Mozartovský večer s krátkým výletem do 21. století

Mozartovský večer s krátkým výletem do 21. století

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).

Čtvrteční koncert zahájila Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) – kompozice, v níž autor experimentoval se spojením dvou ustálených forem, tedy instrumentálního koncertu a symfonie. Mozartovi se tak povedlo propojit stále větší vlastní nároky na komplexitu hudebního tvaru s atraktivitou sólistických výkonů, které jsou nesmírně poutavé pro publikum i hudebníky samotné. Jedním z nejvýraznějších prvků díla je naladění violy o půl tónu výš, což tomuto nástroji dodává o něco lesklejší tón, než je zvykem. Uchopení Mozartovy Koncertantní symfonie Filharmonií Brno v čele s Tomášem Netopilem zaujalo především neutuchající energií, která se projevovala ve svižných i v těch pomalejších částech. Také volné a dynamicky nejslabší pasáže si zachovávaly tah a muzikanti ve výrazu ani na chvíli nepolevili. Chvályhodná energie byla podpořena stoprocentní soustředěností všech zúčastněných, která byla potřebná pro přesnost v tempových i dynamických změnách. Právě díky tomu mohly krásně vyniknout například ritardanda na konci frází. Houslista Fedor Rudin i violista Pavel Nikl předvedli publiku ukázkovou techniku, která se projevila zejména v rychlých postupech hojně se vyskytujících v partech obou sólových nástrojů. Ačkoliv se violista v některých místech potýkal s ne úplně přesnou intonací, tento drobný nedostatek alespoň částečně dohnal výrazem své hry, ve které ovšem nepokulhával ani jeho kolega. V četných svižných společných bězích byli oba sólisti vždy perfektně rytmicky sehraní. A tyto postupy pak mohly vyniknout i proto, že se orchestr sólistům sílou zvuku velmi zdařile podřizoval.

Než se ozvaly tóny Mozartovy Symfonie č. 40, provedl silně prořídlý orchestr krátkou kompozici Confluere litevské skladatelky Justė Janulytė (*1982). Skladba, jenž vznikla na společnou objednávku Filharmonie Brno, Radio France a L’Orchestre National des Pays de la Loire, zazněla v české premiéře a plnila funkci současného úvodu či komentáře ke zmíněné Mozartově „Čtyřicáté“. Na provedení Confluere byla pozoruhodná především plynulost rozsáhlého crescenda v první části a poté taky postupné zeslabování v závěru. Hudební plocha, ve které byly nejvýraznějším prvkem dlouhé držené tóny či rychlé „drhnutí“ jednoho tónu, tak poskytla povedený kontrast ke dvěma krajním dílům.

mozart_janulyte_2024_foto_Dominika Praskova_01

Závěr patřil Symfonii č. 40 g moll Wolfganga Amadea Mozarta, jedné ze dvou symfonií, které skladatel napsal v mollové tónině. Zajímavostí může být, že obě mollové symfonie (druhá je Symfonie č. 25), jsou napsány v naprosto totožné tónině – tedy g moll. Pro její interpretaci se Filharmonie Brno opět značně rozšířila. Hned na úvod orchestr zaujal prvotřídní energií, kterou do hry muzikanti vkládali. Tomáš Netopil uchvátil propracovaným frázováním, které se prolínalo celou skladbou, a bylo slyšitelné už v krásném klenutí prvního tématu. Podobně jako v díle prvním si pak orchestr ukázkově poradil s dynamickými rozdíly v podobě prudkých skoků i postupných změn. Celková dynamická hloubka projevu byla téměř neskutečná. Taktéž rytmická sehranost byla perfektní. Právě díky ní mohly vyniknout jak náhlé zaseknutí hudebního toku, tak například ritardanda na konci frází. Ani v intonaci není možné orchestru cokoliv vytknout.

Filharmonie Brno předvedla během prvního letošního abonentního koncertu nadstandartní výkon, zejména procítěností a energií vloženou do hry. Tomáš Netopil se nebál jít v dynamice téměř do extrému, což všem kompozicím jen prospělo. V kombinaci s velmi vhodně zvolenými tempy tak čtvrteční koncert určitě představoval zážitek i pro ty, kteří se v klasicistní hudbě tolik nevyžívají. Je škoda, že Symfonie č. 40 nezazněla ihned po Confluere, ale tento tok byl přerušen potleskem. Nepřerušení hudebního proudu by přineslo zajímavý hudební efekt. I takto ale prostřední skladba do celistvé architektury koncertu perfektně zapadla.

Wolfgang Amadeus Mozart: Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr KV 364

Justė Janulytė: Confluere pro komorní orchestr, česká premiéra

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 40 g moll KV 550

Fedor Rudin – housle

Pavel Nikl – viola

Filharmonie Brno

Tomáš Netopil – dirigent

čtvrtek 10. 1. v 19 hodin, Besední dům

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více