Moc Art: pokus zamíchat Brno do mozartovského kultu

Moc Art: pokus zamíchat Brno do mozartovského kultu

Mozartova smrt opřádaná záhadami a výmysly od Salieriho nenávisti až po zednářské spiknutí se stala námětem operního skeče Moc Art aneb Amadeus v Brně (strašná mela). Nedočkali jsme se ale ani dramatu, ani vtipné mystifikace. Setkal se tu režisér se silnými sklony k destrukci a dílo, které si svou nedotažeností o destrukci říká.

Když jsem se pokoušel dobrat k tomu, co nám autoři operky Moc Art chtějí říct, dalo mi to dost práce a nakonec si tím stejně nejsem jistý. Nejsilnějším sdělením hry je nejspíš průběžně připomínaná skutečnost, že Salieri nezabil Mozarta. To je ovšem věc, kterou každý soudný člověk ví a nelze si s ní vystačit. Miloš Štědroň, Milan UhdeVladimír Morávek se přidávají ke spoustě spekulací, které kolem Mozartovy smrti kolují. Miloš Štědroň tady navíc navazuje na svoje dřívější mystifikace Věc Cage (společně s Aloisem Piňosem a Ivo Medkem) a Palackého konec.

Moc Art je druhou částí projektu Géniové a podvodníci, který začal v Divadle Husa na provázku inscenací hry Petra Shaffera Amadeus, všeobecně známé díky filmu Miloše Formana. Ta svým způsobem navazuje na první dramatické ztvárnění smyšleného sporu Mozart – Salieri, jehož autorem je Alexandr S. Puškin – z jeho hry Mozart a Salieri vytvořil jiskřivou operní konverzačku Nikolaj Rimskij-Korsakov (tu bych v Redutě někdy opravdu rád viděl). O tom, že Mozart byl otráven se spekulovalo již brzy po jeho smrti, z nesmyslného činu se pod vlivem duševní choroby Salieri obviňoval sám a zmínky najdeme i v dobovém bulváru. Téma je to vlastně pořád stejně živé, dráždivé – a bulvární.

Podle libreta Moc Arta nesl za Mozartovu smrt jedem odpovědnost vídeňský úředník, podnikatel a zednář Franz Hofdemel. Mozart mu dlužil peníze, na oplátku dával jeho ženě Magdaleně hodiny a mezi učitelem a žákyní vznikl milostný poměr, na jehož konci bylo Mozartovo nemanželské dítě. Magdalena to před svým mužem přiznala v rozrušení ze zprávy o Mozartově smrti. Manžel ji pořezal břitvou a spáchal sebevraždu. Pikantní nádech měla do mozartovského morytátu vnést skutečnost, že Hofdemelova žena byla rozená Pokorná a pocházela z Brna – byla to dcera regenschoriho na Petrově.

Nejpozději tady ale začíná první velký průšvih celého kusu. Souvislost mezi Brnem a Mozartovou smrtí může připadat vzrušující zřejmě jen brňákům, a to ještě jen těm, kteří na svém městě nekriticky lpějí a pokládají každou zmínku o Brně za důležitou. Pro mě je značně problematické brát vážně hru, jejíž text ztrácí kouzlo možná už ve Vyškově. Fakta a nepodložené či vymyšlené události se v libretu vrší v jedné rovině, jak to má v mystifikaci být, ale ta děsivá orientace na domácí publikum všechno shazuje kamsi ke komunální estrádě. Vtipy jako „já su moravské lejno“ a závěrečné „běžte do prdele“ mně iritují – tím, jaký dobytek obvykle rozesmívají. Když si to srovnám s luxusní neomaleností Leoše Janáčka v rámci brilantní konstrukce Věci Cage, kde Janáčkova fenka Čipera pokouše skladatele Henryho Cowella, předá mu skrytou vzteklinu, ten potom pokouše svého žáka Johna Cage a tak vznikne soudobá hudba… ono to vlastně ani dost dobře srovnávat nejde. Místo světového rozletu zůstáváme trčet v domácím kurníku. Celkově vzato vlastně vůbec nechápu, proč se někdo snaží zatáhnout do Brna mozartovské běsnění, kterého je i tak všude dost.

Do hry vstupují permanentně dva prvky. Zaprvé „nebeské“ komentáře Teresy Salieri a nakonec i samotného Antonia, zadruhé „přízemní“ komentáře obyvatel Moravy, kteří splývají s moravskou přírodou (ve Věci Cage role komentátorů zastávali vypravěč Historicus a fenka Čipera). Teresa Salieri se neustále snaží obhájit svého manžela, ten nakonec přichází osobně, reprezentuje věčnost a rámuje události kolem smrti hlavních aktérů vlastním Requiem (které vzniklo o třináct let později). Završuje tím hru, která místo prologu začíná donekonečna omílaným tématem LacrimosaRequiem Mozartova. Hraje ho na klavír sám Mozart – dítě přibližně ve věku, kdy v Redutě skutečně vystoupil. Digitální klavír obstarává veškerý hudební doprovod a přes střídání zvuků cembala, varhan a smyčců je výsledek oproti komornímu orchestru barevně chudý.

Hudba je i na malém časovém úseku (představení trvá jen něco přes hodinu) roztříštěná. Recitativy zezačátku připomenou dokonce Monteverdiho, mísí se kvaziklasicistní stylizace jednajících postav, ve zpěvech moravanů zřetelně zaslechneme Baladu pro banditu, Magdalena Hofdemelová hraje na housle náznaky romantických postupů. Musím se pořád vracet k Věci Cage, která i přes účast tří skladatelů působí mnohem sevřenějším dojmem a americko-moravská stylizace Henryho Cowella přichází až ke konci jako přesně načasované osvěžení. Moc Art je proti tomu nedotažený, rozkouskovaný a zjevně by potřeboval dramaturga. Místo toho se mu ale dostalo ztvárnění, které jej rozložilo ještě víc.

Mám rád Vladimíra Morávka jako operního režiséra a jsem přesvědčený, že mu svědčí svázanost a danost hotového hudebně dramatického celku i přirozené akustické limity operních představení (líbila se mi i jeho inscenace Rusalky, i když jsem v tom zůstal mezi kritikou poněkud osamělý). Moc Arta ale uchopil jako nehotové dílo, roztrhal je na kusy a dorazil strašlivým řevem a hlukem, v němž se představení odehrávalo. Tichá scéna přerušovaná jen zvuky křoupání působila uprostřed hry jako zjevení. U redukce novodobých projevů mozartovského kultu na jeho nejprimitivnější projevy – Mozartkugeln a Falcův letitý hit Amadeus – bych rád věřil tomu, že se jednalo o ironii. Stylizace Mozarta jako pankáče s červeným čírem mi přišla laciná, ale budiž – vzpoura pro starší a pokročilé je taky vzpoura. Všechny role byly obsazeny činoherci, kteří své party logicky nemohli dobře uzpívat. Nejen že museli používat mikroporty, ale potýkali se i s elementární intonací. Vladimír Morávek tvrdil, že Miloš Štědroň napsal velké hudebně dramatické dílo – potom ale nechápu, proč se k němu tak nezachoval. Problém samozřejmě je, že Miloš Štědroň v inscenaci sám vystupuje v roli Salieriho. Zdá se ale, že do provedení podle svého zvyku nijak nezasahoval.

Titul hry slibuje v závorce strašnou melu. Matematicky je to úplně špatně, strašnou melu by bylo potřeba před závorku vytknout a všechno jí několikrát vynásobit. Potom bychom dostali přesnější obrázek toho, co bylo minulý týden v Redutě k vidění.

Miloš Štědroň, Milan Uhde a Vladimír Morávek: Moc Art aneb Amadeus v Brně (strašná mela). Hudba: Miloš Štědroň, režie: Vladimír Morávek, dramaturgie: Miroslav Oščatka, scéna: Martin Ondruš, ostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hrají: Martin Donutil – Wolfgang Amadeus Mozart, Dalibor Buš – Franz Hofdemel, muž Magdaleny Pokorné a vědoucí smutek, Tereza Marečková – Magdalena Pokorná, dcera regenschoriho na Petrově, Simona Zmrzlá – Babka I, Andrea Horská – Sbor II, Lenka Zářická – Moravská poslička, Babka II a Epilog, Robert Mikluš – Sbor I a Sbor III, Milan Holenda – Máj a Mlýn a Sbor Lékařů, Ondřej Kokorský – Sbor IV a Sbor lékařů. 17. 4. 2014 v Mozartově sále Divadla Reduta, Brno.

Foto Petr Omelka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

V pátek 1. března byly v Mahenově divadle vyhlášeny výsledky divácké ankety Cena Diva za rok 2012.

Do ticha je občas potřeba říznout, album Nůž na ticho už bylo pokřtěno v Divadle Na provázku i v českém centru ve Vídni. Přečtěte si, co od takového nože můžete čekat.  více


Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více