Nebeské pastviny u sv. Augustina

24. září 2024, 19:00
Nebeské pastviny u sv. Augustina

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíček.

nebeske_pastviny_2024_OLB_03

Několikrát oceněný skladatel a varhaník František Fiala (*1966) se ve své tvorbě zabývá otázkou harmonie mezi originálním kompozičním jazykem a provozovací praxí – praktickou upotřebitelností jak duchovní, tak přímo liturgické hudby. Přístup se znatelně zrcadlí v díle Missa in modo gregoriano, které Ensemble Opera Diversa společně s Ensemble Versus nastudovali v nové, rozšířeně instrumentaci původně komorní skladby zachycené například na autorském CD Portrait František Fiala (2001). Základem, jak už samotný název díla napovídá, je gregoriánský chorál vtisklý především do sborového partu, jež skladatel podkládá osobitou harmonickou strukturou. Svěžest a tah kompozici dodala nejen skladatelská invence, ale také povedená interpretace, při níž jasnou, zřetelnou a vyzrálou barvou hlasu vynikal tenorista Stanislav Předota (např. v melismatických pasážích Creda). Nastudování sboru lze popsat jako jednotné, dynamicky i barevně ucelené a vyrovnané v kantabilních i deklamačních částech. Efektně vyzněla pasáž opět v modlitbě Credo, při které zpěváci recitovali text rytmicky ad libitum, přičemž se takto utvořila zajímavá, zvukově originální plocha, nad níž vynikaly nástroje i sólista. Jako koření rozmanité faktury zapůsobil vibrafon v podání Martina Švece s drobnými motivy, postupem času vyvěrajícími do výraznější barevné vrstvy v části Sanctus. Opomenout nelze ani hru smyčcového orchestru, která byla – obdobně jako u zpěváků – zvukově i technicky precizní a homogenní. V samotném závěru skladby (Agnus Dei) posluchačsky zaujaly nižší smyčce dodávající textu temný charakter a zároveň podtrhující široké harmonické spektrum. Jednotlivé hudební prostředky užité autorem úzce souvisejí s významem a typem textů ordinaria missae. A proto i když Agnus Dei mohl na posluchače působit tajemným, spíše ponurým dojmem, František Fiala hudební tok na slovech „dona nobis pacem“ přirozeně, nenápadně a velice vkusně vyvedl do křehkého, smířlivého konce.

nebeske_pastviny_2024_OLB_02

Kompozice pro smyčcový orchestr Josefa Adamíka (1947–2009) Nebeské pastviny dala název i celému koncertu. Dílo z roku 1972 původně neslo španělské označení Les Pastures del Cielo a je inspirované stejnojmennou povídkovou knihou amerického spisovatele a držitele Nobelovy ceny Johna Steinbecka. Adamíkova suita o šesti částech podtrhuje notnou ironii, naturálnost, ale i jistý spirituální přesah knižních příběhů. V hudbě se tento charakter projevuje sólovým zacházením s nástroji, jež ale dohromady v určitý moment tvoří celek, nebo také silným zastoupením techniky montáže, při níž si skladatel může dovolit proti sobě postavit naprosto kontrastní tónové, stylové, ale i technické roviny. V průběhu skladby se tak setkáme s disonancemi, melodickými úryvky violového kvarteta haydnovského typu, četným pizzicatem, ale i smyčcovými slapy o struny či hmatník, se sólovými a ryze melodickými kontrabasovými vstupy, anebo s hutnými, navrstvenými částmi, které na člověka působí jako obrovská masa zvuku v podobě klastrů. Ojedinělý smysl pro humor podtržený zmíněnou ironií se v tomto díle skladateli zkrátka nedá upřít. A možná také díky tomuto faktu v programu fungovaly Nebeské pastviny jako osvěžující, svérázně kompozičně vybočující element.

nebeske_pastviny_2024_OLB_04

Večer uzavřel chvalozpěv Te Deum laudamus (2014) z pera kmenového skladatele Ondřeje Kyase (*1979). Autor sám již před deseti lety v komentáři k dílu poznamenal, že se u něj opět objevila myšlenka problematiky distribuce zvuku v prostoru (v tomto případě chrámovém). Kyas ve své skladbě téma převtěluje do interpretů, kteří byli rozestavěni v prostoru kostela sv. Augustina: v případě reprízy 2024 byl varhaník na kůru, trumpetista z pohledu diváka vpravo v rohu, uprostřed orchestr se sborem a sopranistka stála nalevo od dirigentky. Původní záměr autora si pohrává i s přemisťováním interpretů v prostoru, ale skrze živé vysílání a nastavenou aparaturu nebylo možné dílo takto provést. Přesto se celému ansámblu podařilo chrám dosyta naplnit zvukem (např. v jednom z vrcholů ve verši „Patrem immensae maiestatis“), který oplýval barvami, rozsáhlým ambitem slyšitelným jak v partu sopranistky Terezy Zimkové, tak v ženské části sboru, a v neposlední řadě kýženou souhrou mezi jednotlivými sekcemi. Trumpetové a varhanní vstupy povětšinou představovaly předěl, změnu mezi jednotlivými částmi textu a změnu charakteru hudebního toku, ale zároveň je posluchač mohl vnímat jako spojku – prvek propojující větší, komplexnější formu. Vzhledem k preciznímu provedení a znatelnému usazení skladby u hráčů i zpěváků nemám k jednotlivým výkonům výtky. Obdobně jako tomu bylo u předchozích kompozic, nedošlo u orchestru ani sboru k zásadním nedostatkům, které bych musela zmínit. Koncert tedy vnímám jako čistou, dramaturgicky dotaženou a hudebně vyváženou vlaštovku počínající podzimní sezóny Ensemble Opera Diversa.

Program:

František Fiala: Missa in modo gregoriano pro tenor, sbor a komorní orchestr, premiéra

Josef Adamík: Nebeské pastviny pro smyčcový orchestr

Ondřej Kyas: Te Deum laudamus pro soprán, trubku, sbor, varhany a smyčce

Tereza Zimková – soprán

Stanislav Předota – tenor

Josef Zimka – trubka

Martin Jakubíček – varhany

Ensemble Opera Diversa

Jan Bělohlávek – vedoucí orchestru

Gabriela Tardonová – dirigentka

Ensemble Versus

Patrik Buchta – sbormistr

V pondělí 23. září 2024, kostel sv. Augustina

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více