Mozartova Kouzelná flétna ve vesmírných kulisách

Mozartova Kouzelná flétna ve vesmírných kulisách

Nejnovější operní inscenace Národního divadla Brno přenesla Mozartovu Kouzelnou flétnu v režii Miroslava Krobota do mezihvězdného prostoru a do daleké budoucnosti: vesmírná loď Sedm slunečních kruhů se tady střetne s pásem asteroidů a záchranné moduly dopraví cestovatele na povrch nejbližší obyvatelné planety. Posádka lodi se marně snaží navázat spojení s vesmírným plavidlem a již tak problematickou situaci umocní smrt kapitána, který přenechá velení druhému důstojníkovi Sarastrovi, a nikoliv své manželce a první důstojnici přezdívané Královna noci. Rozdělení na dvě znepřátelené frakce je nevyhnutelné a Královna noci i se svými stoupenci opouští tábor. Vzájemná nevraživost ani po deseti letech, které od nehody již uplynuly, nevyvanula. Když však Sarastro unese Paminu, dceru Královny noci, uvede tím do chodu záchrannou misi, která změní osudy trosečníků i původních obyvatel planety. Modernizovanou podobu Mozartova singspielu pomohli Miroslavu Krobotovi vytvořit Andrej Ďurík (scéna), Jana Preková (kostýmy), Přemysl Janda (světelný design), Hana Achilles (choreografie) a Patricie Částková (dramaturgie). Hudebního nastudování se chopil Pavel Šnajdr a druhou premiéru (14. dubna), kterou autor textu navštívil, dirigoval Ondrej Olos. Sbor řídila Klára Složilová Roztočilová a sólově vystoupili David Szendiuch (Sarastro), Daniel Matoušek (Tamino), Martina Masaryková (Královna noci), Andrea Široká (Pamina), Tadeáš Hoza (Papageno), Eva Esterková (Papagena), Vít Nosek (Monostatos), Eliška Gattringerová (První dáma), Jana Hrochová (Druhá dáma), Jarmila Balážová (Třetí dáma), Josef Škarka (Mluvčí/Kněz) a Eliška Crháková, Zuzana Vítková a Markéta Kolářová v rolích Tří géniů.

Přenos děje operního díla do nového kontextu, prostředí či dokonce času bývá hojně diskutovaným tématem operní režie. Mnozí tady vidí rozšířený vypravěčský potenciál dovolující odkrývat skryté vrstvy, které by jinak zůstaly zapomenuty či přehlédnuty (příkladem může být brněnská inscenace opery Příhody lišky Bystroušky v režii Jiřího Heřmana, která svým zasazením do dětského domova Dagmar dala vzpomenout na autora předlohy Rudolfa Těsnohlídka). Tyto fantazie však také mohou snadno zpřetrhat spojení libreta a jevištní akce. Mozartova Kouzelná flétna tak je svým „pohádkovým“ a skutečnou historií nesvázaným příběhem přece jen vhodnějším kandidátem na naprostou změnu zasazení než kupříkladu Händelův Julius Caesar. Krobotova snaha vymanit se z mantinelů, které mu vymezil původní pohádkový svět opery, je pochopitelná. Koneckonců i pro diváka může být tato změna atraktivním ozvláštněním operní klasiky. Z prince Tamina je sice vesmírný průzkumník, ale jeho snaha o záchranu Paminy je motivována stejnými touhami jako v tradičnějších pojetích. A co navíc? Toto mladíkovo snažení je tady (v rámci operních zvyklostí) stejně uvěřitelné. Miroslav Krobot vytvořil společně se scénografem Andrejem Ďuríkem poutavý svět, který obsahuje vlastní mytologii. Ta by v mnoha ohledech lákala k hlubšímu nahlédnutí. Přenos libreta do moderní doby však vytvořil nesouvislosti, které jsou někdy roztomile metaforické (počítače místo dveří) a jindy nechtěně necitlivé. Příkladem může být výstup, v němž si Tamino pochvaluje zvuk flétny, při jejíž hře „i divoká zvěř cítí radost“… To by nebyl problém, pokud by „zvěří“ nebyla humanoidní a evidentně inteligentní rasa původních obyvatel planety. Jistě nešlo o zlý úmysl a nic podobného ani v nejmenším nenaznačuji, ale při přenosu děje opery do nového zasazení je třeba zvážit i tyto věci a veškeré možné zjevné i skryté implikace.

Z hlediska práce režiséra s prostorem a scénou je inscenace spíše tradičnější a někdy až zbytečně statická jako duet Paminy a Papagena, ve kterém prchají před Sarastrovými muži (kocoury?) je prostým zpěvem na prázdné scéně čelem k divákům. Druhý akt je z hlediska jevištní akce štědřejší a nápaditější.

kouzelna_fletna_foto_marek_olbrzymek

Příběh o záchraně Paminy zůstává v Krobotově verzi vesměs stejný, avšak některé škrty – obzvláště na začátku opery – působí trochu zmatečně. Tamina by měl hned při prvním výstupu nahánět had, a pokud jsem jej pouze nepřehlédl, nikde se neobjevil. Mohlo by se zdát, že je to drobnost, avšak scéna s hadem a otázka, kdo jej zabil, způsobí, že lživý Papageno je třemi dámami potrestán a nemůže mluvit. Když jej pak v Krobotově verzi schopnost mluvit Papagenovi navrácena, není vůbec jasné, čím si to královnin ptáčník zasloužil. Většinou však děj pohromadě drží a ani sci-fi prostředí toto fungování výrazněji nenarušuje.

Přestože vesmírné zasazení Mozartově opeře nijak nevadí, domnívám se, že kostýmy Jany Prekové Krobotově inscenaci příliš nesvědčí. Respektive mnohé z nich jsou velmi povedené a umocňují režijní zasazení: uniformy ve stylu Star Treku, skafandry jako z filmu Koule i mírně technokratické kombinézy Sarastrových kněží – to vše působí skvěle! Jako problematické však vnímám původní obyvatele planety, kteří nemají žádný jasný kostýmní rámec. Jednotícím prvkem by mohly být zvířecí rysy, avšak zatímco zajíc chodí v obleku a vyčuhují mu pouze uši, „kraví muž“ se promenáduje po světě nahý, celý ve strakatém overalu. Tyto prvky jsou navíc narušeny několika postavami, které jsou v čistě pozemském oblečení – teplácích, riflích či trenčkotu. A kostýmní podobu Tří géniů – které by zde bylo možné přejmenovat na Teletubbies z pekla – budu ještě dlouho dostávat z hlavy.

Ohromnou pochvalu si však zaslouží hudební nastudování Pavla Šnajdra i dirigování Ondreje Olose. Orchestr dodal Mozartově hudbě potřebnou bezstarostnost výrazu a takřka laškovnou svěžest. Frázování je u Mozartovy hudby zásadní; ve Šnajdrově nastudování a Olosově provedení jej nelze dostatečně vynachválit. Jemná staccata houslových sekcí byla charakteristická vzdušnou lehkostí a sekce violoncell sladkou zpěvností. Výtečné dechy byly jasné a intonačně bezproblémové. Neméně kvalitní byly také pěvecké výkony sólistů. Zvláště hlavní dvojice Daniel Matoušek (Tamino) a Andrea Široká (Pamina) perlili v každé scéně, v níž se objevili. Andrea Široká dokázala ve své Ach, ich fühl's dosáhnout enormně citově vypjatého výrazu a její stesk byl bez nadsázky zcela uvěřitelný. Matoušek byl svým výrazem naopak drsnější a mnohem živelnější. Byl k Široké vítaným kontrastem, aniž by v duetech narušil delikátní spojení obou hlasů. Tadeáš Hoza v roli Papagena dokázal skvěle zužitkovat své nadání pro fyzickou komiku a pohybový humor. Jeho pěvecké ztvárnění bylo nicméně ještě lepší – frázování a práce s barvou ještě více podtrhovaly komický podtext postavy, aniž by se musel uchylovat ke grotesknímu pitvoření. Také Vít Nosek ztvárnil pudy zmítaného Monostatose na výbornou a jeho naléhavý a dynamicky pestrý zpěv, zatímco se odhodlává k polibku spící Paminy, patřil rozhodně k povedeným částím opery. Martina Masaryková v extrémně náročné roli Královny noci obstála, ačkoliv v její první árii O zittre nicht, mein lieber Sohn se objevily intonační problémy. Slavnou árii Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen však zvládla, a to včetně náročných akordických rozkladů. David Szendiuch byl jako Sarastro přesvědčivý herecky i pěvecky, ačkoliv extrémně hluboko posazené „doch“ v duetu s Paminou Herr, ich bin zwar Verbrecherin bylo již mimo zpěvákovy možnosti. Trojice dam v interpretaci Elišky Gattringerové, Jany Hrochové a Jarmily Balážové mi v úvodním kvartetu s Taminem (Zu Hilfe! Zu Hilfe!) přišla rytmicky mírně nesjednocená, avšak v dalších vstupech byl i jejich výkon prvotřídní. Také sbor pod vedením Kláry Složilové Roztočilové byl jednotný rytmicky i intonačně.

kouzelna_fletna_foto_marek_olbrzymek_01

Miroslav Krobot přetvořil Mozartovu operu na libreto Emanuela Schikanedera způsobem, který si pravděpodobně získá spoustu nadšených příznivců i zarytých odpůrců. Osobně se domnívám, že režisérovo snažení padlo spíše na úrodnou půdu, ačkoliv obsahuje i řadu problematických aspektů, kterým se dalo předejít. Výsledkem je velmi netradiční – a přesto funkční – uchopení díla, které bylo tradiční cestou inscenováno již nesčetněkrát. Přestože by se daly nalézt vnitřně „koherentnější“ interpretace Kouzelné flétny, ta Krobotova nabízí tuny nové představivosti a svěžesti. Občas to maličko zaskřípe, ale výslednému opernímu zážitku to nakonec tolik nevadí.

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart

Libreto: Emanuel Schikaneder

Hudební nastudování: Pavel Šnajdr

Režie: Miroslav Krobot

Scéna: Andrej Ďurík

Kostýmy: Jana Preková

Sbormistr: Klára Složilová Roztočilová

Choreografie: Hana Achilles

Světelný design: Přemysl Janda

Dramaturgie: Patricie Částková

Osoby a obsazení

Sarastro: David Szendiuch

Tamino: Daniel Matoušek

Královna noci: Martina Masaryková

Pamina: Andrea Široká

Papageno: Tadeáš Hoza

Papagena: Eva Esterková

Monostatos: Vít Nosek

dáma: Eliška Gattringerová

dáma: Jana Hrochová

dáma: Jarmila Balážová

3 géniové: Eliška Crháková / Zuzana Vítková / Markéta Kolářová

Mluvčí / Kněz: Josef Škarka

ozbrojenec a 1. kněz: Pavel Valenta

ozbrojenec a 2. kněz: Petr Karas

Sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno

2. premiéra 14. dubna 2022, Janáčkovo divadlo

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce