to asi platit i o jiných místech než jen o Brnu.

Hodnocení autora: 70 %

Foto Jana Hallová a Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Premiéru málo hrané opery Gaetana Donizettiho Maria di Rohan uvede Janáčkovo divadlo už tento týden.  více

V Janáčkově divadle se blíží premiéra opery Gaetana Donizettiho Maria di Rohan. Její režii nachystala a začala realizovat Barbara Klimo, která ale musela práce z vážných zdravotních důvodů zanechat. Termín premiéry zachránila Linda Keprtová, která se narychlo a se souhlasem Barbary Klimo ujala dokončení inscenace. Mluvili jsme spolu nejen o tom, jaké to je, skočit do takto rozjeté práce, ale také o operní režii a české i slovenské opeře vůbec.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více