Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.
Páteční program zahájila drobná kantáta Bouře pro smíšený sbor a orchestr Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Zatímco u výkonu Českého filharmonického sboru nedošlo k zaváhání, ze zvuku orchestru se v samém úvodu ozvalo několik falešných tónů lesních rohů. Muzikanti si ale drobné chybky vybrali hned na začátku a ve zbytku skladby už k žádnému výraznějšímu problému nedošlo. Filharmonie Brno posléze přednesla společně se sopranistkou Chen Reiss výběr čtyř Korngoldových Prostých písní (Einfache Lieder). Orchestr byl v obou kompozicích velmi pěkně rytmicky sehraný a disponoval hezkým společným zvukem, který se projevil zejména v nižších dynamikách. Intonace Chen Reiss byla výborná. K jediné chybě došlo během třetí písně, kdy nebyl zpěv dokonale čistý. Po krátké chvíli však byla intonace napravena.
První polovinu zakončila Slavnostní ouvertura Josefa Bohuslava Foerstera (1859–1951), která vznikla u příležitosti oficiálního zahájení provozu Divadla na Vinohradech. Právě slavnostnost této kompozice byl aspekt, který se Filharmonii Brno pod taktovkou Dennise Russella Daviese, povedl výborně zvýraznit. Drobné fanfárové postupy žesťových nástrojů velmi dobře ladily a mohly vyniknout kvůli perfektně sehraným smyčcům. Povedená byla taktéž práce s dynamikou a za zmínku stojí i energie, kterou do hry jednotliví muzikanti vkládali, s čím souvisely i hezké výrazové rozdíly mezi jednotlivými pasážemi.
Celou druhou polovinu vyplnila monumentální Píseň žalobná (Das klagende Lied) Gustava Mahlera (1860–1911), kterou se dramaturgie rozhodla uvést v původní třívěté verzi. Ta 28. listopadu oslavila 90. let od své premiéry, která se odehrála v brněnském Blahoslavově domě. Během provedení této více jak sedmdesát minut dlouhé skladby doplnily Filharmonii Brno Český filharmonický sbor, kvarteto sólových zpěváků, a pod vedením Dominika Pernici také druhá část orchestru, která se ukrývala v předsálí za pravými dveřmi (z pohledu diváků). V Daviesově uchopení bychom jen těžko hledali nějaké výraznější chyby. Filharmonie Brno byla pod jeho vedením sehraná, slušně zacházela s dynamikou a za velice povedené lze označit efekt zvukového prolínání hudebního tělesa na pódiu s tím v předsálí, kdy mezi sebou oba dirigenti komunikovaly pomocí malých obrazovek. Taktéž ČFS pod vedením Petra Fialy podal suverénní výkon, kdy všichni zpěváci velmi dobře reagovali na dirigenta a jejich intonace byla výborná. Čtveřici sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi – alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton taktéž nelze intonačně cokoliv vytknout. Výkony všech byly výtečné, přesto z nich interpretačně nejvíce vyčnívala Stefanie Irányi. Textům bylo rozumět, což bylo ještě podpořeno promítáním titulků všech zpívaných opusů. Ačkoliv se v provedení neobjevily přímo chyby, interpretaci chyběla výraznější jiskra, energie, která se dostavila až na konci v závěrečném akordu, kdy se zajisté vylekala velká část publika. Pokud by měl orchestr takovou energii, jako měl v samém závěru, po celou dobu skladby, jistě by to výsledku prospělo.
I přes zmíněné nedostatky si dokázala Filharmonie Brno s náročným programem poradit velmi slušně. Zatímco první polovina byla spíše odlehčenější, druhá naopak vyžadovala po muzikantech výraznou míru soustředění, která byla vyžadována nejen samotnou délkou kompozice. Program složený z děl Gustava Mahlera a dvou skladatelů, které výrazně ovlivnil, působil celistvě i přes značnou rozdílnost kompozičních stylů. Přestože by si druhá půlka zasloužila o něco větší vášeň, ve výsledku se jednalo o povedený koncert.
Program:
Erich Wolfgang Korngold: Der Sturm (Bouře) pro sbor a orchestr
Erich Wolfgang Korngold: Einfache Lieder (Prosté písně), výběr:
Schneeglöckchen (Sněženka), text: Joseph von Eichendorf
Das Ständchen (Serenáda), text: Joseph von Eichendorf
Liebesbriefchen (Milostné psaníčko), text: Elisabeth Honold
Sommer (Léto), text: Siegfried Trebitsch
Josef Bohuslav Foerster: Slavnostní ouvertura
Gustav Mahler: Das klagende Lied (Píseň žalobná), původní třívětá verze
Obsazení:
Chen Reiss – soprán
Stefanie Irányi –alt
Attilio Glaser– tenor
Michael Wagner – baryton
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Filharmonie Brno
Dennis Russell Davies – dirigent
Dominik Pernica – dirigent orchestru za scénou
pátek 29. listopadu v 19 hodin, Janáčkovo divadlo
Zatím nebyl přidán žádný komentář..