Musica Florea objevila poklad staronových mistrů

11. duben 2024, 20:00
Musica Florea objevila poklad staronových mistrů

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).

Spojení tvorby Leoše Janáčka (1854–1928) s tvorbou starých mistrů přelomu 16. a 17. století mnohým může připadat jako nesourodé či kontrastní. V tomto případě je však opak pravdou. Vybrané sborové kusy odkazují na skladatelova léta strávená ve fundaci augustiniánského kláštera na Starém Brně, kde se mu věnoval učitel, sbormistr a skladatel Pavel Křížkovský. Janáček tak získal základy generálbasu a kontrapunktu: mimo jiné i ze studia barokních a renesančních kompozičních technik. Skladby jako In nomine Iesu, Suscepimus Deus, Regnum mundi a další, které na koncertě zazněly, potvrzují autorovu znalost polyfonní hudby, ale i starého tzv. palestrinovského stylu pěstovaného pod tíhou ceciliánské reformy církevní hudby. U vybraných kompozic si Marek Štryncl s ansámblem dovolil obohatit varhanní doprovod o smyčcovou instrumentaci. Ta však nijak výrazně nezasahovala do záměru autora, ba naopak podpořila jeho zvukový i stylový aspekt. Zpěváci zachovávali při provedení Janáčkových skladeb kulatý průzračný zvuk s jemnou barvou a na určitá díla se přemístili pod klenbu/oltář v sále, kde vědomě (a vítaně) pracovali s akustickými změnami. Jediná ryze instrumentální věc, která od Leoše Janáčka na koncertě zazněla, byla Fuga A dur pro klavír napsaná během skladatelova studijního pobytu v Lipsku mezi lety 1879–1880. Avšak i zde si těleso dovolilo zasáhnout do instrumentace. Skladebná struktura v zásadě nebyla nijak narušená, jelikož šlo o pouhou transkripci, tedy rozepsání jednotlivých hlasů fugy do partů houslí, violy, violoncella a kontrabasu. Tento experiment způsobil impozantní střet či snad křížení starého slohu výrazného v kontrapunktu a interpretační rovině se soudobým smýšlením charakteristickým pro brněnského skladatele. Zvláště líbivě působila místa, v nichž vynikala měkká lehce zaostřena barva violoncella a kontrabasu unisono.

Pro posluchače méně známá kompoziční rovina Leoše Janáčka dramaturgicky prokládala jednotlivé raně barokní kusy povětšinou tanečního, fantazijního, ale i duchovního rázu. Z tohoto repertoáru bych ráda upozornila na vybraná díla, která hudebně předbíhají svou dobu. Marek Štryncl během krátkých promluv nazval Giovanniho Valentiniho (1582–1649) „Janáčkem své doby“ pro jeho netradiční moderní harmonii místy plnou nečekaných zvratů v díle Sonata á 5, jež bychom po pouhé poslechové stránce těžce rozpoznávali od tvorby autorů 20. století. Provedení dominovala energie, odpich a technická pregnantnost muzikantů, jež byla výrazná primárně při rychlém sledu kontrastních ploch. Pozornost si zasloužily tako dvě duchovní kompozice – Falsobordone – Miserere od Gregoria Allegriho (1582–1652) a Falsobordone – Magnificat ze sbírky Giovanniho Battisty Bovicelliho (1550–1594). Obě jsou totiž vystavěny na podobném půdorysu – soprán sólo, chorální předzpěv a sbor ukončen instrumentální mezihrou. V Miserere se jako sólistka představila slovenská sopranistka Stanislava Mihalcová, která zaujala technikou v náročných zdobných koloraturách a citlivým projevem. V pěveckém ansámblu (sboru) sytými silnými hlasy a barvou zaujali pánové Hasan El Dunia a Jaromír Nosek. Instrumentální vložky kořenila pizzicata theorbisty Přemysla Vacka a virtuózní pasáže houslistek Magdalena Malé, Simony Tydlitátové a violoncellisty Marka Štryncla. Obdobně bychom mohli popsat nastudování skladby Magnificat, jež je speciální svým osudem. Byť se nachází v Bovicelliho traktátu, autorství je rozděleno mezi několik skladatelů – zmíněni jsou kupříkladu Gabucci a Giovanelli. Sopránového sólového partu se v tomto případě ujala Barbora Kabátková, u níž posluchače zaujala průrazná barva hlasu dobře se nesoucí nad orchestrem, precizní deklamace a opět skvěle technicky zdařilá virtuózní melismata. Ocenění si zaslouží nejen hudebníci, ale vůbec celý nápad a koncepce projektu, při kterém je oživen nový a více než zajímavý repertoár.

Program:

Leoš Janáček – Introitus In nomine Iesu

Giovanni Gabrielli – Canzona á 5

Leoš Janáček – Suscepimus Deus, Regnum mundi

Alessandro Grandi – Sonata SOPRA DUES MISERATUR NOSTRI

Gregorio Allegri – Falsobordone – Miserere

Giovanni Valentini – Sonata á 5

Leoš Janáček – Exaudi Deus

Leoš Janáček – Fuga A dur

Leoš Janáček – Exurge Domine, Communio – Fidelis servus

Marco Uccellini – Sinfonia decima nona á 4

Giovanni Battista Bovicelli/(Gabucci,Giovanelli) – Falsobordone – Magnificat

Musica Florea:

Housle – Magdalena Malá, Simona Tydlitátová

Viola – Lýdie Cillerová

Violoncello – Marek Štryncl (um. vedoucí)

Kontrabas – Ondřej Štajnochr

Varhanní pozitiv – Filip Dvořák

Theorba – Přemysl Vacek

Soprán – Barbora Kabátková, Stanislava Mihalcová

Alt – Daniela Čermáková

Tenor – Hasan El Dunia

Bas – Jaromír Nosek

Středa 10. dubna 2024 v 19h, Sál Milosrdných bratří

Foto Ondřej Koutník

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více