Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrý.

Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) z roku 1775 je Haydnovým prvním oratoriem. Přestože jej nakonec ve skladatelově odkazu zastínila dvojice Die Schöpfung (Stvoření) a Die Jahreszeiten (Roční doby), nelze dílu upřít – tak trochu nepříliš dramatickému libretu navzdory – strhující hudební působení. Nicméně na rozdíl od Stvoření a Ročních dob se Návrat Tobiášův příliš neuvádí, což se rozhodl změnit uměleckým tým v čele s Tomášem Ondřejem Pilařem a Romanem Válkem. Současně se ani nejedná o první spolupráci režiséra Pilaře s Hudebním festivalem Znojmo a souborem Czech Ensemble Baroque. Už při 15. ročníku této akce zde režisér zpracoval Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli. Pilařův charakteristický rukopis je typický i pro Návrat Tobiášův. Charakterizuje ho výrazná práce se symboly a archetypy, silný vizuální zážitek a jistá, snad až surrealistická „snovost“ světa. Toto působení umocňuje také skvělý light design (Tomáš Příkrý) scény, která vychází z několika krajinomaleb konce 18. století. Také užití ohně jako rekvizity bylo povedené a nápadité. Ačkoliv se toho na jevišti někdy dělo více než dost – samotná akce mezi postavami, choreografie sboru i baletní čísla – vše až na pár okamžiků nepůsobilo přehnaně a netříštilo pozornost. Kostýmy byly inspirovány dobovou módou, avšak s modernizujícím přístupem. Výsledek tak byl vkusný a ideálně zapadá do Pilařova uchopení i stylu.

Přestože byla režijní stránka nepochybně povedená, výpravná i poutavá ještě větší uznání si zaslouží pěvecké výkony zpěvaček Shiry Patchornik, Lucie Kaňkové a Dagmar Šaškové. Zatímco Shira Patchornik v roli Sáry se pyšnila sametově měkkým, jemným a emočně silně nabitým projevem, Lucie Kaňková ohromila lehkostí, se kterou zvládala náročné koloratury, i oslnivou prací s výrazem, kterou jí role společníka d’Azaria/anděla Rafaela umožnila. Dagmar Šašková jako starostlivá matka titulního hrdiny Anna dokázala svým jasným mezzosopránem výtečně postihnout veškeré emoční polohy, které se v díle objevují. Přesvědčivý tak nebyl jen bol a strach o syna Tobiáše, ale také radost z jeho návratu. V optice nakládání s emocemi byl nejpůsobivější jímavý duet Dunque, o Dio Dagmar Šaškové s Theodorem Brownem v roli Tobiáše. V samostatných výstupech byl Browne technicky bezchybný, avšak mu mírně scházela akcentovanější práce s výrazem a emocemi. Obzvláště v árii Quando mi dona un cenno by neuškodilo mírnější tempo, které by zpěvákovi usnadnilo vytvořit skutečně jímavou lyriku. Také výkon Adama Plachetky – s místy opravdu nepřiměřeně masivním vibratem – byl dle mého zastíněn trojící zpěvaček, ačkoliv je třeba vyzdvihnout emočně silné a veskrze uvěřitelné (herecky i pěvecky) ztvárnění slepého a zkroušeného otce hlavního hrdiny: v recitativech i v áriích.

Sbor pod vedením Terezy Válkové nelze dostatečně vynachválit – intonačně bezchybný, dynamicky pestrý, rytmicky jednotný a s maximálním pochopením toho, co se děje na jevišti. Není ostatně žádným tajemstvím, že sbor Czech Ensemble Baroque je prakticky celý složen ze sólistů, kteří mají výtečné hudební cítění a vybroušenou pěveckou techniku. Ohromně působivá crescenda a maximální intonační jednota napříč celým sborem – a to i ve velmi náročných polohách, kterými Haydn příliš nešetřil – způsobily, že každý výstup sboru byl perlou představení. Také orchestr byl na velmi dobré úrovni, a přestože se ke konci první poloviny tu a tam objevily nějaké intonační nesrovnalosti v žesťové sekci. Druhé dějství kladný dojem z výsledku umocnilo a zrovna žesťová sekce zde nebývale zazářila. Orchestr jako celek byl dynamicky pestrý a Válek citlivě rozhodoval, kdy dát které sekci vyniknout a kdy naopak usilovat o homogennější hudební celek. Snad jen některé závěry frází mohly působit mírně mechanicky a některá tempa svižněji, než by bylo třeba. Celkově se však rozhodně jednalo o kvalitní provedení po všech stránkách.

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo si vybral neprávem opomíjené oratorium, kterému vdechl snové režijní uchopení, fantastické pěvecké výkony i povedené orchestrální nastudování. Do kulatého výročí festivalu zbývají pouhé dva roky a lze očekávat, že oslavy takového jubilea budou více než impozantní. Ještě předtím, než však začneme spekulovat, jaké jevištní dílo se objeví na 19. či 20. ročníku, si mohu ti, kteří Návrat Tobiáše ještě neviděli, zajít do jízdárny Louckého kláštera udělat vlastní obrázek na dnešní derniéru.

Tobia (tenor) – Theodore Browne

Anna (mezzosopran) – Dagmar Šašková

Tobit (bas) – Adam Plachetka

Sara (sopran) – Shira Patchornik

Raffaelle (sopran) – Lucie Kaňková

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Režie – Tomáš Ondřej Pilař

Dirigent – Roman Válek

Sbormistryně – Tereza Válková

15. července 2022, jízdárna Louckého kláštera, 20:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více