Muzikál První rande: toto milostné dostaveníčko má šmrnc

11. říjen 2021, 11:00
Muzikál První rande: toto milostné dostaveníčko má šmrnc

Novinkou Městského divadla Brno je hudební inscenace První rande. Co vše se může stát na prvním dostaveníčku naslepo, se dozvíte v této svižné muzikálové komedii, která měla premiéru před sedmi lety na Broadwayi. Její brněnská podoba v evropské premiéře a v režii Stanislava Moši představuje vtipné, herecky svižné, plnokrevné a hudebně přitažlivé divadlo.

První rande je důvtipně konstruovaný komorní muzikál pro sedm herců, ale pro bezmála tři desítky dramatických figur (či spíše figurek). Do prvního rande plachého manažera Aarona a rázné, přidrzlé Casey totiž promlouvají „hlasy v hlavě“ - kamarádi, bývalí partneři nebo příbuzní. A právě osobitá a vynalézavá forma muzikálu s malým hereckým obsazením, ale velkým divadelním potenciálem bude pro diváky představovat přitažlivé sousto. Ostatně neustálý smích z hlediště i potlesky na otevřené scéně toto moje tvrzení, jen dosvědčují.

Hudba a texty písní v Prvním rande jsou dílem Zacharyho a Weinera, kteří se spřátelili při studiu na střední škole v Los Angeles a mají na kontě několik muzikálových produkcí pro společnost Disney, skládali také písně pro různé televizní společnosti. Autorem mluvených částí muzikálu je seriálový scenárista a producent Winsberg. Autoři do tohoto kusu projektovali své zkušenosti a trampoty s vlastním milostným životem. Muzikál First Date vznikl již dlouho před samotným uvedením a pro všechny tři zmíněné pány představoval jakousi psychoterapii. Světová premiéra se uskutečnila v roce 2012 v Seattlu, v následujícím roce se První rande hrálo na Broadwayi a později třeba i v Tokiu nebo Melbourne. Londýnská premiéra muzikálu se měla uskutečnit v říjnu 2020, avšak kvůli celosvětové pandemii covidu-19 byla pouze streamována.

Brněnská premiéra v Městském divadle Brno je zároveň prvním živým evropským „off-line“ uvedením Prvního rande. A za pohotový dramaturgický import aktuálních novinek hudebního divadla, patří scéně na Lidické už mnoho let uznání. Mošova dvouhodinová inscenace bez přestávky má švih a spád, na malé činoherní scéně se obejde bez bombastických efektů, monstrózní, dunivé nazvučenosti, a přesto zůstává plnotučným muzikálem, který do popředí vystrkuje zdařilou hereckou akci, vtipné písničky a nápaditou muziku. Autoři každou ze situací při randíčku v obyčejné kavárně charakterizují či materializují jiným hudebním žánrem, střílejí si z hudebních stylů, ale i různých klišé. V sedmnácti hudebních číslech tak zazní rock, pop, poprock, jazz, rapové číslo, ale třeba také židovský klezmer v mimořádně zdařilém sborovém čísle Tu dívku vážně ne!. Kouzelná je tady citace Händelova Mesiáše nebo posléze jednoho z hitů proslulého folkového dua Simon a Garfunkel.

Oproti zavedeným zvyklostem z velké Hudební scény MdB nyní divák neuslyší orchestr. První rande je muzikálem na half playback a herci zpívají na předtočenou muziku. Na kráse to této inscenaci, ale pranic neubírá. Divák si i tak vychutná tyto kouzelné hudební veletoče s lehkostí střídající zmíněné žánry. Předností hudební architektury titulu je, že celek i přes různorodou hudební výbavu nepůsobí roztříštěně a nejednotně. Moša svoji inscenaci nedokrášluje žádnými scénickými ani režijními kudrlinkami. Snaží se vybalancovat humorné, zábavné a místy také ironické polohy titulu s až melancholickými, romantickými pasážemi, jak je toto milostné snažení single třicátníků, zoufale toužících po partnerovi, nabízí.

A tyto kontrasty výtečně zvládají oba protagonisté. Přestože inscenaci drží výkon hlavního páru Elišky Skálové a Daniela Rymeše, kteří jsou herecky i pěvecky suverénní. Opravdu zdařile jim sekundují Aleš Slanina, Svetlana Janotová, Dušan Vitázek, Andrea Zelová a Kristiana Pekar. Všichni ve vedlejších postavách vytvořili skvělé miniatury. Divák s úžasem zjistí, že na divadle je třeba možné zahrát také internetové prohlížeče či sociální sítě jako Youtube, Facebook, Instagran a Twitter. Scéna Jaroslava Milfajta představuje jednoduchý kavárenský interiér s obrovským panorama nočního New Yorku. Jednoduchost výpravy i zdařilých kostýmů Andrey Kučerové, jednak vychází z častých střihových proměn herců ve vedlejších rolích, ale také ze záměrů divadla, které plánuje První rande jako zájezdový titul vyvážet a exportovat po českých a moravských městech. První rande je na činoherní scéně MDB trefou do černého, je ukázkou duchaplně sestaveného i odehraného divadla, které osloví opravdu nejrůznější generace. Vznikl výtečný muzikálový kousek plný přitažlivé legrace, kratochvilného rozptýlení ale i sarkastického pohledu na současný život třicátníků.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce