Opravdu pozoruhodný hudební titul Ne/normální (Next to Normal) nabídlo v premiéře Městské divadlo Brno. Komorní muzikál pro šest herců se točí zejména kolem tématu bipolární poruchy a duševního zdraví obecně. Jakkoliv to může znít divácky odtažitě, vznikla na zdejší činoherní scéně v režii Petra Gazdíka výtečná inscenace, která divadlu publikum nadežene. Důvody jsou jednoduché: jde o dramaticky skvěle sestavený kus s obtížnou, ale velmi nápaditou muzikou a jeho brněnské hudební i herecké provedení je téměř bezchybné.
Ale popořádku. Autory muzikálu jsou renomovaní tvůrci Brian Yorkey (libreto a texty písní) a Tom Kitt (hudba). Jak posledně jmenovaný uvedl, chtěl ve tvůrčím tandemu napsat muzikál, který by se dotýkal samotného nitra onemocnění a který je o léčení, o snaze rodiny tento problém překonat. Není prostor analyzovat historickou genezi a také inscenační tradici (po Evropě každoročně vznikají nastudování titulu Next to Normal) tohoto znamenitého díla, které na Broadway do Booth Theatre dorazilo roku 2009 ve skutečně vycizelované podobě. Možná bude zajímavé nahlédnout do tvůrčí kuchyně dvojice Kitt a Yorkey a zmínit, že jejich písně tady prvotně neposouvají děj, ale posluchačům zejména sugerují nezvykle silné emoce. Zajímavé také je, že oba pánové spolu nejdříve píšou písničky a až následně k nim vytvoří adekvátní dramatickou situaci, i když v muzikálovém světě se tvoří zcela opačným způsobem. Pro pořádek dodávám, že z této dílny měl svou českou (a vlastně i evropskou) premiéru v roce 2017 v Městském divadle Brno disneyovský muzikál Děsnej pátek.
Výše popsaný tvůrčí postup evidentně funguje, protože v případě titulu Ne/normální je výsledkem opravdu jedinečný tvar nejen hudebně, ale zejména dramatickou konstrukcí. Tři ceny Tony a Pulitzerova cena za nejlepší drama určitě toto mistrovské dílo jen podtrhuje. O to více kouzelné je navrch zjištění, že muzikálový žánr, který si většinou publikum oprávněně spojuje (a rádo je také proto vyhledává) s melodramatičností, ulepenou nasládlostí zpracovávaných motivů, tady ukazuje hloubku i možnosti moderního hudebního divadla. Vzniklo totiž mimořádně působivé současné drama o rodině poznamenané duševní poruchou.
Nebudu vyzrazovat některé spoilery a spíše jen rozbalím vějíř námětů a motivů, které příběh popisující každodenní aktivity obyčejné rodiny jako zaměstnání, škola nebo běžný chod domácnosti nabízí. Jako bonus tady totiž dostanete také opravdu neběžná témata, divák silně pocítí, že tady je v popředí autorského zájmu také lidská bezmoc, deprese, užívání drog, zneužívání léků nebo etika v moderní psychiatrii. A myslím, že různé věkové kategorie si z výsledku vyberou svoje divácké těžiště. Každý ze znázorňovaného sexteta postav hledá své vlastní štěstí a svůj klid. A i v této zdánlivě ponuré atmosféře se objeví velmi vtipné momenty (zejména díky skvělým dialogům), ať už se tady glosuje manželský sex nebo třeba výchova potomků.
Na Gazdíkově brněnském nastudování je cenné, že za pomoci jednoduchých scénických prostředků vytvořil svižnou, dvou a půl hodinovou inscenaci, přičemž se tady žádné z nastíněných témat neobchází. Brněnská Ne/normální není sentimentální, ale naopak je ukázkou živého hudebního divadla s komplexně fungujícími a vyrovnanými složkami, je mistrnou souhrou celého fungující inscenačního týmu. Základem všeho je pochopitelně opěvovaný text v nápaditém překladu Zuzany Čtveráčkové (osobně ale trochu bojuji s doslovně a graficky nešťastným rozlomením názvu Ne/normální, což je jediná piha na kráse). Prostá a funkční je scéna Emila Konečného, tedy černá konstrukce s horní plošinou, na níž stojí klavír a po bocích se z ní na jeviště sbíhají dvě schodiště. Jednoduchým přisunutím jídelního stolu a dvojice kolečkových židlí se v náznaku rychle mění prostředí. Výtečné jsou kostýmy Elišky Ondráčkové Lupačové (až zase na doslovný, ze dvou půlí sešitý kabát hlavní hrdinky) a opravdu neteatrální a nenucený je všudypřítomný pohyb (pohybová spolupráce Aneta Majerová), kdy mladí hrdinové skvěle využívají onu jevištní konstrukci.
Opravdu kvalitní je hudební nastudování této mnohdy na zpívání nejednoduché muziky. Šestice muzikantů za závěsem nahoře na jevišti s bandleaderem Antonem Marko odvádí bezchybnou práci. Tato podivná směsice rockových a jazzových motivů (včetně odkazů a zdařilé citace na slavný muzikál Sound of Music – Za zvuků hudby) se v písních místy snoubí do opravdu skvělých tercet, závěrečné sborové číslo celého sextetu je (nadějeplnou) korunou všeho dění bez typického amerického happy endu. Nu a jsme u výkonů. Velkou pochvalu si zaslouží všichni zúčastnění, ale přece jen speciální uznání míří za Ivanou Vaňkovou v roli duševně nemocné Diany a Marco Salvadorim v úloze jejího mrtvého syna Gabea. Protagonistka nabízí střízlivě realistickou, a přitom i oduševnělou sondu do pocitů, stavů a mysli ženy, které se okolní svět i paměť ve vlnách rozbíjejí na střepy. Jedná se o enigmatický, ale i charismatický výkon, jehož neokázalá exprese diváka doslova pohltí. Podobně záhrobní vzpomínka, tedy syn Gabe, který jako zlověstná stínová Nemesis doráží nejen na svoji matku, je ve výkonu Salvadoriho pěvecky i herecky opravdu bravurně zvládnutým partem. Nikdo ale nezaostává. Lukáš Janota v roli starostlivého otce a manžela Dana, Dušan Vitázek v lékařské dvojroli nebo puberťáci Henry v podání Jonáše Floriána a Elišky Skálové jako Natalie snesou nejvyšší měřítka.
Působivé režijní vybalancování dramatického obsahu muzikálu Ne/normální, perfektní sound a obdivuhodné herecké kreace posouvají tuto novou inscenaci do kategorie diváckého zážitku.
Tom Kitt, Brian Yorkey
NE/NORMÁLNÍ komorní muzikál
Režie a úprava: Petr Gazdík
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Hudební nastudování: Ema Mikešková
Bendleader: Anton Marko
Scéna: Emil Konečný
Kostýmy: Eliška Ondráčková Lupačová
Choreografie: Aneta Majerová
Dramaturgie: Ondřej Doubrava, Miroslav Ondra
Osoby a obsazení:
Diana ….……...…….………………….…………………… Ivana Vaňková
Dan ….……...….…….……………….…………………….. Lukáš Janota
Gabe ….……...……………………….…………………….. Marco Salvadori
Natalie….……....…….……………….…………………….. Eliška Skálová
Henry ….……....…….……………….…………………….. Jonáš Florián
Dr.Madden/Fine.…….……………….…………………….. Dušan Vitázek
Orchestr MdB
Premiéra: v sobotu 12. února 2022 na Činoherní scéně MdB
Zatím nebyl přidán žádný komentář..