Nechutná, zvrácená a milující Salome

Nechutná, zvrácená a milující Salome

Národní divadlo Brno si jako poslední premiéru sezóny zvolilo operu Richarda Strausse Salome. V režii Davida Radoka a v hudebním nastudování dirigenta Marka Ivanoviće byla poprvé uvedena v sobotu 17. června. Tato recenze se ohlíží za její první reprízou, která se uskutečnila ve středu 21. června.

Původ námětu nutno hledat v novozákonním příběhu o dívce Salome, dceři Herodiady, která i pod vlivem své matky dosáhla popravy Jana Křtitele (Jochanaan). Čin byl odměnou za taneční vystoupení pro tetrarchu Heroda, jenž byl do Salome zamilovaný. Libreto Straussovy opery však vychází ze stejnojmenné divadelní hry Oscara Wilda z roku 1891, která toto biblické téma velmi volně zpracovává. Obsahem, ale způsobem zpracování je libreto unikátní a nadčasové. Premiéra opery v roce 1905 se však nesetkala s vřelým přijetím, naopak byla pro publikum šokující. Ostatně i během následujících let se dílo dočkalo nepochopení, odmítání, a dokonce i zákazu jeho provozování. Ona zvrácenost Salome, chlípnost Heroda, podlost Herodiady a celková dekadence vyvěrající z Wildovy hry (následně libreta) jsou naprosto amorální, nelidské vlastnosti, které přirozeně nenechají diváka klidným.

salome_foto_marek_olbrzymek_01

Ve 21. století samozřejmě mnohé může napadnout otázka, zda i pro soudobé publikum je Salome stále tolik skandální a zda při shlédnutí opery se dostaví kýžený efekt jako kdysi. Dnes už jsou diváci uvyklí v podstatě všemu a nic pro ně není překážkou. Ale i přesto se podařilo režisérovi Davidu Radokovi společně s inscenačním týmem vytvořit realistickou, drsnou, krví prolitou operu, která sice místy byla až příliš statická, ale o to více expresivní. Scéna vytvořená Draganem Stojčevskim je opřena o dominantní prvek, kterým je palác, či spíše rezidence, vykazující jisté znaky luxusu. Klíčový prvek okna poukazoval na vedlejší děj, jenž se za ním odehrával a postupně od hostiny, slavnosti a tance přecházel do orgií. Před palácem byla vytvořena studna, do které vedl výrazně červený řetěz, na němž byl připevněn Jochanaan. Scéna se během opery nijak zvlášť neproměnila, pouze v druhé půli důležitou roli sehrál stůl, kde se hodovalo, tančilo a jedlo. Mistrovským počinem, který taktéž spadá pod agendu scénografa je na míru vytvořená hlava Jochanaana. Tvořena byla jako odlitek obličeje zpěváka Birgera Raddeho (j. h.) a její naturalistická opravdovost ji tvoří naprosto ojedinělou a věrohodnou. Zasazení děje do moderní doby naznačovaly kostýmy vypracované Zuzanou Ježkovou, které u některých postav nesly prvky orientu. V případě Heroda byla postava rozlišena také korunou a vladařským rouchem, na první pohled vypadajícím trochu lacině.

Dirigentovi Marku Ivanovićovi se s orchestrem divadla podařilo dokreslit pochmurnou, leč romantickou atmosféru opery a hudebně podpořit náročné pěvecké party. Frázování a práci s charakteristickými hudebními motivy Ivanović pečlivě dotahoval a vykresloval. Místy však nešlo přeslechnout některá intonační zaváhání v dechové sekci. Vzhledem k náročnosti instrumentálních partů se jednalo o zanedbatelná místa, z nichž kupříkladu velice kladně vystupovala sóla fagotu, hoboje a houslí.

Náročný a velký úkol před sebou měli především zpěváci: Birger Radde v roli Jochanaana zaujal zvučným, nosným hlasem mající sytou barvu. Jevištním pohybem i vizáží mnohem více připomínal zombie než otroka, což však není myšleno jako výtka. Radde herecky dokázal vystihnout Jochanaanovu posedlost Bohem a prorokováním gesty, která mnohdy vypadala jako žehnání k ostatním postavám, k nimž promlouval. Slovenská zpěvačka Linda Ballová (j. h.) v roli Salome naprosto věrohodně nastínila psychologii postavy, která v mnoha ohledech působí rozporuplně. Zamilovaná, posedlá, místy naivní, zoufalá, intrikánka – tak bychom mohli Salome v podání Ballové pojmenovat. Samozřejmě očekávaným momentem v opeře byl tzv. tanec sedmi závojů tedy ikonická scéna díla, při které představitelka hlavní postavy ukazuje také své pohybové nadání. Uchopení tance je různorodé, v některých inscenacích se zpěvačky svlékají, jinde je pohyb založen primárně na tanci. V Radokově inscenaci divák dostane od každého trochu. Salome si chvíli s muži pohrávala. Tu a tam jsme si mohli všimnout náznaků tance v podobě zavlnění boků, kroků tanga nebo valčíku. Erotický tanec pro tetrarchu Salome zakončila na jídelním stole, kde svlékla kalhotky a nabídla Herodovi okusit z jejího klína. Divák viděl jen nejnutnější, o vše ostatní už se musela postarat fantazie. Role krále Heroda se ujal Jaroslav Březina (j. h.), který svým suverénním pěveckým i hereckým výkonem dokonale vykreslil vladařovu chlípnost. Poutavá byla především Březinova práce s polohami a barvou hlasu v pasážích, kdy se snažil obměkčit a přemluvit Salome. Eva Urbanová (j. h.) jako Herodias taktéž předvedla vyvážený výkon plný zanícení a zloby, kterou královna k Jochanaanovi cítila. Výrazné a přesvědčivé byly také výkony vedlejších postav, a to Víta Noska jako Narrabotha a Jany Hrochové jako pážete Herodias.

salome_foto_marek_olbrzymek_02

Expresivitu a realistické pojetí opery doplnily jisté režijní záměry k šokování. Černý humor mísící se s cyničností se nenápadně skrýval v mnoha scénách. Vyzdvihnout lze hádku Židů, kteří se přou, zda je Jochanaan opravdu prorokem. Při ní jeden z vojáků utírá hadrem kaluž krve vzniklé Narrabothovou sebevraždou. Nebo moment zvracejícího Heroda při pohledu na Salome s utnutou hlavou a v neposlední řadě scéna se spokojeně večeřející Herodias, kdy se její dcera doslova mazlí s hlavou proroka. Všechny tyto dekadentní momenty souzněly s kontextem díla a vyvrcholily do závěrečného monologu Salome, dlouhého krvavého polibku Jochanaanovy hlavy a Herodova rozkazu hrdinku zabít. Biblický příběh plný drsnosti, rychlý spád děje, obdivuhodné výkony a nápaditá režie. To vše na diváky čeká v brněnské verzi opery Salome.

Program:

Richard Strauss – Salome

Středa 21. června 2023, Národní divadlo Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce