Mozartovský večer s krátkým výletem do 21. století

Mozartovský večer s krátkým výletem do 21. století

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).

Čtvrteční koncert zahájila Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) – kompozice, v níž autor experimentoval se spojením dvou ustálených forem, tedy instrumentálního koncertu a symfonie. Mozartovi se tak povedlo propojit stále větší vlastní nároky na komplexitu hudebního tvaru s atraktivitou sólistických výkonů, které jsou nesmírně poutavé pro publikum i hudebníky samotné. Jedním z nejvýraznějších prvků díla je naladění violy o půl tónu výš, což tomuto nástroji dodává o něco lesklejší tón, než je zvykem. Uchopení Mozartovy Koncertantní symfonie Filharmonií Brno v čele s Tomášem Netopilem zaujalo především neutuchající energií, která se projevovala ve svižných i v těch pomalejších částech. Také volné a dynamicky nejslabší pasáže si zachovávaly tah a muzikanti ve výrazu ani na chvíli nepolevili. Chvályhodná energie byla podpořena stoprocentní soustředěností všech zúčastněných, která byla potřebná pro přesnost v tempových i dynamických změnách. Právě díky tomu mohly krásně vyniknout například ritardanda na konci frází. Houslista Fedor Rudin i violista Pavel Nikl předvedli publiku ukázkovou techniku, která se projevila zejména v rychlých postupech hojně se vyskytujících v partech obou sólových nástrojů. Ačkoliv se violista v některých místech potýkal s ne úplně přesnou intonací, tento drobný nedostatek alespoň částečně dohnal výrazem své hry, ve které ovšem nepokulhával ani jeho kolega. V četných svižných společných bězích byli oba sólisti vždy perfektně rytmicky sehraní. A tyto postupy pak mohly vyniknout i proto, že se orchestr sólistům sílou zvuku velmi zdařile podřizoval.

Než se ozvaly tóny Mozartovy Symfonie č. 40, provedl silně prořídlý orchestr krátkou kompozici Confluere litevské skladatelky Justė Janulytė (*1982). Skladba, jenž vznikla na společnou objednávku Filharmonie Brno, Radio France a L’Orchestre National des Pays de la Loire, zazněla v české premiéře a plnila funkci současného úvodu či komentáře ke zmíněné Mozartově „Čtyřicáté“. Na provedení Confluere byla pozoruhodná především plynulost rozsáhlého crescenda v první části a poté taky postupné zeslabování v závěru. Hudební plocha, ve které byly nejvýraznějším prvkem dlouhé držené tóny či rychlé „drhnutí“ jednoho tónu, tak poskytla povedený kontrast ke dvěma krajním dílům.

mozart_janulyte_2024_foto_Dominika Praskova_01

Závěr patřil Symfonii č. 40 g moll Wolfganga Amadea Mozarta, jedné ze dvou symfonií, které skladatel napsal v mollové tónině. Zajímavostí může být, že obě mollové symfonie (druhá je Symfonie č. 25), jsou napsány v naprosto totožné tónině – tedy g moll. Pro její interpretaci se Filharmonie Brno opět značně rozšířila. Hned na úvod orchestr zaujal prvotřídní energií, kterou do hry muzikanti vkládali. Tomáš Netopil uchvátil propracovaným frázováním, které se prolínalo celou skladbou, a bylo slyšitelné už v krásném klenutí prvního tématu. Podobně jako v díle prvním si pak orchestr ukázkově poradil s dynamickými rozdíly v podobě prudkých skoků i postupných změn. Celková dynamická hloubka projevu byla téměř neskutečná. Taktéž rytmická sehranost byla perfektní. Právě díky ní mohly vyniknout jak náhlé zaseknutí hudebního toku, tak například ritardanda na konci frází. Ani v intonaci není možné orchestru cokoliv vytknout.

Filharmonie Brno předvedla během prvního letošního abonentního koncertu nadstandartní výkon, zejména procítěností a energií vloženou do hry. Tomáš Netopil se nebál jít v dynamice téměř do extrému, což všem kompozicím jen prospělo. V kombinaci s velmi vhodně zvolenými tempy tak čtvrteční koncert určitě představoval zážitek i pro ty, kteří se v klasicistní hudbě tolik nevyžívají. Je škoda, že Symfonie č. 40 nezazněla ihned po Confluere, ale tento tok byl přerušen potleskem. Nepřerušení hudebního proudu by přineslo zajímavý hudební efekt. I takto ale prostřední skladba do celistvé architektury koncertu perfektně zapadla.

Wolfgang Amadeus Mozart: Koncertantní symfonie Es dur pro housle, violu a orchestr KV 364

Justė Janulytė: Confluere pro komorní orchestr, česká premiéra

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 40 g moll KV 550

Fedor Rudin – housle

Pavel Nikl – viola

Filharmonie Brno

Tomáš Netopil – dirigent

čtvrtek 10. 1. v 19 hodin, Besední dům

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce