Nechutná, zvrácená a milující Salome

Nechutná, zvrácená a milující Salome

Národní divadlo Brno si jako poslední premiéru sezóny zvolilo operu Richarda Strausse Salome. V režii Davida Radoka a v hudebním nastudování dirigenta Marka Ivanoviće byla poprvé uvedena v sobotu 17. června. Tato recenze se ohlíží za její první reprízou, která se uskutečnila ve středu 21. června.

Původ námětu nutno hledat v novozákonním příběhu o dívce Salome, dceři Herodiady, která i pod vlivem své matky dosáhla popravy Jana Křtitele (Jochanaan). Čin byl odměnou za taneční vystoupení pro tetrarchu Heroda, jenž byl do Salome zamilovaný. Libreto Straussovy opery však vychází ze stejnojmenné divadelní hry Oscara Wilda z roku 1891, která toto biblické téma velmi volně zpracovává. Obsahem, ale způsobem zpracování je libreto unikátní a nadčasové. Premiéra opery v roce 1905 se však nesetkala s vřelým přijetím, naopak byla pro publikum šokující. Ostatně i během následujících let se dílo dočkalo nepochopení, odmítání, a dokonce i zákazu jeho provozování. Ona zvrácenost Salome, chlípnost Heroda, podlost Herodiady a celková dekadence vyvěrající z Wildovy hry (následně libreta) jsou naprosto amorální, nelidské vlastnosti, které přirozeně nenechají diváka klidným.

salome_foto_marek_olbrzymek_01

Ve 21. století samozřejmě mnohé může napadnout otázka, zda i pro soudobé publikum je Salome stále tolik skandální a zda při shlédnutí opery se dostaví kýžený efekt jako kdysi. Dnes už jsou diváci uvyklí v podstatě všemu a nic pro ně není překážkou. Ale i přesto se podařilo režisérovi Davidu Radokovi společně s inscenačním týmem vytvořit realistickou, drsnou, krví prolitou operu, která sice místy byla až příliš statická, ale o to více expresivní. Scéna vytvořená Draganem Stojčevskim je opřena o dominantní prvek, kterým je palác, či spíše rezidence, vykazující jisté znaky luxusu. Klíčový prvek okna poukazoval na vedlejší děj, jenž se za ním odehrával a postupně od hostiny, slavnosti a tance přecházel do orgií. Před palácem byla vytvořena studna, do které vedl výrazně červený řetěz, na němž byl připevněn Jochanaan. Scéna se během opery nijak zvlášť neproměnila, pouze v druhé půli důležitou roli sehrál stůl, kde se hodovalo, tančilo a jedlo. Mistrovským počinem, který taktéž spadá pod agendu scénografa je na míru vytvořená hlava Jochanaana. Tvořena byla jako odlitek obličeje zpěváka Birgera Raddeho (j. h.) a její naturalistická opravdovost ji tvoří naprosto ojedinělou a věrohodnou. Zasazení děje do moderní doby naznačovaly kostýmy vypracované Zuzanou Ježkovou, které u některých postav nesly prvky orientu. V případě Heroda byla postava rozlišena také korunou a vladařským rouchem, na první pohled vypadajícím trochu lacině.

Dirigentovi Marku Ivanovićovi se s orchestrem divadla podařilo dokreslit pochmurnou, leč romantickou atmosféru opery a hudebně podpořit náročné pěvecké party. Frázování a práci s charakteristickými hudebními motivy Ivanović pečlivě dotahoval a vykresloval. Místy však nešlo přeslechnout některá intonační zaváhání v dechové sekci. Vzhledem k náročnosti instrumentálních partů se jednalo o zanedbatelná místa, z nichž kupříkladu velice kladně vystupovala sóla fagotu, hoboje a houslí.

Náročný a velký úkol před sebou měli především zpěváci: Birger Radde v roli Jochanaana zaujal zvučným, nosným hlasem mající sytou barvu. Jevištním pohybem i vizáží mnohem více připomínal zombie než otroka, což však není myšleno jako výtka. Radde herecky dokázal vystihnout Jochanaanovu posedlost Bohem a prorokováním gesty, která mnohdy vypadala jako žehnání k ostatním postavám, k nimž promlouval. Slovenská zpěvačka Linda Ballová (j. h.) v roli Salome naprosto věrohodně nastínila psychologii postavy, která v mnoha ohledech působí rozporuplně. Zamilovaná, posedlá, místy naivní, zoufalá, intrikánka – tak bychom mohli Salome v podání Ballové pojmenovat. Samozřejmě očekávaným momentem v opeře byl tzv. tanec sedmi závojů tedy ikonická scéna díla, při které představitelka hlavní postavy ukazuje také své pohybové nadání. Uchopení tance je různorodé, v některých inscenacích se zpěvačky svlékají, jinde je pohyb založen primárně na tanci. V Radokově inscenaci divák dostane od každého trochu. Salome si chvíli s muži pohrávala. Tu a tam jsme si mohli všimnout náznaků tance v podobě zavlnění boků, kroků tanga nebo valčíku. Erotický tanec pro tetrarchu Salome zakončila na jídelním stole, kde svlékla kalhotky a nabídla Herodovi okusit z jejího klína. Divák viděl jen nejnutnější, o vše ostatní už se musela postarat fantazie. Role krále Heroda se ujal Jaroslav Březina (j. h.), který svým suverénním pěveckým i hereckým výkonem dokonale vykreslil vladařovu chlípnost. Poutavá byla především Březinova práce s polohami a barvou hlasu v pasážích, kdy se snažil obměkčit a přemluvit Salome. Eva Urbanová (j. h.) jako Herodias taktéž předvedla vyvážený výkon plný zanícení a zloby, kterou královna k Jochanaanovi cítila. Výrazné a přesvědčivé byly také výkony vedlejších postav, a to Víta Noska jako Narrabotha a Jany Hrochové jako pážete Herodias.

salome_foto_marek_olbrzymek_02

Expresivitu a realistické pojetí opery doplnily jisté režijní záměry k šokování. Černý humor mísící se s cyničností se nenápadně skrýval v mnoha scénách. Vyzdvihnout lze hádku Židů, kteří se přou, zda je Jochanaan opravdu prorokem. Při ní jeden z vojáků utírá hadrem kaluž krve vzniklé Narrabothovou sebevraždou. Nebo moment zvracejícího Heroda při pohledu na Salome s utnutou hlavou a v neposlední řadě scéna se spokojeně večeřející Herodias, kdy se její dcera doslova mazlí s hlavou proroka. Všechny tyto dekadentní momenty souzněly s kontextem díla a vyvrcholily do závěrečného monologu Salome, dlouhého krvavého polibku Jochanaanovy hlavy a Herodova rozkazu hrdinku zabít. Biblický příběh plný drsnosti, rychlý spád děje, obdivuhodné výkony a nápaditá režie. To vše na diváky čeká v brněnské verzi opery Salome.

Program:

Richard Strauss – Salome

Středa 21. června 2023, Národní divadlo Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce