Nové album LUNO: Close To Silence

5. květen 2015, 10:10

Nové album LUNO: Close To Silence

Skupina Luno, která svůj styl označuje jako psychedelic - pop, absolvovala na začátku roku úspěšné akustické turné. O rok později vychází projekt na CD, avšak nikoli jako záznam některého z koncertů, ale jako vycizelovaná a po zvukové stránce velmi povedená studiová nahrávka.

V první polovině 90. let se díky stanici MTV a jejímu pořadu Unplugged rozšířila móda akustických nahrávek. Komornější a tišší verze svých hitů v té době nahráli Eric Clapton, Nirvana, R. E. M., Duran Duran nebo Midnight Oil, u nás například Vladimír Mišík s ETC… nebo Olympic. I o dvacet let později „elektrické“ kapely dokazují, že má smysl zahrát si občas bez šťávy. Brněnské kolo Porty před několika dny vyhrála skupina Acoustic Fields, která původně vznikla jako akustická odnož elektronické formace Narcotic Fields.

Základní koncept alba Close To Silence je jasný – starší skladby Luna (z obou dosavadních alb i z loňského EP Lifecycles) převedené do akustické podoby. Pro popis alba to však nestačí. Unplugged verze se dají namíchat různě a kapela se rozhodla pro dva rozdílné přístupy: Zatímco zhruba polovina písní stojí pouze na výrazném zpěvu Emy Brabcové a klavírním doprovodu Františka Boříka, v dalších skladbách účinkuje celá kapela – tedy baskytarista Šmity (který zde ovšem hraje na kontrabas), kytarista Martin Starý a bubeník Jan Janečka plus jako hosté cellistka Terezie Kovalová a další smyčce. Celek tak krásně a přirozeně plyne od klavírní balady Blind, jejíž energii a napětí zachytíme pouze velmi pozorným poslechem, až po relativně hutnou závěrečnou píseň Part Of A Treason.

Třebaže to může znít jako paradox, vnímám jako syrovější a „plnější“ písně s pouhým klavírním doprovodem. Právě v nich totiž vynikne naplno zpěvaččin hlas, evokující nejsilnější momenty raných The Cranberries nebo to nejlepší od Tori Amos. Velmi pěkná je například píseň Here To Be Not There, případně téměř ambientní Lifestyles, mám-li doporučit konkrétní skladby. Naléhavost zpěvu se však neztratí ani v celokapelových nahrávkách. Poslechněte si například Human Centipede se sotva zřetelným náznakem tanečního rytmu v pozadí.

Vedle úprav svých vlastních skladeb zařadilo Luno na své nové album také dvě coververze. Píseň Vertigo se zdůrazněnými hlubšími tóny klavíru je pro Emu Brabcovou návratem ke kapele Roe-Deer, kterou se Šmitym v roce 1999 spoluzakládala. Nová verze Vertiga zvýrazňuje naléhavost melodie a sílu tichého sólového zpěvu. V druhé coververzi, Never Let Me Down Again od Depeche Mode, se zpomalením a zjemněním síla původní melodie spíše vytrácí, nicméně do celku alba i tato píseň zapadá, a to nejen hudebně, ale i „ideologicky“. Jako by Luno chtělo naznačit, že i na akustickém albu se hlásí k odkazu jedné z nejdůležitějších syntezátorových kapel všech dob.

Na albu Close To Silence převažují pomalá tempa a při poslechu všech šestnácti písní za sebou se může někoho omrzet i onen výrazný a naléhavý zpěv Emy Brabcové. Záleží však na tom, co posluchač od hudby čeká. Pro dosavadní fanoušky Luna bude nová deska asi zajímavým zpestřením, ale možná budou raději dál sahat sahat po původních elektrických verzích. Naopak pro toho, kdo ostře řezaný zvuk elektrické kytary a výraznější bicí nevyhledává, se Luno možná až nyní stává přijatelnou kapelou. Díky střídání dvou zmíněných poloh navíc nehrozí nuda (ovšem já bych možná písní s pouhým doprovodem piana přidal). Ema Brabcová se svými spoluhráči dokáže napsat opravdu velmi silnou melodii, která v kombinaci s dobrým zvukem i masteringem nabízí nadstandardní zážitek.

Drobnou výhradu mám k obalu alba. Zatímco celá jedna strana obalu je věnována děkování zhruba stovce konkrétních osob (a věřím, že pro ně osobně je zmínka velmi důležitá), jména autorů písní na obalu hledám marně. Ano, dají se dohledat na internetu a zřejmě jsou součástí skrytých ISRC kódů, nicméně dokud se vyrábějí fyzické hudební nosiče, měly by být tyto údaje samozřejmou součástí obalu.

Luno – Close To Silence, vydavatel: Indies Scope Records 2015. 16 skladeb, celková stopáž: 61:41

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Album s názvem Close To Silence kapela představí spolu s hostující Lenkou Dusilovou, která jeho vznik finančně podpořila na crowdfundingovém portálu Hithit. Koncert obohatí ještě tři další zástupci české alternativní scény.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce